Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, federație la care este afiliată și Uniunea Județeană a Sindicatelor „Pro-Educația” Suceava, a înaintat Ministerului Educației și decidenților politici o scrisoare ce cuprinde sesizări și propuneri ale membrilor din teritoriu referitoare la unele disfuncționalități din sistem.
Structura anului școlar 2018 – 2019, încadrarea și salarizarea personalului care ocupă funcții de conducere, inclusiv a personalului didactic auxiliar, ambiguitățile privind acordarea voucherelor de vacanță sunt câteva dintre subiectele abordate în scrisoarea întocmită în cadrul Consiliul Național al „Spiru Haret”, a menționat prof. Traian Pădureț, liderul „Pro-Educația” Suceava.
„Prin hotărârile luate în ultimii 28 de ani cu privire la soarta învățământului românesc ați declanșat și mențineți un proces de degradare continuă a acestui sistem. Măsurile cu care bombardați în mod haotic școala românească au, pe termen lung, efecte dezastruoase asupra întregii societăți. Membrii noștri de sindicat, alături de elevi și părinți – adică exact cei care resimt în mod direct și constant consecințele deciziilor guvernamentale privind sistemul public de educație – vă atrag atenția că ceea ce numiți viziune educațională nu este decât o politică bazată pe sărăcie”, începe scrisoarea transmisă de sindicaliști.
O chestiune asupra cărora aceștia atrag atenția este comasarea unităților de învățământ, în special în mediul rural, exclusiv din motive financiare, fără a se lua în considerare ce se va întâmpla cu elevii din zonele respective sau cu forța de muncă din școlile respective.
„Este aberant să credeți că un părinte își va trimite zilnic copilul la grădiniță sau la școală la o distanță de 10 – 15 km depărtare! Nu faceți decât să creșteți rata abandonului școlar și, în consecință, a nivelului de analfabetism”, se arată în document.
Federația „Spiru Haret” este de părere că legislația privind sistemul educațional public are, în totalitatea ei, carențe pe care nici o guvernare nu a reușit să le elimine, exemplificând în acest caz legile incomplete, acte normative contradictorii, regulamente de aplicare ce se dovedesc imposibil de aplicat, iar rezultatul este un sistem haotic, fără predictibilitate, din ce în ce mai aproape de colaps.
„Este suficient să analizăm metodologiile de organizare a examenelor naționale, care creează an de an haos în sistem. Este suficient să vedem cum ministerul este incapabil să pună în practică sentințele judecătorești privind sumele pe care statul le datorează cadrelor didactice (ca mod de calcul, ca mod de aplicare, ca termene). Este suficient să constatăm cum se iau măsuri, aparent în favoarea angajaților din învățământ (vezi voucherele de vacanță, vezi regulamentul de sporuri), dar care nu se pot pune în practică! Este suficient să constatăm modul greoi în care se lucrează cu Ministerul Educației sau disfuncționalitățile existente între diferite structuri ale ministerului! Tot ceea ce a însemnat «reformă a învățământului», în ultimii 28 de ani, nu a reprezentat decât un început de schimbare, niciodată încadrată într-o viziune de ansamblu, niciodată finalizată și niciodată evaluată!”, se arată în scrisoare.
Consiliul Național al Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” cere imperativ decidenților politici stoparea comasărilor și a desființărilor de școli, clase și grupe și, implicit, a disponibilizărilor de personal. Aceștia solicită ca cei răspunzători să facă ceea ce este cu adevărat necesar pentru ca sistemul educațional să funcționeze și solicită finanțarea sistemului de învățământ conform prevederilor Legii Educației.