Deși semestrul al II-lea începe abia peste o lună de zile, atât elevii din clasele a VIII-a și a XII-a, cât și colegii lor mai mici, din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, trebuie să se gândească deja la examenele care-i așteaptă. Pentru primii, Ministerul Educației organizează, în luna martie, simulările examenelor naționale, însă prin testări importante vor trece și elevii dintr-a II-a, a IV-a și a VI-a.
Testele au un format asemănător cu cel al evaluărilor internaționale, urmărindu-se totodată evoluția elevilor pe parcursul gimnaziului.
Calendarul evaluărilor este deja stabilit de Ministerul Educației, primii care vor susține testarea, la limba română (scris și citit) și matematică, în perioada 10-13 aprilie, fiind elevii de clasa a II-a. Potrivit calendarului, proba de limba română, scris, este planificată pe 10 aprilie, limba română, citit – 11 aprilie, matematică – 12 aprilie. În județul Suceava sunt înscriși peste 7.000 de elevi în clasa a II-a.
Cât îi privește pe cei aproximativ 5.400 de elevi din clasa a IV-a din județ, evaluarea competențelor lor este programată astfel: limba română – 3 mai, matematică – 4 mai, limba maternă – 5 mai. Cei din clasa a VI-a vor trebui să se pregătească la disciplinele limbă și comunicare și matematică și științe ale naturii, urmând să fie evaluați în intervalul 10-11 mai. Circa 7.500 de elevi suceveni sunt înregistrați în clasa a VI-a.
Scopul evaluării
Ministerul Educației urmărește ca prin intermediul acestor evaluări naționale să poate urmări mai bine cum evoluează fiecare elev, dar și dacă și unde sunt probleme la nivelul școlii, al clasei sau al elevului. Prin intermediul acestor testări se va ști în ce măsură elevul și-a însușit elementele de bază specifice vârstei: scris, citit, socotit, insistându-se, ulterior, pe corectarea eventualelor dificultăți.
Potrivit Ministerului Educației, evaluarea competențelor în clasa a II-a (scris-citit și matematică) este necesară pentru a elabora planurile individuale de învățare ale elevilor. Rezultatele pe care elevii le obțin și planurile individualizate care se întocmesc pe baza acestora fac parte din portofoliul educațional al elevului.
În ceea ce privește scopul evaluării naționale de la finalul clasei a VI-a, rezultatele evaluărilor sunt utilizate în special pentru a ajuta elevul să se orienteze către un anumit tip de liceu și pentru a completa portofoliul său educațional.Evaluare durează 30 de minute la clasa a II-a și 60 de minute la clasele a IV-a și a VI-a, iar nivelul de dificultate va fi mediu. Rezultatele obținute nu se trec în catalog și nu sunt făcute publice.