La data de 25 octombrie a fiecărui an, întreaga Europă celebrează Ziua Europeană a Justiției. Cu această ocazie, Judecătoria Fălticeni a organizat, pe lângă acțiunea anuală de tipul „porților deschise”, la care au participat un număr de 296 elevi însoțiți de 13 cadre didactice, un concurs de eseuri argumentative cu tema „Doar respectând legea suntem liberi”, adresat învățământului liceal, și o expoziție de desene cu tema „Justiția văzută prin ochii copilului”, pentru învățământul gimnazial. Au fost depuse 20 de eseuri, iar în urma analizării acestora comisia constituită în cadrul instanței a stabilit ca fiind câștigătoare lucrarea realizată de GHERMAN LAVINIA BIANCA, elevă în clasa a X-a E la Colegiul Național „Nicu Gane” Fălticeni – prof. îndrumător Pavel Daniela, premiul II BOAMBĂ CLAUDIU, elev în clasa a XI-a la Colegiul Național „Nicu Gane” Fălticeni – prof. îndrumător Maria Lemnariu, premiul III SPIRIDON DIANA CAMELIA, elevă în clasa a XI —a K la Colegiul Tehnic „Mihai Băcescu” Fălticeni – prof. îndrumător Anca Oprișanu și mențiune HORNUNG ANDRADA IOANA elevă în clasa a X —a E la Colegiul Național „Nicu Gane” Fălticeni – prof. îndrumător Daniela Pavel. Toate lucrările participante au fost apreciate pozitiv de către comisie, pentru implicarea de care au dat dovadă elevii.
Judecătoria Fălticeni mulțumește pentru colaborare doamnelor directoare Cristina Nechifor, de la Colegiul Național „Nicu Gane” Fălticeni, și Claudia Suseanu, de la Colegiul Tehnic „Mihai Băcescu” Fălticeni, doamnelor și domnilor profesori Pavel Daniela, Lemnariu Maria, Amariei Loredana, Corbu Luminița, Șoldănescu Anca și Iacob Marius Gabriel, din cadrul Colegiului Național „Nicu Gane” Fălticeni, precum și doamnelor profesoare Oprișanu Anca și Ionițe Viorica, din cadrul Colegiului Tehnic „Mihai Băcescu” Fălticeni.
Lucrarea câștigătoare: Omul – între ființă socială și “robot social”
Nume:Gherman Lavinia-Bianca
Clasa:a X-a E
Profesor coordonator:Pavel Daniela
Instituția de învățământ:Colegiul Național “Nicu Gane”, Fălticeni
Motto: „Oamenii se nasc și rămân liberi și egali în drepturi”
Omul este o ființă socială care, în încercarea de a se integra în comunitatea căreia îi aparține, va lupta pentru respectarea drepturilor și libertăților sale liber consimțite și menționate în documente precum „Declarația Universală a Drepturilor Omului”. Fiind caracterizată de rațiune, libertate de gândire și putere de discernere, persoana va dori să evolueze în societate, cunoscându-se pe sine și pe cei din jur. Încă din cele mai vechi timpuri a existat conceptul de libertate. Astfel, în Antichitate și în Evul Mediu, libertatea era percepută în funcție de statutul social și limitată de credințele religioase, în strâns raport cu existența unui monarh cu puteri depline, care era perceput că fiind în strânsă legătură cu divinitatea, uneori devenind divinitatea însăși. Chiar și în societățile „barbare” ale vremii, ierarhia rămânea strictă, fără posibilitatea indivizilor de a ieși din tiparele prestabilite. Așadar, în zilele noastre, libertatea sau mai bine spus libertățile au dobândit un caracter complex, devenind o stare normală a indivizilor. Indiferent de individ, libertatea a devenit în ultimii ani o realitate pentru tot mai mulți oameni. Totuși, se observă o încercare a statelor de a limita anumite drepturi și libertăți, sub pretextul problemelor de securitate. Se explică astfel motivele pentru care în societatea contemporană sunt aduși în discuție tot mai frecvent termenii de „libertate” și „drepturi”, aceștia confundându-se de multe ori în conștiința unora, motiv pentru care consider esențială definirea acestora și evidențierea aspectelor pe care le presupune fiecare.
Libertatea este reprezentată, din punct de vedere democratic, prin accesul la educație sau prin apartenența la o familie, în timp ce drepturile reprezintă o serie de aspecte reglementate legal care sunt în corelație cu responsabilitățile individului. Legătură dintre aceste concepte este una foarte strânsă, toate făcând referire la modul în care o persoană își desfășoară activitatea, se comportă și relaționează în cadrul comunității în care trăiește.
În prezent, putem vorbi despre libertăți și în ceea ce privește elevul, acestea fiind menționate în „Statutul elevului”. Prin intermediul acestui document se dorește oferirea libertății de exprimare în rândul elevilor care, de cele mai multe ori se simt constrânși de unele metode scolastice existente încă în școli. Totodată, se încearcă realizarea unei relații bazate pe comunicare și egalitate între elev și cadre didactice. O certitudine care nu trebuie însă ignorată este aceea că libertatea individului nu este limitat prin lege, însă încetează în momentul în care încalcă libertatea unei alte persoane. Negarea drepturilor și libertăților fundamentale ale omului nu este numai o tragedie individuală și personală, ci creează de asemenea premizele unor neliniști sociale și politice. Legile create cu scopul de a potoli conștiința morală, au uneori consecințe neașteptate asupra societății, aducând un val de critici și revolte din partea acesteia, în final fiind baricadate și împinse spre degradarea conștiinței, consecința acestui proces costând în transformarea omului în „robot social”.
În concluzie, consider că, omul s-a născut să-și dorească să fie liber, iar libertatea e singură stare acceptată și râvnită de om. Nici unui om nu i se poate lua libertatea de conștiința, decât dacă acesta, de bună voie, renunță la ea.