Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară a fost, în perioada 24-28 octombrie, gazda primei activități de învățare din cadrul proiectului european “Cooperative Interactive Learning”, parteneriat strategic între trei licee din Slovacia, România și Italia, finanțat prin programul Erasmus Plus. De la școala coordonatoare Stredna odborna skola obchodu a sluzieb – Komarno din Slovacia au participat la activități cinci elevi însoțiți de doi profesori, iar de la școala parteneră italiană – Istituto Professionale di Stato per i Servizi Alberghieri e della Ristorazione „G. Matteotti” Pisa din Italia – un număr egal de elevi și profesori. De asemenea, echipa română a selectat tot cinci elevi din clasa a XI-a, de la profilul turism și alimentație, pentru a lua parte la această primă activitate de învățare. Numărul egal de elevi din cele trei țări a permis lucrul în echipe mixte formate din câte un elev din fiecare țară, ceea ce a condus la un proces efectiv de învățare interactivă prin colaborare – metodă a cărei aplicare este chiar scopul întregului proiect.
Ateliere în care elevii au lucrat în echipe mixte
Prima zi a fost dedicată activităților nonformale de cunoaștere a participanților și de “team-building”, conduse de profesoara Monica Lepcaliuc, activități care în ciuda vremii mohorâte au adus multe râsete și multă veselie în rândul elevilor și al profesorilor. În a doua și a treia zi s-au derulat atelierele “Logo&Slogan Making” și “Poster Making” sub îndrumarea profesoarei Violeta Iacentiuc, ateliere în care elevii au lucrat în echipe mixte la realizarea logoului și a sloganului proiectului, precum și la realizarea posterelor cu meniurile tradiționale specifice fiecărei țări. Aceste ateliere au avut ca obiective asimilarea de noi cunoștințe informatice de utilizare a programelor și aplicațiilor de pe internet, precum și colaborarea și comunicarea în limba engleză între elevii din echipe.
Produsele obținute în cadrul acestor ateliere au demonstrat creativitatea și originalitatea elevilor, dar și eficacitatea metodei – învățarea prin colaborare – aplicate în acest context. În a patra zi a fost organizat un nou workshop pentru prepararea unui meniu tradițional bucovinean la microcantina Universității, sub conducerea profesoarei Cristina Lupan. Aici, elevii din cele trei țări au gătit împreună ciorbă rădăuțeană, cârnăciori tradiționali cu piure de cartofi și salată de varză, iar ca desert, clătite umplute cu brânză de vaci, la cuptor. Rezultatele muncii lor au fost foarte apreciate și servite cu mare poftă la finalul workshopului.
Evaluare
Ultima zi a constat în activități de evaluare și de organizare a viitoarelor etape ale proiectului. Chestionarele aplicate elevilor au arătat că obiectivele primei activități de învățare derulate la Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară au fost realizate în totalitate, metoda învățării interactive prin colaborare conducând la îmbunătățirea competențelor antreprenoriale, de lucru în echipe, a competențelor de operare pe calculator și a celor de comunicare în limba engleză pentru toți elevii din cele trei țări.
Tot în ultima zi elevii oaspeți au putut participa alături de elevii Liceului Alimentar la Festivalul Toamnei, o activitate care i-a surprins într-un mod foarte plăcut și la care s-au simțit foarte bine, având ocazia să asiste la parade de costume, expoziții de bostani și de mâncare gătită de elevii participanți. Au fost organizate în timpul liber și câteva vizite la obiective turistice din municipiul Suceava (Cetatea de Scaun, Muzeul Satului Bucovinean) și din orașul Gura Humorului (Mănăstirea Voroneț). Oaspeții slovaci și italieni s-au declarat plăcut impresionați de frumusețea, istoria și tradițiile zonei Bucovina, dar și de căldura și ospitalitatea bucovinenilor.