Departe de normalitate

Multe drumuri importante din județ se prezintă deplorabil după lunile de iarnă



Capcana de pe DN17, la Poiana Stampei
Capcana de pe DN17, la Poiana Stampei

Drumuri importante din Suceava, de rang județean și național, au ajuns într-o stare de degradare accentuată, de-a dreptul exasperantă pentru conducătorii auto care sunt nevoiți să circule zilnic pe respectivele șosele. Drumurile erau într-o stare proastă sau foarte proastă de mai multă vreme, iar lunile de iarnă au făcut degradarea și mai accentuată și supărătoare. Pentru cele mai multe drumuri speranțele pe termen scurt sunt legate doar de lucrări de reparații în zonele degradate, care ar trebui să înceapă cât mai curând posibil, cel mai târziu de luna viitoare.
Suceava-Dorohoi, unul din cele mai proaste drumuri naționale
Un drum național foarte prost și intens circulat este DN 29A, de la Suceava spre Dorohoi. Fostul drum betonat, acoperit cu un strat de asfalt în 2009, o soluție foarte discutabilă, este acum plin de gropi. După cum am constatat în teren, problemele încep chiar după ieșirea din Suceava, la Adâncata, și se acutizează pe măsură ce drumul se apropie și trece de limita județului Suceava cu Botoșaniul.
Cu ocazia vizitei recente a ministrului Transporturilor, Alexandru Răzvan Cuc, la Botoșani, acesta a primit un memoriu semnat de primarii localităților tranzitate de acest drum. Acest memoriu a fost semnat de foarte mulți oameni direct afectați de starea drumului, 350 dintre ei numai din Adâncata.
În memoriu se solicită ca drumul să fie inclus într-un program de modernizare de anvergură, cum nu s-a mai întâmplat în cazul DN29A de la mijlocul anilor ‘60 ai secolului trecut.
Răspuns șablon la memoriul transmis de suceveni și botoșăneni
Primarul comuna Adâncata, Viorel Cucu, a subliniat că starea proastă a carosabilului este doar una dintre probleme, pentru că acest drum nu este prevăzut cu trotuare, iar pietonii circulă pe acostament, asumându-și zilnic riscuri foarte mari.
La finele săptămânii trecute, Primăria Adâncata a primit răspuns la memoriu: „Petiția a fost trimisă spre competentă soluționare Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, urmând ca în termenul legal să vi se comunice măsurile care se impun pentru remedierea aspectelor semnalate”. Un răspuns șablon, care nu le poate da prea multe speranțe miilor de oameni afectați de starea proastă a drumului național.
Drumul județean Suceava-Liteni-Dolhasca, o aglomerație de gropi, asfalt măcinat și plombe
Un alt drum important, dar într-o stare foarte proastă, este DJ 208A, de la Suceava spre Dolhasca, prin Ipotești, Bosanci, Udești și Liteni. După cum au constatat în teren reporterii Monitorului de Suceava, acest drum județean are una dintre cele mai mari concentrații de plombe pe metrul pătrat. Porțiuni întinse sunt formate din straturi de plombe puse de-a lungul anilor, astfel că a devenit extrem de denivelat. În plus, acolo unde a mai rămas, asfaltul vechi este pur și simplu măcinat în bucăți mici. De la Suceava și până la Udești nu sunt gropi, ci doar extrem de multe plombe, care fac drumul denivelat, dar practicabil. Situația se înrăutățește de la Udești și devine critică la Liteni și Dolhasca.
Primarul din Liteni, Tomiță Onisii, se confruntă an de an cu aceeași problemă. „Această perioadă, cu îngheț și dezgheț, este cea mai proastă, distruge drumul cel mai tare. Am intervenit la rece, în câteva locuri din Liteni unde erau gropi foarte mari, și așteptăm lucrările de întreținere și reparații care se vor face în următoarea perioadă, probabil după 15 martie, prin firmele care au contract de întreținere pe drumurile județene”, a declarat primarul.
Primarul din Liteni: „Cât s-a cheltuit an de an la reparații, cred că se făcea alt drum de la zero”
Tomiță Onisii subliniază că aceste lucrări de reperații sunt o frecție la picior de lemn, în condițiile în care drumul a fost reparat an de an și pur și simplu a ajuns o aglomerație de gropi și de plombe mai vechi.
„Cât s-a cheltuit an de an la reparații, cred că se făcea alt drum de la zero. Drumul județean este inclus cu prioritate într-un program cu fonduri europene, pentru modernizare capitală, însă asta va mai dura cu siguranță”, a explicat primarul.
