Deşi semestrul al II-lea începe abia peste o lună de zile, atât elevii din clasele a VIII-a şi a XII-a, cât şi colegii lor mai mici, din clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, trebuie să se gândească deja la examenele care-i aşteaptă. Pentru primii, Ministerul Educaţiei organizează, în luna martie, simulările examenelor naţionale, însă prin testări importante vor trece şi elevii dintr-a II-a, a IV-a şi a VI-a.
Testele au un format asemănător cu cel al evaluărilor internaţionale, urmărindu-se totodată evoluţia elevilor pe parcursul gimnaziului.
Calendarul evaluărilor este deja stabilit de Ministerul Educaţiei, primii care vor susţine testarea, la limba română (scris şi citit) şi matematică, în perioada 10-13 aprilie, fiind elevii de clasa a II-a. Potrivit calendarului, proba de limba română, scris, este planificată pe 10 aprilie, limba română, citit - 11 aprilie, matematică - 12 aprilie. În judeţul Suceava sunt înscrişi peste 7.000 de elevi în clasa a II-a.
Cât îi priveşte pe cei aproximativ 5.400 de elevi din clasa a IV-a din judeţ, evaluarea competenţelor lor este programată astfel: limba română - 3 mai, matematică - 4 mai, limba maternă - 5 mai. Cei din clasa a VI-a vor trebui să se pregătească la disciplinele limbă şi comunicare şi matematică şi ştiinţe ale naturii, urmând să fie evaluaţi în intervalul 10-11 mai. Circa 7.500 de elevi suceveni sunt înregistraţi în clasa a VI-a.
Scopul evaluării
Ministerul Educaţiei urmăreşte ca prin intermediul acestor evaluări naţionale să poate urmări mai bine cum evoluează fiecare elev, dar şi dacă şi unde sunt probleme la nivelul şcolii, al clasei sau al elevului. Prin intermediul acestor testări se va şti în ce măsură elevul şi-a însuşit elementele de bază specifice vârstei: scris, citit, socotit, insistându-se, ulterior, pe corectarea eventualelor dificultăţi.
Potrivit Ministerului Educaţiei, evaluarea competenţelor în clasa a II-a (scris-citit şi matematică) este necesară pentru a elabora planurile individuale de învăţare ale elevilor. Rezultatele pe care elevii le obţin şi planurile individualizate care se întocmesc pe baza acestora fac parte din portofoliul educaţional al elevului.
În ceea ce priveşte scopul evaluării naţionale de la finalul clasei a VI-a, rezultatele evaluărilor sunt utilizate în special pentru a ajuta elevul să se orienteze către un anumit tip de liceu şi pentru a completa portofoliul său educaţional.Evaluare durează 30 de minute la clasa a II-a şi 60 de minute la clasele a IV-a şi a VI-a, iar nivelul de dificultate va fi mediu. Rezultatele obţinute nu se trec în catalog şi nu sunt făcute publice.