Foarte mulți dintre cei care au tranzitat, în ultima perioadă, șoseaua de la Rădăuți spre Vicov-Putna au observat că în fața firmei Killer, pe raza comunei Horodnic de Jos, a apărut un imobil modern, prin ai cărui pereți de sticlă se observă câteva zeci de motociclete din categoria „bijuterii pe două roți”. Poate că nu este cea mai potrivită comparație, însă eu unul aș spune că acolo a erupt vulcanul pasiunii unui îndrăgostit iremediabil de vehiculele motorizate cu două roți și în același timp de mecanică.
Imediat ce a împlinit 18 ani și-a cumpărat cu banii lui o Jawa de 125, despre care spune că e „prima lui dragoste”
Inginerul de industrie alimentară Alexandru Șcheul este un om de afaceri care a făcut ca firma sa, producătorul de preparate din carne Killer din localitatea Horodnic de Jos, să fie cunoscută nu numai la nivel național, dar și în Europa. Alexandru Șcheul asigură salariile a 250 de angajați și mizează anul acesta pe afaceri de circa 15 milioane de euro. Dar nu afacerile lui Alexandru Șcheul fac tema acestui material, ci o pasiune. Cine îl cunoaște pe Sandu Șcheul, așa cum îi spun majoritatea localnicilor de pe valea Sucevei, știe că Sandu, după ce își rezolvă problemele de afaceri, își face timp pentru a merge la o partidă de tenis, la o miuță, la un set-două de tenis cu piciorul sau pentru un zbor cu avionul său. Pentru că Sandu este și un „zburător” care deja a acumulat multe ore de zbor cu avioane ultraușoare. Însă aproape că nu trece o zi în care să nu petreacă câteva ore cu mâinile „în vasilină și prin șuruburi”, după cum spune chiar el, din cauza unei alte pasiuni… „Cred că aveam șapte-opt ani când i-am furat, pentru prima dată, motoreta lui tata. Toată ziua meșterea la ea și mi-a trezit și mie curiozitatea. Însă atunci când am decis să-i iau motorul fără să știe, nu am reușit să fac mai mult de doi-trei metri, pentru că nu ajungeam la pedale, și am căzut în șanț…”, povestește cu umor omul de afaceri. „Un frate mai mare, care își cumpărase o motoretă Mobra și care era plecat în armată, îmi spusese să-i mai pornesc, din când în când, motorul. Bucuria mea. Așa mai puteam și eu să fac câteva ture!”, continuă Alexandru Șcheul. Imediat ce a împlinit 18 ani și-a cumpărat cu banii lui o Jawa de 125, despre care spune că e „prima lui dragoste”, apoi a dat examen pentru permisul de conducere. Înainte de Revoluție a lucrat ca maistru la Cooperativa Meșteșugărească Libertatea din Rădăuți și se ocupa de inspecțiile tehnice pentru motorete și motociclete din județele Suceava și Botoșani, dar și de reparații. În această perioadă a efectuat mai multe cursuri de specializare pentru autohtonele motorete Mobra și Hoinar, iar în anul 1985 a făcut turul țărilor socialiste, URSS, Polonia, RDG, Cehoslovacia, Ungaria, la bordul unei motociclete Jawa. „După Revoluție am achiziționat mai multe motociclete, printre care și o Honda CX 500, care i-a aparținut lui Nicu Ceaușescu, fiul fostului președinte al Republicii Socialiste România. La acest moment Honda am desfăcut-o total și o repar. Îmi doresc să o recondiționez, să o fac la fel ca atunci când era nouă”, mai spune Sandu Șcheul.
„Ce-ar fi să adun eu motoare din acestea vechi și să le readuc la viață?”
În urmă cu circa șapte ani, pasionatul de motoare și-a vizitat niște rude care moșteniseră o motocicletă Jawa de la capul familiei, care murise. Pentru că motocicleta nu era folosită și stătea uitată undeva într-o șură, Sandu le-a propus să o cumpere el. Aceștia nu au vrut, au motivat că era vorba despre o moștenire pe care nu o pot înstrăina. Se pare că acesta a fost momentul care i-a declanșat lui Alexandru Șcheul o idee…”Lasă că găsesc eu în altă parte…”, a zis atunci. Și chiar așa a fost. A găsit una identică la Târgu-Mureș, a cumpărat-o, iar după ce a recondiționat-o, și-a spus: „Ce-ar fi să adun eu motoare din acestea vechi și să le readuc la viață?”. În aceste condiții, tot ce a găsit la mica publicitate a cumpărat, cu 100 de euro, cu 200 de euro, și de multe ori câte trei-patru de aceeași marcă din care a reușit să facă una…După șapte ani de muncă, din care patru a lucrat singur la recondiționarea mai multor zeci de motociclete, Alexandru Șcheul a reușit să deschidă o expoziție care îi va face pe mulți dintre pasionații de motoare, la vizitarea acesteia, să înghită în sec. ”Ca să pot recondiționa motocicletele mi-am cumpărat stație de sablare, strung, freză, polizoare, pistoale de vopsit, tot ce mi-a trebuit. Am desfăcut motoare bucățică cu bucățică, era un fel de deconectare pentru mine după ce îmi terminam problemele de afaceri. Pentru că îmi place, pentru că sunt pasionat”, povestește Sandu Șcheul.
„Bijuterii” marca Harley Davidson sau un chopper unicat produs în Statele Unite ale Americii
În expoziția lui Alexandru Șcheul sunt expuse mai mult de 70 de motociclete produse de renumite firme cum ar fi Jawa, IJ, Virago, Ural, MZ, Norton, Triumph, Virago, Honda, apoi autohtonele Carpați Super, Mobra Turist și Hoinar, cărora li se mai alătură „bijuterii” marca Harley Davidson sau un chopper unicat produs în Statele Unite. Trebuie precizat că Sandu Șcheul le-a așezat într-un fel de standuri ale țărilor producătoare, așa că nu trebuie să mire pe nimeni dacă va observa stema și drapelul Republicii Socialiste România, steagul Uniunii Republicilor Socialiste Sovietice, al Republicii Populare Ungaria, al Republicii Socialiste Cehoslovacia sau al Republicii Democrate Germane. Mai trebuie arătat că pe lângă bijuteriile pe două roți, în expoziția de Horodnic de Jos mai sunt expuse două autoturisme de excepție, un Ford Mustang cu o înfățișare impecabilă, fabricat în 1968, și o Dacia 1100 de la începutul anilor 70.
„Încă nu am deschis expoziția, o voi face în curând, însă doresc să-i invit pe iubitorii și pasionații de motoare să ne calce pragul, pentru că vor avea ce să vadă. Intrarea este gratuită. În același timp mă adresez și celor care mai dețin motociclete vechi și care doresc să le vadă din nou la viață, cu mesajul «Contactați-mă, pentru că e păcat ca acestea să fie mâncate de rugină»”, a arătat Alexandrul Șcheul.