Agenții economici suceveni au un cuvânt greu de spus în ceea ce privește domeniile pentru care se vor pregăti elevii din învățământul profesional. Astfel, pentru a adapta cererea cu oferta de pe piața muncii, angajatorii autransmis Inspectoratului Școlar Județean că au nevoie de personal calificat în meseriile de mecanic auto, tinichigiu vopsitor auto, ospătar, vânzător, cofetar-patiser, bucătar și confecționer. Caută elevi care vor să facă mai multă practică și mai puțină teorie și să deprindă tainele unei meserii. În speranța că își vor rezolvaprobleme legate de lipsa personalului calificat, angajatorii pun pe tavă numeroase facilități, doar, doar vor atrage tineri motivați, implicați și dornici să învețe o meserie.
„Angajatorii sunt mai interesați de aceste clase profesionale, v-o spun cu siguranță. Dacă din 30 de elevi de profesională reușim să scoatem cinci buni e o mare realizare. Ei vin, fac practică, dar renunță destul de repede, după o lună consideră că sunt foarte buni meseriași. Nu au răbdare să aprofundeze, din păcate, așa cum scrie la carte. Ei se pierd pe drum, cu toate că am încercat să le asigurăm salarii, continuitate. Mulți aleg să plece în străinătate”, povestește Ovidiu Tudorici, de la firma de construcții Tera Consult Câmpulung Moldovenesc.
Anca Capverde, purtător de cuvânt în cadrul Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Suceava, confirmă că elevii de la profesională „se pierd pe parcurs”, iar munca peste hotare este obiectivul lor, imediat ce capătă deprinderile unei meserii. Aceasta a mai arătat că încet-încet, în unele domenii, cum ar fi confecțiile, de exemplu, angajatorii mai reușesc să acopere golul în ceea ce privește lipsa de personal calificat, însă nevoile sunt încă mari.
„Chiar din acest an ne-am propus să vedem ce se întâmplă cu cei care se pierd, dacă pleacă în străinătate, dacă au un parcurs clar stabilit. Dacă acești tineri pleacă să muncească peste hotare fiind bine informați, având condiții de viață și de muncă bune, este în avantajul lor o astfel de experiență, care le va oferi o altă abordare, experiență și cunoștințe. Însă de multe ori vorbim de tineri care pleacă la ghici, din heirupism, necontrolat, iar atunci intervin problemele”, a arătat Anca Capverde.
Angajatorii vor mai multă implicare din partea elevilor și a părinților
Tineri calificați vor să angajeze și cei de la Ambro Suceava, în domeniul fabricării și prelucrării celulozei și hârtiei.
„Am solicitat 14 locuri de operator fabricare și prelucrare celuloză și hârtie la Colegiul Tehnic «Petru Mușat» Suceava. Sperăm să se înscrie elevii. Prin anii 2000 aveam un parteneriat tot cu acest colegiu, iar ei școlarizau elevi pentru noi, însă recent nu s-a mai întâmplat. Sperăm din toamna anului viitor”, a menționat Mihai Grig, responsabil resurse umane în cadrul Ambro.
Nici locurile de muncă din domeniul confecțiilor textile și pielăriei nu le iau ochii tinerilor din moment ce un angajator din zona Fălticeni, implicat în organizarea claselor profesionale la un colegiu din municipiu, recunoaște că ”nu prea avem în practică și, să vă spun sincer, nici nu prea am avut”.
Cât privește domeniul construcțiilor, nici aici oferta pieței muncii nu se pliază foarte bine pe cererea elevilor.
”Avem elevi în practică, i-am trimis la cursuri la firmele cu care colaborăm, primesc și un atestat pentru meseria respectivă. Toți colaboratorii noștri, firmele producătoare de materiale de construcții pentru acoperiș sunt interesați să sponsorizeze astfel de clase, să sprijine cu burse, cu materiale didactice, pentru că îmi dau seama că nu este încă o curriculă foarte bine pusă la punct. Vrem să știe elevul ce e ăla un șurub, ce e un cârlig pentru jgheab etc. Dar trebuie implicați și elevii, și părinții acestora”, mai menționează reprezentantul firmei Tera Consult.
Potrivit metodologiei, liceele care organizează învățământ profesional trebuie să aibă o bază materială adecvată desfășurării pregătirii elevilor, cadre calificate, precum și contracte încheiate cu operatori economici unde elevii își vor desfășura activitatea practică.
Elevii fac mai multă practică și mai puțină teorie, iar anii de studiu se finalizează cu examen de certificare a calificării profesionale. De asemenea, elevii din învățământul profesional beneficiază de susținere financiară, aceștia primind o bursă lunară, împreună cu facilități de transport și cazare în internatele unităților de învățământ, pentru cei care studiază departe de casă.
Cerințele angajatorilor pentru 2017-2018
Referitor la cererile înaintate de angajatori, Inspectoratul Școlar informează că, pentru anul școlar 2017-2018,pentru domeniul mecanică (mecanic auto, tinichigiu vopsitor auto) s-au alocat 20 de clase (37% din totalul ofertei), pentru domeniul turism și alimentație (ospătar – chelner, vânzător în unități de alimentație, cofetar-patiser, bucătar) s-au alocat 11 clase (20% din totalul ofertei) și pentru domeniul industrie textilă și pielărie (confecționer produse textile, confecționer articole din piele și înlocuitori) s-au alocat șase clase (10% din totalul ofertei).
Pentru celelalte domenii profesionale solicitările au fost mai reduse, de la trei clase (domeniile fabricarea produselor din lemn; construcții, instalații și lucrări publice; industrie alimentară), la 0,5 clase (domeniile chimie industrială; electromecanică; tehnici poligrafice).
Calificările noi (pentru care unitățile de învățământ trebuie să solicite autorizare de la ARACIP) sunt: operator la fabricarea celulozei și hârtiei (domeniul chimie industrială) și legător (domeniul tehnici poligrafice).
„Din cele 1.672 de solicitări ale agenților economici s-au alocat 1.568 (94%), constituite în 56 de clase și distribuite unui număr de 22 de unități de învățământ. La stabilirea unităților de învățământ s-a ținut cont de: existența autorizării/acreditării pentru calificarea/calificările distribuite și existența parteneriatului școală-agent economic solicitant. IȘJ Suceava a transmis unităților de învățământ și operatorilor economici oferta de formare pentru învățământul profesional pentru anul școlar 2017-2018 în vederea încheierii contractelor-cadru școală-operator economic”, informează IȘJ Suceava.
Goluri în piața muncii
Elevii se înscriu în învățământul profesional cu gândul la străinătate
