Podul de peste râul Suceava de pe drumul județean care leagă comunele Udești și Verești, redat circulației rutiere din decembrie 2011, după ce fusese avariat grav de inundațiile din vara anului 2010, prezintă din nou probleme majore, de această dată în zona sa centrală. Problemele au apărut de acum aproximativ două luni de zile și s-au accentuat alarmant de atunci. S-a ajuns acum la o diferență de nivel de 30 de centimetri între plăcile desprinse, astfel că zona afectată a fost închisă, prin amplasarea unor stabilopozi. În zona centrală a podului traficul se mai desfășoară doar pe un singur sens de mers. Traficul greu a fost interzis prin indicatoare rutiere, iar pentru autoturisme viteza a fost limitată la 30 de km/h. Problema este că aceste măsuri nu sunt respectate, ceea ce face ca riscul agravării problemei să pună în pericol iminent siguranța traficului și ar putea duce la închiderea definitivă a podului.
Asfaltul s-a umflat, iar apoi a crăpat
Oamenii care circulă zilnic prin zonă au relatat că inițial pe carosabil a apărut o umflătură, iar apoi asfaltul a crăpat. Intervenția pentru cârpirea zonei crăpate nu are darul decât de a acoperi gaura. Și trotuarul s-a surpat cu totul și s-a format o spărtură.
Raluca Drișcu, o tânără care lucrează la depozitul de cherestea de lângă pod, ne-a relatat: „Problema a devenit vizibilă acum aproximativ o lună de zile, a început să se lase, se formase ca o trambulină pe carosabil și de o săptămână s-a desprins, se circulă doar pe un sens”.
Crăpătura se vede și mai clar de sub pod. O bucată dintr-o placă s-a crăpat și s-a desprins amenințător.
S-au luat măsuri de oprire imediată a traficului în zona cea mai afectată
Primarul comunei Verești, Dănuț Garviliuc, ne-a declarat că primele semne că podul cedează au fost observate acum aproximativ două luni, iar în ultima lună degradarea s-a accentuat alarmant.
„Acum două săptămâni am trimis o adresă către Consiliul Județean Suceava, în atenția domnului președinte Gheorghe Flutur, în care am sesizat că problema este foarte gravă, iar dacă se continuă să se circule cu tonaj mare și viteză pe acest pod, că asta fac toți, o să pățim ca în 2010, când în urma inundațiilor podul s-a rupt”, a arătat primarul din Verești.
La începutul săptămânii trecute, specialiști ai Direcției Județene de Drumuri și Poduri din cadrul Consiliului Județean Suceava au făcut o analiză la fața locului și s-a luat măsura imediată a opririi traficului pe zona cea mai afectată. Prin mijlocul podului se mai circulă doar pe un sens de mers, în timp ce zona afectată este încadrată cu stabilopozi.
Problema de structură de rezistență este deja vizibilă și îngrijorătoare
Primarul spune că este exclus ca problemele să fi apărut de la excavări de balast, care nu s-ar făcut niciodată în apropiere de pod. Nici probleme privind debite mari ale râului Suceava nu au fost în ultimii ani. Rămâne așadar doar problema traficului greu. Nu este un secret pentru nimeni că multe vehicule grele de la balastiere și nu numai circulă supraîncărcate. Tonajul peste limite, coroborat cu viteza, pare să fi dus la destabilizarea unuia dintre piloni, care s-a afundat, ceea ce a antrenat și crăpătura amenințătoare.
„Este o diferență cam de 30 de centimetri deja, podul este lăsat, mă uit în fiecare zi cum evoluează, încă rezistă, dar… ar trebui să respectăm totuși indicatoarele, se trece în continuare cu tonaj și viteză mare”, a arătat Dănuț Gavriliuc.
Indicatoarele nu sunt suficiente pentru a opri traficul greu
Săptămâna trecută s-au montat și indicatoare de limitare a vitezei la 30 de km/h, de păstrare a unei distanțe de 50 de metri între autoturisme și de interzicere a traficului de peste 7,5 tone. Din păcate, vehiculele grele continuă să circule pe pod.
„O să iau legătura din nou cu Direcția Județeană de Poduri, să propun să fie montați stabilopozi la capetele podului și să îngustăm astfel ecartamentul, pentru ca vehiculele grele să nu poată intra efectiv pe pod. Uneori, ca să păstrezi ceea ce ai, trebuie să o faci cu forța”, este concluzia primarului Dănuț Gavriliuc.
Lucrările din perioada 2010-2011 nu au legătură cu problema de acum, spun reprezentanții CJ Suceava
După inundațiile din 2010, podul a fost închis deoarece a fost avariat grav de inundații. La vremea respectivă Consiliul Județean Suceava a alocat 60 de miliarde de lei vechi pentru lucrări de reparații și consolidare. Lucrările de consolidare și reparații au fost executate de firma Civica și finalizate în 2011. Podul a fost redeschis oficial circulației publice din data de 1 decembrie 2011.
Reprezentanții Consiliului Județean Suceava spun că atunci au fost făcute lucrări la două din cele cinci tronsoane ale podului, cele dinspre Verești, iar problemele apărut acum în centrul podului nu au cum fi imputate constructorului din perioada 2010-2011.
La vremea inaugurării se anunța că investiția a constat în consolidarea pilonilor podului, constructorul făcând foraje la o adâncime de 15 metri pentru montarea a 35 de piloni de susținere. Două dintre deschiderile podului au fost înlocuite complet, iar celelalte au fost consolidate, anunța constructorul.
Vicepreședintele Consiliului Județean Suceava Viorel Seredenciuc ne-a declarat că lucrările de atunci au fost de reabilitare în urma unei situații de urgență, la cu totul alte elemente decât cele la care sunt probleme acum.
Este nevoie de lucrări de reparații urgente
„Acum este vorba de un con de reazăm care a cedat, s-a făcut o expertiză la fața locului și traficul de peste 7,5 tone este cel care pune probleme, de aceea a fost interzis. Am comandat un studiu de fezabilitate și căutăm soluții pentru a se putea interveni cu lucrări de reparații, sperăm anul acesta”, a declarat Viorel Seredenciuc.
Probabil cu lucrările vor duce la închiderea definitivă a podului pe o perioadă de câteva luni.
Vicepreședintele Consiliului Județean Suceava a mai adăugat că se vor lua probabil și măsuri fizice de îngustare a drumului, din cauză că restricția de tonaj nu este respectată de toți șoferii de vehicule grele.
Podul rutier are o vechime de peste 50 de ani.