Primăriile Rădăuți, Gura Humorului, Siret, Dolhasca, Frasin, Adâncata, Cacica, Dumbrăveni, Capu Câmpului, Hânțești, Mănăstirea Humorului, Păltinoasa, Pătrăuți, Pojorâta, Râșca, Slatina și Șaru Dornei ar datora Consiliului Județean Suceava suma de 94.289 de lei, conform raportului de audit efectuat la Consiliul Județean Suceava, la începutul lunii iulie, pentru anul 2015. Suma calculată de auditorii Curții de Conturi reprezintă cota de 40% cuvenită Consiliului Județean din impozitul pe mijloacele de transport marfă cu masa totală autorizată egală sau mai mare de 12 tone, deținute de persoanele fizice și juridice. Verificarea s-a făcut pe bază de eșantion.
În luna martie a acestui an, Curtea de Conturi a solicitat Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor baza de date referitoare la mijloacele de transport deținute de persoanele fizice și juridice la data de 31 decembrie 2015 și a confruntat informațiile cu cele de la primării, ocazie cu care a constatat o diferență de 1.108 mijloace de transport. Primăriile au declarat 1.294 camioane și tiruri, cifra de la Înmatriculări arată 2.402.
La Rădăuți, diferența este de 491 vehicule, la Gura Humorului – 146, Siret- 79, Dolhasca – 6, Frasin – 27, Adâncata – 17, Cacica – 13, Capu Câmpului – 5, Dumbrăveni – 28, Hânțești – 3, Mănăstirea Humorului – 6, Păltinoasa – 28, Pătrăuți – 11, Pojorâta – 28, Râșca – 47, Slatina – 143, Șaru Dornei – 30. Auditorii au calculat că pentru cele 1.108 camioane și tiruri, primăriile ar fi trebuit să încaseze de la proprietarii lor un impozit în sumă totală de 572.836 de lei (1.108 x 517 lei/an), din care să vireze la bugetul Consiliului Județean cota de 40%, în sumă de 94.289 de lei. La asta se mai adaugă o altă cotă calculată de ei pentru aceleași 17 primării, de 172.380,06 lei, rezultând un total de recuperat de 266.669,06 lei, la care se adaugă majorări de întârziere.
Ce spun primarii
Am contactat, ieri, trei dintre primarii localităților între care există diferențe între numărul de camioane din cele două baze de date comparate – Siret, Frasin și Pojorâta, care ne-au furnizat și explicații în privința diferențelor.
Primarul de Siret, Adrian Popoiu, și primarul de Frasin, Marinel Balan, ne-au declarat că diferența provine majoritar din camioanele care au fost vândute între societăți comerciale sau/și persoane fizice. Acestea sunt radiate din baza de date a primăriilor din localitatea de domiciliu a vânzătorului, dar nu și de la Înmatriculări. La fel, în cazul firmelor în insolvență, care au camioane, dar nu le pot vinde, nu le pot radia și figurează în continuare cu vehicule înmatriculate, precum și al celor care au camioane mutate în diverse șantiere din țară, dar figurează înmatriculate în localități din Suceava. În plus, la Frasin primarul Balan afirmă că, de când localitatea a fost declarată oraș, nu mai are nici un drum județean pe teritoriul său, cel de la Frasin spre Stulpicani trecând în proprietatea orașului Frasin. ”Cota ar trebui să o plătim pentru utilizarea drumurilor județene, or noi nu mai avem nici un drum județean pe raza orașului”, spune primarul.
La Pojorâta, primarul Bogdan Codreanu afirmă că la el situația este și mai simplă și a clarificat-o încă din luna aprilie a acestui an, inclusiv cu auditorii de la Curtea de Conturi, în timpul controlului la primăria pe care o conduce. La Pojorâta este vorba despre o firmă din Câmpulung Moldovenesc, deținătoare de camioane, mutată pentru o scurtă perioadă la Pojorâta și revenită ulterior la Câmpulung Moldovenesc.
Care este dimensiunea reală a ”abaterilor financiare” în gestiunea instituțiilor publice este greu de estimat, de vreme ce se pare că fiecare organism de control se raportează la o altă bază legislativă și reperele după care fac estimările sunt pentru fiecare altele.