Așadar, pentru acest an, tot reparațiile sunt varianta „salvatoare” pentru acest drum județean.
Drumuri județene din zona de munte, degradate și nesemnalizate corespunzător
În stare proastă și foarte proastă sunt și cele mai multe drumuri județene din zona de munte a județului Suceava. O altă problemă a drumurilor județene din zona de munte, constatată deja de Poliția Rutieră, este legată de proasta semnalizare și protecția scăzută. Mai exact, este vorba de indicatoare rutiere degradate sau dispărute complet și de parapete de protecție care nu mai asigură nici un fel de protecție, fiind incomplete și degradate.
DN 17 Suceava-Cluj, degradat în zona de munte
Probleme legate de gropi sunt și pe unul din cele mai importante drumuri naționale care străbat județul Suceava. Pe DN 17, care leagă Suceava de Ardeal, starea carosabilului s-a degradat vizibil în zona de munte a județului nostru. Drumul are suprafețe stricate la Pojorâta, Valea Putnei, pe Mestecăniș, la cele două intrări în Vatra Dornei, dar și la Poiana Stampei, atât în localitate, cât și spre limita cu Bistrița-Năsăud. Pe un astfel de drum de importanță majoră, cu rang național-european, pe care vitezele de rulare sunt mari, astfel de gropi apărute brusc în fața șoferului sunt deosebit de periculoase. Polițiștii de la Biroul Rutier Vatra Dornei au sesizat deja în scris problema oficialilor de la drumuri naționale, subliniind că au fost mai multe accidente ușoare, cu pagube materiale, care pot fi puse și pe seama stării carosabilului.
Inginerul Ovidiu Laicu, șeful Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Iași, care gestionează drumurile naționale din Moldova, a declarat la începutul lunii martie că pe DN 17, în zona de munte, se va interveni cât mai urgent.
„Primul pas, ca măsură imediată, este de a interveni cu mixtură la rece, acolo unde sunt gropi care pun în pericol siguranța traficului. Ulterior, dar tot în acest an, avem programate lucrări mai mari de refacere a DN 17, prin turnarea de covor de asfalt pe porțiunile care sunt degradate”, a promis Ovidiu Laicu.
DN 18 Suceava-Maramureș, un dezastru alimentat cu promisiuni neonorate
Fără îndoială, cel mai prost drum național care străbate Suceava și unul din cele mai proaste din toată țara rămâne DN 18, cel care pleacă din Iacobeni și asigură legătură cu Maramureșul, trecând prin localitățile sucevene Ciocănești și Cârlibaba. Cei 40 de kilometri de drum de pe raza județului nostru au fost în ultimii ani un imens dezastru, o aglomerație de gropi.
Telenovela acestui drum a cuprins inclusiv licitații și o firmă care și-a adjudecat lucrarea de modernizare capitală a drumului (firma israeliană Shapir). Această firmă avea ca termen de finalizare a lucrărilor data de 31 august 2013. Contractul cu Shapir, în valoare de 81 de milioane de euro, a fost însă reziliat în mai 2014, pentru că nu s-au executat lucrările. Firma a fost acuzată că a fost neserioasă, însă pe de altă parte nici cei de la Shapir nu au dorit să lucreze în avans, în baza unor garanții financiare pe care le-au considerat incerte.
După rezilierea contractului, Compania de Drumuri a alocat bani din bugetul propriu pentru realizarea unor lucrări de reparații. Acestea nu au mai ajuns însă până la limita cu județul Maramureș, exact pe porțiunea care era în starea cea mai dezastruoasă.
Anul trecut, s-a anunțat că în urma unei licitații modernizarea DN 18 a fost atribuită unui consorțiu format din trei firme. Firmele și-au instalat deja șantierul, din toamna anului trecut, iar lucrările ar urma să înceapă în primăvara acestui an.
Problemă majoră: Groapa capcană de la Poiana Stampei
O situație aparte cu privire la DN 17, pe care reporterii Monitorului de Suceava au constatat-o chiar vinerea trecută, este la Poiana Stampei, unde o porțiune de drum este distrusă pe aproape toată lățimea.
Șoferii trebuie să reducă foarte mult viteza pentru a nu pierde controlul asupra volanului, iar mai ales pentru cei aflați în tranzit, majoritari, un astfel de crater reprezintă un pericol iminent. Unii șoferi frânează brusc atunci când observă groapa, ceea ce înseamnă risc de coliziuni față-spate, în timp ce alții pătrund pe contrasens, unde groapa nu este la fel de adâncă.



