Afacerea maxi-taxiurilor din municipiul Suceava a ajuns la capăt de drum. De sâmbătă nu vor mai circula microbuzele de pe traseele din municipiul reședință de județ – 6, 9, 12, 13 și 15. Conform contractului cu Primăria Suceava, pe aceste linii circulau 20 de microbuze de maxi-taxi, ale operatorilor privați SC TRANS DMV Europa SRL, SC EUROTIP SRL, SC FAMILY SRL, SC SORINEL SRL.
Începând de la 1 iulie, prevederile acelui contract nu mai sunt valabile, iar o prelungire a sa nu mai este posibilă.
Achiziționarea celor 40 de autobuze electrice cu care Primăria Suceava vrea să doteze societatea de transport în comun – TPL – este condiționată de existența unui serviciu unic de acest gen, fără ca traseele acestuia să se suprapună cu cele ale altor transportatori.
În aceste condiții, contractul de transport public complementar, expirat din 2015 și prelungit de două ori până acum, nu a mai fost luat în calcul pentru o nouă prelungire, solicitată de operatorii privați.
Cu toate acestea, conducerea municipalității sucevene se arată rezervată în privința eficienței acestei decizii, câtă vreme conducerea TPL nu a luat măsuri pentru a suplini „golul” care se creează pe piață începând de sâmbătă.
„Începând cu 1 iulie 2017, transportul complementar cu maxi-taxi își încheie activitatea. Societatea municipalității, TPL S.A., rămâne unic operator pentru transportul de călători de pe raza municipiului Suceava. Acest lucru trebuia să se întâmple acum un an, dar conducerea TPL a informat primăria că nu este pregătită să preia surplusul de călători deoarece are parcul auto învechit și subdimensionat. Dacă mă întrebați pe mine, nici acum nu sunt pregătiți pentru toamnă, când elevii vor reîncepe școala. Conducerea TPL știa că se va ajunge aici și nu a făcut nimic să-și îmbunătățească parcul auto. Dacă achiziționau mijloace de transport, puteau să preia o parte din șoferii de pe maxi-taxi, care rămân acum șomeri”, a declarat ieri viceprimarul Lucian Harșovschi.
Acesta s-a arătat contrariat de refuzul celor de la TPL de a le fi alocate, la începutul anului, fonduri de un milion de lei, pentru achiziția de noi mijloace de transport, în genul microbuzelor Karsan achiziționate în două tranșe, în 2015 și 2016.
„Primăria a făcut tot posibilul să ajute (a cumpărat 30 autobuze noi începând cu 2006, a achiziționat alte 5+5 mini-autobuze în 2015 și 2016), dar responsabilitatea deciziilor le aparține deoarece trebuie să conducă această societate și să ia deciziile optime pentru suceveni”, a adăugat Lucian Harșovschi.
Directorul TPL, Darie Romaniuc, a precizat că a optat ca fondurile respective să fie prinse pentru alte investiții de care societatea are mare nevoie – stație ITP și spălătorie auto, care, odată realizate, i-ar scuti de cheltuieli lunare semnificative, ba chiar ar putea produce venituri suplimentare.
„Acum este momentul optim pentru a prelua în întregime transportul public din Suceava, pentru că elevii sunt în vacanță, iar o parte din suceveni sunt plecați în concedii. Toate încercările noastre de a afla o situație a numărului de călători preluat de acest transport complementar au fost inutile. Rămâne să vedem în practică cu cât crește fluxul de călători, pentru a lua măsurile necesare”, a spus Darie Romaniuc, directorul TPL.
O nouă linie de transport public a TPL și autobuze suplimentare din septembrie
Pentru început, conducerea TPL a făcut demersuri pentru autorizarea unei noi linii de transport în comun – 15, care pornește din Burdujeni Sat, urcă în Centru pe la Autogară, de unde merge pe strada Mihai Viteazu până la Policlinica Areni, de unde se întoarce.
Acest traseu va fi deservit de două microbuze Karsan, achiziționate anul trecut, iar primele curse, din 30 în 30 de minute, vor fi efectuate începând de luni.
În plus, în funcție de analiza fluxului de călători pentru lunile iulie și august, TPL vrea să își suplimenteze parcul auto cu autobuze second-hand, deși sursa de finanțare pentru această achiziție nu este cunoscută deocamdată.
„Avem nevoie de sprijin”, a recunoscut administratorul TPL, Darie Romaniuc, care speră ca soluția să vină de la primărie.
Deocamdată, conducerea municipalității sucevene nu se arată dornică să renunțe la propriile investiții, pe care cu greu reușesc să le acopere lunar, pentru a da bani TPL-ului, pentru cumpărături.
„Responsabilitatea totală aparține conducerii TPL. Primăria a făcut tot posibilul să ajute. Până la sosirea autobuzelor electrice, obținute cu ajutorul fondurilor UE, TPL trebuie să se descurce și să reușească să preia toți sucevenii care circulă cu autobuzul, în condiții decente”, consideră viceprimarul Lucian Harșovschi.
Rămâne de văzut cum se va circula de la 1 iulie în autobuzele și microbuzele TPL și care vor fi măsurile necesare pentru ca sucevenii să nu fie afectați de dispariția microbuzelor de maxi-taxi private, care preluau o parte din călători.
Maxi-taxiurile nu dispar chiar de tot, pentru că în continuare sunt valabile acele trasee interjudețene care tranzitează municipiul Suceava, au utilitatea lor, într-o bună măsură, dar care legal ar trebui să oprească în maximum trei stații din oraș, dar nu „iartă” nici una dacă sunt acolo potențiali călători.
Capăt de drum
Ultima zi cu maxi-taxi pe străzile Sucevei
