Elevii și profesorii Liceului Tehnologic „Ion Nistor” Vicovu de Sus au marcat, la începutul acestei săptămâni, Ziua Comemorării Holocaustului în România, printr-o serie de activități care și-au propus să reamintească elevilor evenimentele tragice petrecute în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, între care și crimele săvârșite de regimul antonescian și armata germană împotriva evreilor, mai ales deportarea în Transnistria.
Profesorii din cadrul comisiei metodice istorie-geografie și cei 200 de elevi prezenți au vizionat filmul documentar ”Holocaustul uitat”, cu mărturii cutremurătoare ale supraviețuitorilor despre masacrele de la Iași, Dorohoi și București, despre lagărele din Transnistria, asasinatele de la Chișinău și Odessa unde au murit zeci de mii de evrei, evacuați de regimul condus de Ion Antonescu, precum și despre persecuțiile, procesul de românizare și izolarea evreilor de pe teritoriul României. S-au definit termenii specifici temei, s-a prezentat un scurt istoric al Holocaustului, iar în final au avut loc discuții libere pe baza filmului documentar prezentat.
Elevele Cristina Lucaci și Simona Schipor, din clasa a XII-a G, premiante la faza județeană din acest an a Concursului Național „Memoria Holocaustului” (premiul I, respectiv premiul al III-lea), au prezentat comunicarea „De ce nu trebuie să uităm Holocaustul?”.
În finalul activității, coordonatorul activității, prof. Ionel Cristinel Puha, a prezentat câteva aspecte legate de problematica educației despre Holocaust în școala românească.
Acesta a menționat că „evenimentele legate de Holocaust trebuie studiate în contextul istoriei europene și globale, în întregul lor, pentru a da elevilor o perspectivă asupra evenimentelor precedente și asupra circumstanțelor ce au contribuit la producerea Holocaustului. Foarte adesea, în locul analizei lucide a cauzelor, acțiunilor și consecințelor Holocaustului, care s-a soldat cu moartea a șase milioane de evrei, intervin dispute politice care nu au nimic în comun cu realitatea istorică. Învățarea la clasă este influențată de un context cultural mai larg, iar Holocaustul este prezent în imaginea populară prin forme multe și variate. Istoriile academice și populare, filmele, mass-media, documentarele, teatrul artistic, jurnalele supraviețuitorilor, memorialele și muzeele, toate ajută la conturarea memoriei colective. Fiecare interpretare este influențată de circumstanțele în care este produsă și poate spune multe despre perioada și locul în care a fost produsă, precum și despre evenimentele pe care le zugrăvește. Tinerii de acum, elevii noștri, trebuie să cunoască istoria, pentru a se feri de otrava urii rasiale, a intoleranței și a antisemitismului”.