În școala viitorului tabla și praful de cretă abia își mai găsesc loc, iar tablele inteligente, proiectoarele și lecțiile interactive iau locul manualelor și culegerilor tradiționale.
Desigur, școlile sucevene mai au mult de recuperat la toate capitolele de mai sus, însă, spre bucuria elevilor, cadrele didactice care încearcă să fie în pas cu ce se întâmplă în era tehnologiei sunt tot mai multe.
Ovidiu Huțuleac este profesor de matematică și de informatică la Școala Gimnazială Stroiești, iar preocuparea sa pentru creșterea interesului elevilor la clasă l-a determinat să vină cu instrumente noi în predarea matematicii.
A dezvoltat „de la A la Z” o serie de softuri educaționale pentru matematică, pentru clasele de gimnaziu, aplicații care-l ajută să câștige și să mențină atenția elevilor. De altfel, ori de câte ori îi permite timpul, mută lecțiile de algebră, geometrie sau trigonometrie în cabinetul de informatică, unde elevii învață și rezolvă exercițiile din fața unui calculator.
„Potrivit studiilor pe care le-am consultat, folosirea acestor instrumente de predare scade timpul de învățare al elevilor cu o treime și crește randamentul lor cu circa 20%. Aceste softuri sunt realizate în concordanță cu programa școlară, respectă structura metodică a oricărei lecții, nu ne abatem de la ceea ce avem în mod normal de făcut la clasă”, a arătat Ovidiu Huțuleac.
Cât despre reacțiile elevilor cu privire la lecțiile cu videoproiector sau față de exercițiile rezolvate cu mouse-ul, profesorul sucevean spune că acestea au fost favorabile, creând un mediu plăcut și incitant pentru dobândirea și fixarea cunoștințelor.
„Elevii de gimnaziu au segmente de concentrare de 10-15 minute, mai demult era undeva la 40 de minute. Atenția lor trebuie captată, întreținută, aceste materiale având un atu în această privință”, a mai subliniat Huțuleac.
Aplicațiile dezvoltate de dascălul sucevean sunt puse la dispoziția tuturor profesorilor care vor să încerce și mijloace moderne de educație, în mod gratuit, site-ul pe care sunt reunite aplicațiile matematice fiind intitulat Informathgim.
„Matematica tot cu creionul în mână se învață”
Aplicațiile dezvoltate de profesorul de la Stroiești sunt pentru toate clasele de gimnaziu, însă cel mai des folosite sunt cele de la clasele a VI-a și a VII-a.
Ovidiu Huțuleac subliniază că lecțiile prezentate în format digital sunt eficiente și ajută la îmbunătățirea performanțelor mai ales în cazul elevilor care nu obțin rezultate bune la această disciplină. Sunt elevi care nu excelează, sunt participanți pasivi la lecții, utilizarea acestor softuri, munca în echipă și rezolvarea exercițiilor din fața calculatorului încurajându-i să se implice și să lucreze mai mult.
De asemenea, este dovedit științific că predarea matematicii cu ajutorul calculatorului este benefică și are rezultate bune în cazul elevilor cu deficiențe de învățare, care pot întâmpina dificultăți în a înțelege conceptele matematice sau în a realiza un raționament matematic corect.
„Aceste softuri ne pot ajuta să ridicăm acea masă de elevi de sub nota 5 sau de 5, o zonă foarte densă la noi în țară, din păcate. Softurile ne pot ajuta să îi aducem la un 6, chiar 7”, este de părere profesorul.
Acesta recunoaște că “matematica se învață cu creionul în mână”, de altfel performanța la această disciplină impune acest lucru, alături de multă muncă, studiu individual, dar și creativitate și imaginație.
De asemenea, profesorul a mai adăugat că aplicațiile informatice nu sunt metode care pot fi folosite în mod constant la clasă, ci un instrument care facilitează înțelegerea anumitor noțiuni de către elevi, un instrument modern, centrat pe elev, care poate fi alternat cu unele clasice.
O tendință tot mai pregnantă
Profesorul de la Stroiești vrea să promoveze aceste metode de predare care câștigă tot mai mult teren și să-și îmbunătățească softurile pe care le-a dezvoltat pentru ca ele „să arate bine, să funcționeze, să nu se blocheze, să nu dea erori”.
Povestește că primul soft creat, acum mai bine de zece ani, reprezenta o claviatură pe care a folosit-o la lecțiile de muzică, de la clasele primare. Ulterior, prin 2010, a dezvoltat o aplicație pentru elevii de clasa a VI-a, la matematică, mai mult sub forma unui joc, care a avut succes în rândul elevilor.
„Se adunau câte 3-4 elevi la un calculator, schimbau idei, încercau să găsească soluții. Stimulează activitatea de grup”, povestește Huțuleac.
La nivel național, metodele de predare asistate de calculator sunt tot mai prezente, crescând și numărul profesorilor care încurajează folosirea tehnologiei pentru îmbunătățirea performanței școlare a elevilor, care transferă și adaptează lecțiile din cărți pe aplicații interactive și atractive.


