Pentru al treilea an consecutiv, Suceava se situează pe primul loc în țară la cea mai ridicată densitate a spațiilor moderne de retail la mia de locuitori, conform studiului DTZ Romania Retail Regional Cities.
Acest studiu oferă informații despre proprietățile moderne de retail din 27 de orașe din România, grupate în trei categorii (primare, secundare și terțiare), în funcție de numărul de locuitori.
Primele șase orașe din țară după numărul de locuitori (exceptând Bucureștiul), Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Constanța, Craiova și Brașov, considerate orașe primare, au un stoc de retail modern cumulat de 923.000 mp, reprezentând 40% din totalul existent în afara Capitalei.
Cu toate acestea, din punct de vedere al densității spațiilor moderne de retail la mia de locuitori, Suceava înregistrează cea mai ridicată valoare – 1.170 mp.
Asta chiar dacă municipiul reședință de județ face parte din categoria de orașe terțiare, în total fiind 15 cuprinse în acest studiu.
Oradea și Pitești sunt singurele orașe secundare care înregistrează, la finalul lui 2016, un stoc de retail modern de peste 100.000 mp. Aproximativ 33% din stocul total de retail modern existent în afara Bucureștiului se află în 15 orașe considerate terțiare (cu o populație cuprinsă între 60.000 și 150.000 de locuitori).
Surprinzător este că Suceava a rămas în top chiar dacă anul trecut au fost inaugurate 140.000 mp de spații de retail modern în afara Bucureștiului. Cel mai mare proiect livrat a fost Shopping City Timișoara, completat în primăvara anului trecut cu o suprafață de 41.000 mp.
Alte proiecte livrate anul trecut sunt Shopping City Piatra Neamț, Satu Mare Shopping Plaza, Mercur Craiova, galeria comercială dezvoltată de InterCora la Tulcea, precum și extensiile proiectelor Coresi Brașov și City Park Constanța.
Aproximativ 130.000 mp de spații moderne de retail urmează să fie dați în folosință în 2017, cel mai mare proiect anunțat fiind Râmnicu Vâlcea Mall, un centru comercial dezvoltat de NEPI, care va avea o suprafață închiriabilă de 28.000 mp.
Spre deosebire de orașele primare și secundare, unde predominante sunt centrele comerciale (peste 60% din proiectele existente), în orașele terțiare cele mai răspândite sunt parcurile de retail.
La finalul anului 2016, stocul de retail modern din afara Bucureștiului era de 2,3 milioane de mp, reprezentând aproximativ 65% din totalul existent în România.
În ceea ce privește indicele puterii de cumpărare, valori peste media României au fost înregistrate în 16 dintre cele 27 de orașe analizate.