Șase elevi ai Colegiului Național „Petru Rareș” Suceava, însoțiți de profesorii Marius Cazacu și Mariana Roșca, au avut parte, timp de o săptămână, de o experiență multiculturală în cadrul unui stagiu din Beaupreau, Franța, alături de colegi din Polonia, Germania, Olanda, mobilitatea fiind integrată în programul Erasmus+ „A new energy for new European citizens”.
Proiectul se înscrie în lunga serie a proiectelor Erasmus în care este implicat colegiul sucevean, desfășurându-se în perioada 2016-2019. Prin intermediul acestuia, elevii din cele cinci țări au oportunitatea de a studia într-un cadrul formal, dar și de a culege informații „din teren”, despre tipuri de energii, cum se produce energia electrică în Europa, despre inovațiile și invențiile din acest domeniu, despre energiile regenerabile, avantajele și dezavantajele utilizării acestor tipuri de energii.
Vizita în Franța a fost prima mobilitate din cadrul proiectului, iar premergător acesteia au fost programate o serie de activități de pregătire, de informare cu privire la tema de interes, vizite la centrala de biogaz de la Vorniceni, la o turbină eoliană, studii comparative etc.
Potrivit prof. Anca Greculeac, coordonatoarea proiectului, „a mai fost și întâlnirea coordonatorilor de proiect din Olanda, unde fiecare partener și-a asumat rolul pe care îl are în cadrul proiectului. Am stabilit modul în care se va face deplasarea elevilor, am stabilit de comun acord că elevii se vor caza în familii din țara gazdă, astfel să aibă contact deplin cu limba, cultura și obiceiurile specifice. Echipa care manageriază proiectul este cea franceză, însă toți cei implicați au fost considerați parteneri cu drepturi depline în luarea deciziilor”. Aceasta a mai menționat că elevii suceveni sunt responsabili de construcția site-ului proiectului, ce va pune la dispoziție atât informații, cât și dovezi de activitate. Totodată, cei implicați în proiect și-au mai propus încă o miză, și anume amenajarea unui parc educațional de tip energetic în foișorul școlii. Parcul va avea și o stație eoliană de dimensiuni mici, precum și stații de informare despre principiile după care aceasta funcționează, avantaje, dezavantajele utilizării acestui tip de energie etc.
Mărturii
Referitor la mobilitatea din Franța, prof. Mariana Roșca a mărturisit că „schimbul a fost extraordinar, îmbogățit de activități frumoase, activități de socializare, deplasări în teren. Elevii au învățat despre alternativa energiilor regenerabile la modul tradițional de producere a energiei”.
În ceea ce îi privește pe elevii care au trăit în această primăvară experiența Erasmus – Matei Barbă, Elena Miruna Biholaru, Ștefan Biholaru, Alina Ștefania Doboș, Ștefan George Martin și Maria Tudora Mitulschi – aceștia au arătat că implicarea în proiectele europene poate deschide noi orizonturi și că dobândirea unei astfel de experiențe este deosebit de valoroasă pentru parcursul lor. Lucrul într-un mediu intercultural, divers, exersarea și dezvoltarea competențelor lingvistice și sociale au fost doar câteva dintre avantajele evidențiate de elevii beneficiari.
„Au fost elevi de-o seamă cu noi. Ne-am simțit bine, n-am fost constrânși de nimic, poate prima zi a fost puțin mai greu”, ne-a povestit Maria Mitulschi.
De asemenea, vizitele și informațiile primite i-au determinat pe adolescenți să-și formeze propria opinie argumentată cu privire la tipul de energie pe care îl preferă.
„Pe lângă scopul propriu-zis al proiectului, formele alternative de producere a energiei, mi-a plăcut partea de multiculturalizare, am ajuns să cunosc oameni din alte țări, cum sunt școlile lor, cum studiază. Ca parte a proiectului, mi-a plăcut și modul de producere a biogazului pentru că sunt pasionat de chimie, de felul în care nu poluează arderea biogazului. Aș mai merge în proiecte europene”, a mai mărturisit un alt elev.
La rândul său, Miruna Biholaru a menționat că „am vizitat o centrală pe biogaz și ne-au fost date foarte multe explicații, am vizitat eoliene, am înțeles mai bine raționamentele după care funcționează acestea. Totodată, mi-a plăcut și faptul că am vizitat două orașe importante din Franța – Nantes și Angers”.
Totodată, proiectul le-a oferit elevilor oportunitatea de a vedea „pe viu” cele învățate la școală.
„Îmi place fizica și cel mai interesant a fost că am văzut și practic ceea ce am învățat la școală”, ne-a declarat Matei Barbă.
„Am vrut să merg în Franța, mi s-a părut o oportunitate foarte bună. Mi-a plăcut și tema. Cât privește concluziile mele, eu consider că energia regenerabilă e foarte importantă și ar trebui să o folosim din ce în ce mai mult”, a subliniat Alina Doboș.
„Mie mi-a plăcut ideea transformării deșeurilor în energie. Asta mi se pare extraordinar. La biogaz se aruncă niște deșeuri în cavități cilindrice, se mixează, rezultă un gaz, gazul este împins pe conducte, învârte niște turbine care sunt atașate de niște generatoare electrice, iar ele produc energie termică sau electrică. Aș mai merge și la alte experiențe Erasmus”, a mai mărturisit un alt elev.
De asemenea, prof. prof. Marius Cazacu a mai adăugat că „la final întâlnirilor și vizitelor s-au făcut echipe mixte, multinaționale, care purtau numele unor capitale europene. Fiecare echipaj a realizat un produs final cu privire la temă (film, PowerPoint), cu referire directă la vizita făcută la o centrală de biogaz. Copiii noștri sunt foarte buni în informatică, în tot ce ține de utilizarea calculatorului, au fost apreciați și chiar s-au ocupat în mare parte de aceste aspecte, având o contribuție mare în realizarea sarcinilor”.



