Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane (ANITP), în parteneriat cu Asociația Ecumenică a Bisericilor din România (AIDRom),a lansat recent campania online de prevenire a traficului de persoane. Mesajul campaniei „Alegi să prețuiești sau să strivești” constă într-un îndemn de a nu cumpăra servicii sexuale: „Nu plăti pentru sex! Cererea de servicii sexuale crește numărul victimelor traficului de persoane!”. În cadrul campaniei va fi lansat și un concurs pentru cei mai activi utilizatori.
Conform inițiatorilor campaniei, aceasta urmărește reducerea traficului de persoane în vederea exploatării sexuale, prin informarea și sensibilizarea opiniei publice cu privire la cauzele și efectele acestui fenomen infracțional. Pentru a intra în concurs, utilizatorii online trebuie să aprecieze pagina de Facebook a ANITP și să ceară prietenia contului de Facebook „Anitp Mai”, să aprecieze cât mai multe postări ale campaniei, să distribuie cât mai multe postări ale campaniei și să adauge comentarii pertinente legate de subiectul campaniei, sub formă de text, foto sau film. Autorii celor mai creative mesaje vor primi diplome onorifice.
Organizatorii campaniei au precizat că o creștere a cererii de servicii sexuale, de forță de muncă ieftină, dorința de a obține profit cu investiții minime reprezintă tot atâția factori care influențează în mod direct intensificarea activității rețelelor de trafic de persoane. Actualitatea economică și socială pe parcursul ultimilor ani și criza economică ce a afectat statele europene au determinat creșterea vulnerabilității la trafic a anumitor grupuri sociale. Coordonatorul Centrului Regional Suceava al Agenției Naționale Împotriva Traficului de Persoane, subcomisar de poliție Liliana Orza, a declarat: „Încurajăm participarea societății civile la această campanie, întrucât prin distribuirea acestor advertoriale în mediul online, mesajul campaniei va ajunge la o categorie de persoane la care nu putem ajunge din diferite motive obiective. Toți trebuie să facem front comun împotriva acestui flagel și orice contribuție, cât de mică, cum ar fi distribuirea acestor mesaje, are o importanță foarte mare”.
Vieți distruse, destine frânte
În ceea ce privește grupul-țintă principal al campaniei este format din utilizatorii de Facebook de gen masculin, grupul-țintă secundar din utilizatorii de Facebook de gen feminin, care pot deveni victime ale traficului de persoane în vederea exploatării sexuale, iar grupul-țintă general este reprezentat de publicul larg, utilizator de informație online. Psihologul din cadrul CR Suceava Mihai Moisoiu a declarat că „aceste persoane care aleg să devină infractori prin participarea sub orice formă la infracțiunea de trafic de persoane ar trebui să înțeleagă că aceste acțiuni distrug vieți și frâng destine, provoacă traume majore care mutilează sufletul și viitorul unor femei asemenea cu mamele, surorile și fiicele lor”.
Campania online se desfășoară în perioada decembrie 2016 – iunie 2017 și este cea de a doua campanie care se desfășoară în mediul virtual după campania „Mânuțe Fericite, NU mânuțe chinuite”, care s-a finalizat în septembrie 2016. Liliana Orza a adăugat că în campania „Mânuțe fericite, NU mânuțe chinuite” au fost foarte multe persoane care au trimis mesaje de susținere a acestei inițiative, chiar și instituții publice și private care și-au exprimat punctul lor de vedere asupra fenomenului exploatării prin muncă a copilului”. ANITP este coordonator național al aplicării politicilor în domeniul luptei împotriva traficului de persoane, având rolul de a desfășura activități de prevenire și monitorizare a acestui fenomen infracțional.