Autoritățile locale din Păltinoasa și Volovăț nu au cuprins în bugetele locale sumele necesare decontării navetei cadrelor didactice și personalului didactic auxiliar. De cealaltă parte, majoritatea unităților administrative-teritoriale din județ au achitat integral aceste sume. Sunt și localități unde există întârzieri de maxim două luni, dar sumele au fost cuprinse în bugetul local și vor fi achitate la zi.
Prof. Giani Leonte, liderul Alianței Sindicatelor din Învățământ Suceava, a menționat că ”legat de decontarea cheltuielilor privind naveta personalului didactic și didactic auxiliar, centralizând situația la nivelul județului, am constatat faptul că doar două unități administrativ-teritoriale, comunele Păltinoasa și Volovăț, nu au decontat niciodată aceste sume, deși personalul didactic și didactic auxiliar este îndreptățit să le primească încă din iulie 2015, conform HG 569/2015”. Acesta a menționat că a înaintat aceste situații Instituției Prefectului, cu speranța că, în ședința Comisiei de Dialog Social – Subcomisia învățământ din luna mai 2017, se vor găsi soluții pentru decontarea cheltuielilor privind naveta personalului didactic și didactic-auxiliar în comunele Păltinoasa și Volovăț.
„Din 2015, practic, primăriile sunt obligate prin lege să deconteze cheltuielile de navetă. Unde acestea nu se achită se invocă lipsa banilor”, a mai completat Giani Leonte.
Primarul din Păltinoasa infirmă centralizările sindicaliștilor
Primarul comunei Volovăț, Ioan Vicol, a specificat că nu au fost prinse sumele pentru navetă nici în 2016, nici în 2017, pentru că bugetul comunei nu a fost unul generos, dar și pentru că navetiștii au de parcurs distanțe scurte pentru a ajunge la școală.
„Profesorii fac până la școală 3, 4 kilometri, majoritatea fiind din Rădăuți. Sunt distanțe foarte mici. Avem două cadre care vin din Gălănești și Vicov, acolo sunt într-adevăr distanțe mari. Dacă va fi buget, vom prinde și decontarea navetei”, a explicat Ioan Vicol.
Cât despre decontarea navetei oamenilor școlii din Păltinoasa, primarul comunei, Eduard Wendling, a precizat că nu a primit nici o solicitare de decontare a navetei, nici un document oficial în care să fie specificate sumele necesare.
„Pe adresa primăriei nu au fost înaintate documente pentru decontarea navetei. Când am făcut bugetul nu a fost nici o solicitare, nici o adresă. Nu înțeleg de ce figurăm pe lista neagră a celor care nu respectă legea”, a arătat Eduard Wendling.
Personalul din învățământ care face naveta trebuie să își înregistreze lunar la secretariatul unității de învățământ cererea prin care solicită decontarea navetei, copie după actul de identitate și actele justificative (abonamente, bilete de călătorie etc.)”. Acestea se centralizează la școală și ulterior se înaintează către primării.