Cadrele Inspectoratului pentru Situații de Urgență Bucovina s-au întrunit marți într-o ședință de bilanț a activității desfășurate în anul 2017, în cele 9 subunități de intervenție și 2 puncte de lucru de pe teritoriul județului Suceava. Întâlnirea a avut drept scop verificarea îndeplinirii obiectivului fundamental al activității instituției, acela de eficientizare a acțiunilor de prevenire și gestionare a situațiilor de urgență apărute de-a lungul întregului an calendaristic. A fost întocmit un raport asupra planului operațional de intervenție, asupra activității inspecției de prevenire, a pregătirii pentru intervenție, asupra dotării logistice, a comunicațiilor, resurselor umane, cheltuielilor financiare și asupra altor aspecte ale evaluării specifice a inspectoratului.
Bilanțul intervențiilor angajaților ISU de-a lungul anului 2017
Din punct de vedere operațional, cel mai important consum de timp, reprezentând 42,11% din totalul timpului afectat, a fost reprezentat de intervențiile SMURD – 7.643 de cazuri în care a fost acordat ajutor medical de urgență, urmat fiind de consumul de timp pentru stingerea celor 850 de incendii înregistrate de-a lungul anului încheiat. Pe parcursul intervențiilor la evenimente, au fost înregistrate 28 de victime, din care 15 adulți decedați și 13 răniți și pagube de aproximativ 16.595.000 de lei. Timpul mediu de răspuns al SMURD a fost de 12 minute, iar timpul mediu de intervenție înregistrat a fost de 18 minute. În anul 2017 s-a intervenit la 1.162 de accidente de circulație în județ, dintre care 1.156 de accidente rutiere și șase accidente feroviare, fiind asistate medical 823 de persoane. A fost remarcată de asemenea o creștere a numărului de incendii, de-a lungul anului 2017 fiind înregistrate 728 de incendii, din care 437 au fost gestionate doar de ISU Suceava. Trei sferturi dintre acestea s-au produs la locuințe și anexe din gospodăriile populației, fiind salvate în timpul intervențiilor 27 de persoane, din care 5 copii. 5 adulți au pierit în incendii, iar alți 9 au fost răniți, numărul victimelor înregistrând o scădere aproape la jumătate față de anul precedent. De asemenea, în anul recent încheiat, a fost înregistrat un număr mediu de 31 situații de urgență zilnic.
Intervenții complexe în care a fost activat Planul Roșu
Planul roșu de intervenție a fost activat în cazul a două accidente cu victime multiple, unul petrecut în ziua de Bobotează a anului trecut, la ieșirea din Suceava spre Siret, și în care au fost rănite 7 persoane, și unul petrecut pe 14 octombrie, pe DN 2E, la Cornu Luncii, în care și-au pierdut viața 6 persoane. De asemenea au fost înregistrate intervenții complexe în cazul incendiului produs pe data de 8 ianuarie în Piața Agroalimentară din Rădăuți, în cazul incendiului devastator produs pe 12 aprilie în mansarda unui bloc de locuințe din Gura Humorului, precum și în cazul misiunii de căutare-salvare a 3 persoane, surprinse pe 1 decembrie de o avalanșă în Călimani.
Exerciții de avertizare, controale de avizare-autorizare, evaluări și investiții
În cursul anului trecut ISU Suceava a organizat 24 de exerciții de înștiințare, avertizare și alarmare publică a populației, iar din punct de vedere al instruirii personalului, 36 de subofițeri au absolvit cursuri pentru dobândirea unor calificări noi. Au fost organizate 4 exerciții de cooperare cu forțe și mijloace în teren, în cadrul cărora a fost activat Planul Roșu de Intervenție. Pentru eficientizarea activității de avizare și autorizare au fost necesare 806 controale, remarcându-se o scădere la jumătate a celor efectuate în anul trecut față de 2016. Numărul deficiențelor constatate în anul 2017 a scăzut la circa o treime față de anul precedent, o parte dintre acestea fiind soluționate în timpul controalelor. În cadrul evaluărilor anuale la pregătirea de specialitate a personalului operativ din subunitățile de intervenție au fost evaluați 656 de angajați, dintre aceștia 348 obținând calificativele excepțional și foarte bun. În același timp 145 de voluntari s-au înscris în anul care a trecut, o mare parte din aceștia făcând cursuri pentru deprinderea noțiunilor introductive și de bază. Anul 2017 a adus instituției dotări noi, precum un autocamion cu sistem hidraulic de încărcare-descărcare cu cârlig, un container suport logistic pentru intervenție, o motopompă de mare capacitate și alte echipamente de testare, alarmare și protecție.