Agenții economici suceveni vor hotărî care sunt meseriile pe care elevii le vor învăța în liceele care organizează învățământ profesional în următorul an școlar. Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Suceava speră ca, în acest fel, să coreleze cerințele de pe piața muncii cu pregătirea absolvenților.
Astfel, societățile au un cuvânt important de spus în compatibilizarea ofertei pieței muncii cu oferta școlilor, prin urmare acestea sunt rugate să propună și să comunice Inspectoratului Școlar Suceava calificările pentru care au nevoie de personal.
Potrivit reprezentanților instituției, „cifra de școlarizare se stabilește anual, pe baza nevoilor pieții muncii și a tendințelor de dezvoltare, precum și pe baza solicitărilor operatorilor economici. Ținând cont de aceste prevederi, Inspectoratul Școlar trebuie să adapteze proiectul cifrei de școlarizare pentru anul școlar 2017-2018 la solicitările operatorilor economici”.
IȘJ a mai adăugat că operatorii economici care doresc să fie școlarizați elevi în învățământul profesional de stat pentru anul școlar 2017-2018 transmit către IȘJ până la data de 29 decembrie 2016 solicitarea de școlarizare pe calificări și număr de locuri. IȘJ colectează și centralizează solicitările primite, le analizează în Consiliul de Administrație și stabilește unitățile de învățământ care pot asigura formarea profesională. Unitățile de învățământ stabilite de IȘJ au obligația de a încheia contracte-cadru cu operatorii economici, în conformitate cu Metodologia de organizare și funcționare a învățământului profesional de stat aprobată prin OMENCȘ nr. 5033/29 august 2016.
Cifrele de școlarizare propuse de IȘJ pentru anul școlar 2016-2017 sunt înaintate spre aprobare MENCȘ în luna ianuarie 2017.
Formularul de solicitare de către operatorii economici a școlarizării în învățământul profesional de stat este postat pe site-ul Inspectoratului Școlar Județean Suceava, la adresa
http://www.isj.sv.edu.ro/images/Docs/Discipline/tehnic_si_prof/Nota_VET_3753_din_13_12_2016.pdf
Tendințele din acest an școlar
În acest an școlar, inspectoratul a pus la bătaie 1.176 de locuri disponibile în școlile sucevene. Meseria de mecanic a fost în topul preferințelor elevilor care vor să învețe o meserie și să se angajeze imediat după finalizarea studiilor. Atractivă în rândul absolvenților de clasa a VIII-a care aleg să dobândească o calificare a fost și meseria de ospătar.
La polul opus se află specializările Tâmplar universal, Dulgher, tâmplar, parchetar sau Zidar, pietrar, tencuitor, care au adunat puțini candidați, cu toate că meseriașii din aceste domenii sunt foarte căutați în câmpul muncii.
Specializări precum Confecționer produse textile sau Confecționer articole din piele și înlocuitori au fost căutate doar în anumite zone ale județului (de exemplu Fălticeni, Vicovu de Sus), în timp ce în alte localități aceste domenii nu au strâns mulți candidați (de exemplu la Colegiul Silvic „Bucovina” Câmpulung Moldovenesc).
Admiterea în clasele profesionale se face pe bază de înscriere, iar în clasele unde sunt mai mulți candidați pe un loc se organizează probe de departajare.
Elevii din învățământul profesional beneficiază de susținere financiară, aceștia primind o bursă lunară, împreună cu facilități de transport și cazare.
În primul an de învățământ profesional, elevii vor face circa 60% teorie, 40% practică. În al doilea și al treilea an de învățământ profesional, ponderea pregătirii teoretice va scădea până la aproximativ 25%.