Președintele interimar al Organizației Municipale Suceava a PSD, Dan Ioan Cușnir, a criticat intenția primarului Ion Lungu, dar și a PNL, de a achita în avans o sumă de 4 milioane de lei către operatorii Thermonet/Bioenergy, în timp ce societatea Transport Public Local SA se află în pragul falimentului. Dan Ioan Cușnir a spus că și în situația în care Suceava ar fi fost un oraș din Elveția, cu un grad de execuție bugetară de 99,8%, tot nu ar fi fost în regulă o astfel de plată în avans, fără să existe un minim beneficiu pentru comunitate, fie și măcar un discount de 4-5%. „Întrebarea este dacă va putea, fie și un singur consilier local, să voteze această plată în avans, având în vedere mai multe lucruri. În primul rând, Primăria Sucevei are datorii de peste 3,5 milioane de lei către TPL, firma Consiliului Local, deci tot a Primăriei, sumă care reprezintă facturi emise de TPL de mai mult de un an de zile și neachitate de municipalitate. Singura concluzie este că Primăria Suceava nu își plătește datoriile către firma sa, dar plătește cu multă ușurință o sumă mai mare, în avans, binomului Bioenergy/Thermonet. Chiar nu pare nimănui ciudat acest lucru?”, a spus președintele interimar al PSD Suceava.
El a mai explicat că TPL SA Suceava are datorii de 4 milioane de lei la stat, având conturile blocate începând cu anul 2013. Mai mult, Dan Ioan Cușnir a adăugat că pentru aceste datorii restante TPL a plătit în fiecare an penalizări cuprinse între 300.000 și 400.000 de lei, adică aproximativ 2 milioane de lei în ultimii cinci ani. „Deci, în acești cinci ani, în loc să se dezvolte, TPL plătește penalități la stat, în timp ce Primăria Suceava, în loc să își plătească angajamentele și datoriile către TPL, vrea să plătească în avans o sumă foarte mare unui operator privat. Chiar nimeni nu sesizează nici cel mai mic iz penal?”, a declarat Cușnir.
El a adăugat că în perioada 2010-2012, TPL a raportat pierderi de 2,2 milioane de lei din subvenții subdimensionate și neachitate de Primăria Suceava. Dan Ioan Cușnir a precizat că responsabilitatea cu privire la această problemă îi aparține viceprimarului responsabil cu partea de transport din cadrul Primăriei, „același în prezent ca și în trecut”, Lucian Harșovschi.
„Nu lipsit de importanță este faptul că anul 2012 a fost an electoral și sucevenii trebuiau păcăliți din nou cum că TPL merge foarte bine. În anul 2013 Curtea de Conturi a constatat că subvențiile către TPL au fost subdimensionate, motiv pentru care a și emis o notă în acest sens. Bineînțeles că Primăria nu a făcut nimic pentru a remedia paguba din trecut”, a afirmat Dan Ioan Cușnir. El a precizat că reprezentanții PSD în Adunarea Generală a Acționarilor a TPL au luat măsurile necesare pentru ca cel puțin începând cu anul 2013 subvenția să fie cea reală.
Cușnir: „Ion Lungu și PNL pregătesc Falimentul Centenar!”
Pe de altă parte, Cușnir a arătat că, oficial, TPL este singurul operator de transport public din municipiul Suceava. El a atras atenția că în realitate sunt peste 50 de autovehicule tip maxi-taxi, cu licențe eliberate de Consiliul Județean Suceava pentru trasee județene, care de fapt piratează transportul public în Suceava.
„În 2018 vom afla dacă proiectul cu autobuzele electrice va fi eligibil. Deocamdată nu este, pentru că TPL nu deține un teren de minimum două hectare dedicat acestui proiect. Ce fac primarul Sucevei și viceprimarul responsabil cu transportul din cadrul Primăriei pentru a rezolva în timp util această problemă? Sau vor spune și în 2018, așa cum au afirmat și în cazul grădiniței din Obcini, «nu mai avem timp, doar de la X putem cumpăra, în caz contrar pierdem bani europeni»? Nu mai e mult până atunci și vom afla răspunsul”, a declarat președintele PSD Suceava. El a subliniat faptul că „drumul spre falimentul TPL” seamănă izbitor de mult cu falimentul SC Termica SA, adică „pas cu pas”.
„Dar, fiind în 2018, probabil că va purta numele de Falimentul Centenar! În anul 2018 Suceava va avea Podul Centenar doar pe hârtie, Sala Polivalentă și Stadionul Centenar doar pe hârtie, Parcul Șipote Centenar doar pe hârtie, dar la realizări Ion Lungu și PNL vor bifa falimentul TPL, Falimentul Centenar! Se pare că sunt deja pregătiți și anumiți operatori privați în acest sens. Legătura între viceprimarul responsabil de transport din cadrul primăriei și «Sorinel» sau interesele aceluiași viceprimar în gestionarea unor microbuze tip maxi-taxi, de exemplu cel cu numărul de înmatriculare SV10THY, sperăm să fie elucidate de autoritățile de drept ale statului”, mai precizează Cușnir. Nu în ultimul rând, el a declarat că dacă aceste autorități vor elucida acest mister, în anul 2018 va fi un Centenar interesant „pentru cei care au falimentat Termica și care, pentru că nu li s-a întâmplat nimic, acum falimentează și TPL, pas cu pas!”