Multe drumuri importante din județ se prezintă deplorabil după lunile de iarnă
Multe drumuri importante din județ se prezintă deplorabil după lunile de iarnă
Multe drumuri importante din județ se prezintă deplorabil după lunile de iarnă
Multe drumuri importante din județ se prezintă deplorabil după lunile de iarnă
Multe drumuri importante din județ se prezintă deplorabil după lunile de iarnă
Multe drumuri importante din județ se prezintă deplorabil după lunile de iarnă
Multe drumuri importante din județ se prezintă deplorabil după lunile de iarnă
Multe drumuri importante din județ se prezintă deplorabil după lunile de iarnă
Multe drumuri importante din județ se prezintă deplorabil după lunile de iarnă
Multe drumuri importante din județ se prezintă deplorabil după lunile de iarnă
Multe drumuri importante din județ se prezintă deplorabil după lunile de iarnă
Multe drumuri importante din județ se prezintă deplorabil după lunile de iarnă
Multe drumuri importante din județ se prezintă deplorabil după lunile de iarnă
Multe drumuri importante din județ se prezintă deplorabil după lunile de iarnă
Multe drumuri importante din județ se prezintă deplorabil după lunile de iarnă
Multe drumuri importante din județ se prezintă deplorabil după lunile de iarnă
DN 18, la limita Sucevei cu Maramureșul, un imens dezastru
DN 18, la limita Sucevei cu Maramureșul, un imens dezastru
Asfalt măcinat și multe gropi, pe drumul județean Suceava-Dolhasca, care străbate localități mari
Asfalt măcinat și multe gropi, pe drumul județean Suceava-Dolhasca, care străbate localități mari
Așa arată pe multe porțiuni drumul național care leagă Suceava de Dorohoi
Așa arată pe multe porțiuni drumul național care leagă Suceava de Dorohoi
Multe drumuri importante din județ se prezintă deplorabil după lunile de iarnă
Multe drumuri importante din județ se prezintă deplorabil după lunile de iarnă
Capcana de pe DN17, la Poiana Stampei
Capcana de pe DN17, la Poiana Stampei


Recomandări

40 de camere cu radar vor fi montate pe drumurile naționale care străbat și Suceava. Șoferii nu vor scăpa de amendă dacă reduc viteza doar unde este radar

Fundația „Sânge pentru România” a demarat o campanie umanitară pentru un bărbat care suferă de fibromialgie

Fundația „Sânge pentru România” a demarat o campanie umanitară pentru un bărbat care suferă de fibromialgie
Fundația „Sânge pentru România” a demarat o campanie umanitară pentru un bărbat care suferă de fibromialgie