Deficit de personal

Protecția Consumatorului funcționează în sistem de avarie. Doar opt comisari verifică activitatea din județ



Vasile Latiș: „Sunt opt, cu mine nouă. Ne descurcăm cum putem."
Vasile Latiș: „Sunt opt, cu mine nouă. Ne descurcăm cum putem."

Tematici de control numeroase și zeci de consumatori nemulțumiți care sună zi lumină la Protecția Consumatorului să mai reclame câte ceva, însă o mână de oameni care să se ocupe de toate acestea. Astfel se prezintă situația actuală a Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorului (CJPC) Suceava, unde activitatea de supraveghere și control a instituției se desfășoară doar prin opt comisari, nouă, dacă îl punem la numărătoare și pe șeful instituției, comisar-șef adjunct Vasile Latiș.
„Sunt opt, cu mine nouă. Ne descurcăm cum putem. Ceea ce vreau să spun e că în urmă cu opt ani eram 18 comisari, suficienți pentru a ne desfășura în condiții optime activitatea. Nu mai comentez altceva”, a adăugat Vasile Latiș. Acesta a arătat că patru echipe își desfășoară activitatea pe teren, în întreg județul, în timp ce un alt comisar rămâne la sediu pentru a prelua apelurile telefonice.
Cu toate acestea, Vasile Latiș a arătat că din cele 42 de structuri județene și municipiul București evaluate anual de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, activitatea CJPC Suceava s-a situat în primele 10 locuri ale clasamentului în ceea ce privește rezultatele acțiunilor de control. De asemenea, Comisariatul Regional Iași, ca structură regională din care face parte și CJPC Suceava, s-a situat în primele 2 locuri din cele opt comisariate regionale, după Comisariatul Regional Sud Muntenia, structură regională avantajată și din punctul de vedere al numărului considerabil mai mare al operatorilor economici, dar și ca potență financiară a acestei regiuni.
În medie, câte patru-cinci reclamații pe zi
Un raport al Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorului (CJPC) Suceava, aferent anului 2016, relevă faptul că sucevenii au depus 1.444 de reclamații. Cele mai multe vizează activitatea marilor operatori de telefonie fixă și mobilă – Telekom, Vodafone, RDS & RCS, dar și a furnizorilor serviciilor de alimentare cu energie electrică sau modul de facturare a consumului de gaze naturale al operatorului regional E.On Energie.
Potrivit reprezentanților CJPC Suceava, supravegherea pieței este activitatea ce se desfășoară cu prioritate, în vederea evitării consumului de către populație, fie a unor produse alimentare nesigure, fie a unor produse neconforme, contrafăcute sau falsificate.
Cele mai multe aspecte de interes public vizează segmentul alimentar: produse expirate, mai ales în magazinele din mediul rural, sau segmentul de produse contrafăcute, identificate la vânzarea în piețele și oboarele din județ, dar și în Bazarul municipiului Suceava: detergenți, băuturi alcoolice, paste de dinți, articole de îmbrăcăminte, cu etichetare greșită, jucării periculoase etc.
Instituții de creditare care percep rate de 450 de ori mai mari decât împrumutul
În ceea ce privește reclamațiile cu privire la comportamentele abuzive ale instituțiilor de creditare (bănci, case de ajutor reciproc, instituții de întrajutorare), Comisariatul Județean a constatat o serie de abuzuri privind comisioanele de administrare, de retragere, de lichidare a conturilor curente etc. Cele mai multe sesizări vin și din partea consumatorilor care își angajează obligații de plată față de instituții de creditare (de exemplu Provident) sau alte instituții nebancare de acest gen, demonstrându-se că dobânzile pentru sumele împrumutate pot fi uneori chiar și de 450 de ori mai mari decât suma inițial acordată. Reprezentanții CJPC Suceava atrag permanent atenția consumatorilor să evite semnarea unor contracte de împrumut dezavantajoase, pe baza cărții de identitate sau pe baza unor adeverințe de salariat/pensionar înainte de citirea clauzelor contractului și înțelegerea efectelor acestora.



Recomandări

Leonardo Badea, Prim-viceguvernator BNR: O abordare diferită a creșterii economice în România: dincolo de ritm contează evitarea dezechilibrelor și a capcanei venitului mediu

Leonardo Badea, Prim-viceguvernator BNR: O abordare diferită a creșterii economice în România: dincolo de ritm contează evitarea dezechilibrelor și a capcanei venitului mediu
Leonardo Badea, Prim-viceguvernator BNR: O abordare diferită a creșterii economice în România: dincolo de ritm contează evitarea dezechilibrelor și a capcanei venitului mediu