În contextul fraudelor apărute recent la o casă de ajutor reciproc a pensionarilor, imputate unor casieri de teren, foarte mulți suceveni au început să aibă îndoieli cu privire la siguranța pe care o au atunci când își încredințează economiile unui CAR. Este vorba de toate CAR-urile, fie de pensionari, fie de salariați, înregistrându-se deja destul de multe cazuri de membri care au decis să-și retragă banii.
Reprezentanții CAR Învățământ Fălticeni au venit cu o serie de sfaturi pentru cei care sunt membri ai unui CAR și au încercat să evidențieze câteva măsuri de siguranță pe care clientul ar trebui să le verifice atunci când alegere un CAR.
Forte important: Cine verifică acel CAR?
Ca o recomandare generală, oamenii care intră într-un CAR ar trebui să verifice prioritar următoarele aspecte: cine verifică și controlează acel CAR și dacă este sau nu afiliat într-un sistem național, conform legii. Afilierea la un sistem național înseamnă că CAR-ul este supus controlului. Membrii trebuie să solicite tot timpul chitanță pentru banii depuși, să citească cu atenție contractul de împrumut, verificând periodic situația financiară și să solicite clarificări atunci când au nelămuriri.
Puține CAR-uri sunt afiliate sistemului național
Foarte important de știut este că în România există Uniunea Națională a Caselor de Ajutor Reciproc ale Salariaților din România (UNCARSR). Este o organizație națională autorizată, răspunzătoare de menținerea și dezvoltarea sistemului solid și sigur al caselor de ajutor reciproc ale salariaților – instituții financiare nebancare.
Din cele aproximativ 70 de CAR-uri ale salariaților din județul Suceava doar trei sunt înscrise în această uniune.
Angajați puși să gireze cu casa dacă vor să lucreze la CAR
Una dintre ele este CAR Învățământ Fălticeni, care funcționează din anul 1926 (atunci a luat ființă Banca Corpului Didactic Primar al Județului Baia, azi – CAR Învățământ Fălticeni).
Antoneta Lionte, directorul economic al CAR Învățământ Fălticeni, a explicat ce măsuri concrete sunt luate la acest CAR pentru a minimiza riscul de fapte de fraudă sau delapidare. Astfel, persoanele care ocupă un post de casier sau de operator ghișeu sunt angajate doar după ce depun drept garanție un bun imobil, casă sau apartament, sub un contract notarial, pentru eventuale prejudicii pe care le-ar putea aduce CAR-ului prin natura atribuțiilor de serviciu. Valoarea acestei garanții nu poate fi mai mică de 20.000 de euro.
„Noi credem că o astfel de condiție îi responsabilizează mai mult pe salariați atunci când au garantat cu propria lor casă”, a declarat Antoneta Lionte.
De ce este importantă afilierea la Uniunea Națională a Caselor de Ajutor Reciproc
Primul pas de prevenire a fraudei făcut de CAR cu mult timp în urmă a fost afilierea la Uniunea Națională a Caselor de Ajutor Reciproc ale Salariaților din România (UNCARSR), care supervizează activitatea, având un rol de îndrumare, dar și atribuții de control. Totodată, afilierea la această uniune impune ca, pentru a păstra echitatea între salariați, diferența dintre cel mai mare și cel mai mic salariu să nu poate fi mai mare de 6 la 1.
Toate operațiunile cu bani se fac doar în agenții și sunt monitorizate audio-video
Foarte important este și modul în care se fac operațiunile de plată și cum sunt verificate și monitorizate acestea.
Antoneta Lionte a declarat: „Toate operațiunile de încasări și plăți se fac în agențiile CAR și nu pe teren. Toate operațiunile sunt monitorizate audio-video, iar înregistrările se păstrează și se arhivează pe perioadă nedeterminată. Legislația prevede obligativitatea de a păstra aceste înregistrări minimum 20 de zile. Noi, ca măsură de prevenție și minimizare a unor riscuri, am decis să păstrăm aceste înregistrări permanent. Dacă există vreun dubiu din partea vreunui membru CAR, oricând se poate verifica o anumită operațiune atât din sistemul informatic, cât și din înregistrări”.
Membrii își pot consulta oricând situația fondurilor și a împrumuturilor trimițând un SMS. Pentru cei care au acces la internet, există și o variantă de acces online la situația financiară, accesând www.car-invatamant.ro, secțiunea Acces Membri, unde se pot vizualiza informații mult mai detaliate despre fonduri și împrumuturi.
O echipă de audit intern verifică lunar documentele și, prin sondaj, realitatea din teren
„O altă măsură pe care am luat-o pentru a minimiza riscurile la care suntem expuși este aceea că avem la sediul central din Fălticeni o echipă de audit intern și o comisie de cenzori care verifică la sfârșitul fiecărei luni toate documentele întocmite în agenții. Mai mult decât atât, nu se verifică doar documentele, ci se verifică, prin sondaj, realitatea din teren. Stăm de vorbă cu titularii de împrumut și cu giranții și ne interesăm în permanență de relația pe care o au cu casierii și operatorii de ghișeu și orice eventuală nemulțumire sau nelămurire este tratată cu maximă seriozitate și rezolvată în cel mai scurt timp”, a mai punctat directorul economic al CAR Învățământ Fălticeni.
Reprezentanții CAR admit că atâta timp cât este vorba de factorul uman nu se poate vorbi de eliminarea totală a unor riscuri privind fapte de fraudă sau delapidare. Nici măcar la bănci nu se poate vorbi de o eliminare a unui risc. Măsurile amintite mai sus reduc însă foarte mult posibilitatea fraudării.
23 de puncte de lucru și aproape 20.000 de membri
CAR Învățământ Fălticeni funcționează pe raza județului Suceava și are în componență 22 de agenții de lucru la care se adaugă sediul central de la Fălticeni. În cele 23 de puncte de lucru sunt înregistrați aproape 20.000 de membri, salariați sau pensionari care provin din diverse domenii de activitate și care sunt deserviți de 49 de salariați. La data de 31 august 2016, fondurile totale ale membrilor erau de 61.581.000 de lei, iar portofoliul de împrumuturi era de 68.385.000 de lei. Fondurile proprii ale casei sunt de peste 10 milioane de lei.