Întâlniri periodice

Părinții care au copii cu nevoi speciale, sprijiniți de centrele de recuperare ale Fundației FARA



Grup de suport FARA
Grup de suport FARA

Părinții care au copii cu nevoi speciale sunt sprijiniți de centrele de recuperare ale Fundației FARA. Un exemplu în acest sens este Centrul de Recuperare „Emanuel” din Suceava, unde nu doar copiii primesc ajutor, ci și părinții, prin grupuri de suport organizate lunar. Odată ce copilul primește un diagnostic, părintele trece prin mai multe stări. De panică, mai întâi, căci nu știe cum să gestioneze informația primită, de disperare, pentru că copilul are o suferință, de îngrijorare pentru echilibrul familiei și pentru evoluția copilului. Toate sunt niște provocări pentru părinți, de aceea, la centrele de recuperare ale Fundației FARA, părinții sunt ajutați să treacă mai ușor peste aceste provocări.
Nevoia de informații a părinților i-a inspirat pe angajații centrelor de recuperare ale Fundației FARA să organizeze grupuri de suport într-un cadru formal, prin care să ajute mai mulți părinți care se confruntă cu probleme comune. Victorița Marmeliuc, logoped la Centrul de Recuperare „Emanuel” din Suceava, care susține lunar întâlnirile de la grupul de suport, a explicat care este modul de lucru al ședințelor: „lucrul în grup îi ajută mult pe părinți, deoarece ei se cunosc între ei, capătă încredere, se pot destăinui, pot vorbi confortabil. De regulă, părinții spun ce au făcut de la ultima întâlnire, cu ce i-a ajutat aceasta. Apoi, psihologul prezintă noua temă a săptămânii și aspectele teoretice, urmând ca părinții să spună cum au trăit ei fiecare experiență legată de subiectul respectiv. Astfel, împreună, găsim soluții. Adesea discuțiile se poartă și între părinți, își dau sfaturi între ei, pe baza experiențelor avute (la medici, cu educatorii, învățătorii). Adulții pleacă acasă cu grile de evaluare pe care le pot aplica singuri copiilor, sugestii de lucru, chiar și informații teoretice utile.”
Pentru eficiență, sunt stabilite temele relevante pentru un anume grup: copiii la grădiniță, copiii la școală, problemele copiilor cu autism, problemele copiilor cu sindrom Down etc.
Victorița Marmeliuc este absolventă a Facultății de Psihologie și Asistență Socială, cu masterat în Diagnoza și Evaluarea Persoanelor cu Cerințe Speciale. Pregătirea profesională pe care o are este potrivită pentru a-i ajuta pe părinți și, în plus, îi cunoaște pe copii și poate da sfaturi aplicate. Ca rezultat, părinții devin mai deschiși, vorbesc despre problemele personale, cer sfaturi mai des, aplică mai responsabil ceea ce învață, sunt mai informați cu referire la medicii de specialitate, tratamente, modalități de încadrare în handicap (drepturile pe care le au, în general), dar și mai deschiși la modalități de terapie, principii de lucru. ”Nu sunt rare lacrimile de tristețe, dar și de fericire și de mulțumire în cadrul întâlnirilor”, a mai adăugat logopedul Victorița Marmeliuc.
Un mare avantaj în aceste întâlniri periodice îl constituie intercunoașterea părinților, care continuă discuțiile și întâlnirile și în particular. Astfel, se creează o rețea de socializare și sprijin foarte puternică pe care Fundația FARA o încurajează. ”Vin să văd cum procedează alți părinți în aceste situații”, ”Vin să aflu cum să mă comport cu copilul meu, sunt depășit de situație”, ”Sunt și alți părinți cum am fost și eu, vin să îi încurajez”, ”E singura dată pe lună când pot să ies fără copil”, sunt doar câteva dintre motivele pentru care, lunar, între 5 și 15 părinți se întâlnesc cu psihologul din fiecare centru de recuperare FARA. Părinții fac schimb de materiale de lucru, jucării, cărți de specialitate, totul pentru a oferi ajutor copiilor spre o recuperare cât mai grabnică și eficientă.



Recomandări

„Unde este acasă?”, acțiune de susținere a copiilor ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate

„Unde este acasă?”, acțiune de susținere a copiilor ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate
„Unde este acasă?”, acțiune de susținere a copiilor ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate

Peste 700 de ghiozdane complet echipate pentru școală, donate de Fundația Te Aud România copiilor vulnerabili din județul Vaslui

Peste 700 de ghiozdane complet echipate pentru școală, donate de Fundația Te Aud România copiilor vulnerabili din județul Vaslui
Peste 700 de ghiozdane complet echipate pentru școală, donate de Fundația Te Aud România copiilor vulnerabili din județul Vaslui

Peste 700 de ghiozdane complet echipate pentru școală, donate de Fundația Te Aud România copiilor vulnerabili din județul Vaslui

Peste 700 de ghiozdane complet echipate pentru școală, donate de Fundația Te Aud România copiilor vulnerabili din județul Vaslui
Peste 700 de ghiozdane complet echipate pentru școală, donate de Fundația Te Aud România copiilor vulnerabili din județul Vaslui

Al patrulea curs gratuit de instruire a persoanelor care lucrează cu copii neurodivergenți, finalizat

Programul ABBA in schools 2 a reunit 173 de participanți, dintre care 71 profesori, 36 educatoriprofesori pentru educație timpurie, 24 de învățători, 12 părinți
Programul ABBA in schools 2 a reunit 173 de participanți, dintre care 71 profesori, 36 educatoriprofesori pentru educație timpurie, 24 de învățători, 12 părinți

„Un nou acasă, o nouă poveste” – proiect de integrare a copiilor ucraineni în sistemul educațional românesc și în comunitate

„Un nou acasă, o nouă poveste” – proiect de integrare a copiilor ucraineni în sistemul educațional românesc și în comunitate, desfășurat la Grădinița Obcini
„Un nou acasă, o nouă poveste” – proiect de integrare a copiilor ucraineni în sistemul educațional românesc și în comunitate, desfășurat la Grădinița Obcini