Reluarea circulației feroviare de la Suceava la Putna a rămas doar o promisiune neonorată, cel puțin pentru acest an. Au trecut mai bine de șase luni de zile de la întâlnirea care a fost organizată la Mănăstirea Putna, unde, în martie, au fost prezente nume importante din conducerea CFR Călători și CFR Infrastructură. După o vară în care la linie nu s-a lucrat deloc, cei de la CFR Călători pasează acum responsabilitatea, într-un răspuns oficial, către CFR Infrastructură. CFR Călători a precizat că a făcut demersuri pentru reluarea circulației feroviare, are trenuri disponibile, dar administratorul infrastructurii nu a făcut lucrări de reabilitare.
„În măsura în care se vor efectua lucrările de reabilitare a infrastructurii se poate relua operarea trenurilor de călători pe această secție”, se arată în răspunsul CFR Călători – Direcția Comercial.
Aceasta este de fapt una din marile probleme ale CFR din ultimii ani, segmentarea în mai multe companii, ai căror oameni se comportă adesea de parcă ar fi rivali și în concurență, în deserviciul călătorilor.
O întâlnire promițătoare care nu a adus nimic concret
În luna martie a acestui an, la solicitarea celor de la CFR, la Mănăstirea Putna, sub organizarea starețului Melchisedec Velnic, au fost convocați primari și directori de școli din localitățile tranzitate de calea ferată, s-au scris și semnat memorii, iar concluzia a fost că linia va suporta lucrări minime de reparație, iar trenurile vor fi repuse în circulație.
Șeful CFR Călători, Regionala Iași, Constantin Axinia, șeful CFR SA Regionala Iași – Infrastructură, Radu Pipa, și directorul comercial al CFR Călători SA București, Marcel Litră, au venit atunci la Putna cu studii de trafic privind publicul țintă al trenurilor (angajați de la societățile comerciale în continuă dezvoltare din zona Rădăuți-Vicov, elevi, cadre didactice, plus pelerini, în anumite perioade, pentru care se vorbea de trenuri speciale), dar și cu detalii tehnice despre starea liniei și costurile necesare pentru lucrări minime care să permită reluarea traficului.
Ulterior chiar șeful CFR Călători România, Iosif Szentes, a declarat că redeschiderea traficului feroviar pe această linie este una din prioritățile companiei pentru acest an.
Din păcate, după aceste declarații și întâlniri aparent serioase și constructive, s-a așternut liniștea.
Susținători importanți ai redeschiderii traficului feroviar
Primarul din Putna, Gheorghe Coroamă, este unul din cei care au trimis numeroase memorii la companiile CFR.
„Mereu s-au inovat calcule financiare, dar poate nu ar trebui să ne gândim mereu doar la bani și pe termen scurt. Pot să vă spun că Putna a pierdut un proiect european și pentru că nu am avut tren, era unul dintre criteriile care ne aducea punctaj. Calea ferată ar fi un transport sigur și necesar pentru putneni”, a declarat Gheorghe Coroamă. De exemplu, pentru studenții din zona Rădăuți-Putna trenurile ar fi de departe cea mai bună opțiune, atât pentru a ajunge la Suceava, dar și la Iași.
Și starețul Melchisedec Velnic a declarat că foarte multă lume îl întreabă de ce trenurile nu mai ajung la Putna și s-a arătat dispus ca biletul de tren să fie și bilet de intrare la mănăstire și la muzeu.
Costurile calculate de la cei de la CFR Infrastructură pentru a se putea circula din nou spre Putna
Pe cei 39 de kilometri de cale ferată de la Dornești la Putna, pe care nu se mai circulă din 2012, nu s-a început nici un fel de lucrare.
În urma analizelor făcute rezultă că ar fi necesară suma de 1.400.000 de lei pentru lucrări minime la linie. Banii ar fi în principal pentru schimbarea a 6.500 de traverse din lemne putrezite.
Alți 1.100.000 de lei ar fi necesari pentru lucrări la instalații. Ultimele ar putea fi reduse dacă se va renunța la trecerile la nivel cu calea ferată cu semnal sonor din Rădăuți, care să fie înlocuite cu trecerile semnalizate doar cu indicator de avertizare „Crucea Sf. Andrei”.
Promisiuni deșarte
Cum se spală pe mâini cei de la CFR Călători cu privire la reintroducerea trenurilor la Putna
