Critici

Un județ întreg aruncă cu piatra în E.ON



Primarii au criticat în termeni extrem de duri compania E.ON
Primarii au criticat în termeni extrem de duri compania E.ON

E.ON a fost ținta unui val de critici din partea mai multor primari din județul Suceava prezenți ieri la o întâlnire cu reprezentanții acestei companii, care a avut loc la Palatul Administrativ. Primarii au acuzat faptul că E. ON este „stat în stat”, dar și că „își bate joc” atât de administrațiile locale, cât și de consumatori, una dintre principalele nemulțumiri fiind aceea că toate investițiile în extinderea rețelelor se fac din banii beneficiarilor, pentru ca apoi acestea să intre gratuit în patrimoniul companiei.
Întâlnirea de la Palatul Administrativ a avut loc la inițiativa președintelui Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur, iar la discuții au fost prezenți șapte directori din cadrul companiei E.ON. Pentru început, Gheorghe Flutur a ținut să precizeze că întâlnirea a avut loc pentru a fi dezbătute o serie de aspecte legate de extinderea rețelelor electrice în județ, programele de investiții ale companiei, dar și aspecte legate de relațiile cu clienții, în special de nemulțumirile populației, și asigurarea siguranței în alimentarea consumatorilor cu energie electrică, invitația șefului administrației județene către primari fiind și de a-și prezenta toate probleme pe care le au în relațiile cu această companie. De remarcat faptul că toți primarii care au luat cuvântul, și nu au fost puțini, au avut numai critici la adresa companiei.
Primarii acuză faptul că riscă să piardă fonduri europene pentru că cei de la E.ON dau cu greutate avizele necesare
Primul care a luat cuvântul și care a fost și cel mai critic în privința relațiilor cu E.ON a fost primarul comunei Adâncata, Viorel Cucu, acesta ajungând până la propunerea ca administrațiile locale să preia și rețele de alimentare a consumatorilor privați, să facă lucrările de întreținere, iar compania în cauză să încaseze doar banii. Viorel Cucu a reclamat pentru început că încă din anul 2012 solicită E.ON schimbarea unui punct de transformare, având în vedere creșterea numărului de consumatori, însă în fiecare an primește același răspuns, „că suntem prinși în planul de investiții”, fără a se întâmpla nimic. „Am fost nevoiți pe acel punct să facem o investiție de 7,6 miliarde de lei vechi, pe doi ani, și acum suntem în procedură de achiziție. Ori noi venim cu toată investiția, apoi toată lucrarea trece în patrimoniul E.ON. Nu am primit nici măcar un ajutor din partea lor. Să spună că vin și ei cu 20 – 30%”, a spus primarul din Adâncata. El a adăugat că pentru a putea da în folosință rețeaua de canalizare din Adâncata la data de 15 septembrie a.c. a fost nevoit să mai facă o investiție de 800 de milioane de lei vechi la un alt punct de transformare, și în acest caz contribuția E.ON fiind zero. Viorel Cucu a precizat că o altă problemă este toaletarea copacilor din apropierea rețelelor electrice, precizând că aceste lucrări se fac doar pe porțiuni, „fără a fi duse până la capăt”. El a mai reclamat că din cauza rețelelor electrice foarte vechi se înregistrează foarte multe căderi de tensiune. „Au fost zile când la primărie au fost și câte 15 căderi de tensiune pe zi”, a spus Viorel Cucu. El a precizat că din câte cunoaște, din anul 1990 și până în prezent doar la un singur punct de transformare s-au făcut „ceva îmbunătățiri, în rest absolut nimic”. Viorel Cucu a propus ca, în condițiile în care primăria a fost nevoită să preia și întreținerea iluminatului public, E.ON să dea administrațiilor locale și iluminatul populației. „Atât a mai rămas. Să mai preluăm și populația. Iar ei să încaseze banii”, a spus primarul din Adâncata. Viorel Cucu a spus că o altă mare problemă este în obținerea avizelor de la E.ON, subliniind că administrațiile întâmpină greutăți mari pentru a intra în posesia avizelor favorabile pentru o serie de proiecte pe fonduri europene.
La rândul său, primarul din Dornești, Gheorghe Luța, a spus că una dintre cele mai mari probleme este cea a obținerii avizelor de la E.ON, și el precizând că nu poate porni alimentarea cu apă a comunei pentru că nu primește avizele din partea companiei. „O altă problemă este aceea că am făcut N adrese pentru schimbarea a șase stâlpi. Se duc stâlpii cu totul jos. Când se întrerupe curentul oamenii vin la primărie, nu merg la ei. E.ON bagă robotul direct în loc să răspundă la oameni. Cei de la E.ON să spună cu ce ne pot ajuta. Riscăm să pierdem proiecte”, a spus Luța. El a adăugat că atunci când a solicitat schimbarea unei rețele vechi de 100 de ani, reprezentanții companiei E.ON i-au spus „să o schimbăm noi”. Gheorghe Luța a reclamat și el că toate investițiile pentru extinderea rețelelor sunt suportate de consumatori, după care intră gratuit în proprietatea E.ON. „Chiar e stat în stat? Chiar așa să fim tratați cu indiferență?”, a precizat Luța.
Primarul din Dornești a adăugat că primăriile nu încasează nici măcar chirii pe terenurile pe care sunt amplasați stâlpii de electricitate care ajung în proprietatea E.ON, terenul fiind dat în administrare gratuită. „Le dăm în administrare degeaba. Cine beneficiază de pe urma rețelelor și a stâlpilor? Noi chiar nu avem dreptul la nimic? Vindem chiar tot degeaba și alții strâng banii?”, și-a exprimat Gheorghe Luța nemulțumirea față de relațiile cu E.ON. În același timp, și primarul din Câmpulung Moldovenesc, Mihăiță Negură, a sesizat faptul că în acest municipiu nu există un punct de informare pentru populație care să funcționeze de luni și până vineri, în condițiile în care numai în acest municipiu compania are circa 8.000 de clienți.
Primarul din Dumbrăveni: „ Ați trimis oameni în șomaj să aveți un profit mai mare. Ar trebui să respectați consumatorul”
Un alt primar care a adus critici vehemente la adresa E.ON a fost și cel din Dumbrăveni, Ioan Pavăl, acesta arătând în primul rând că legislația actuală permite acestei companii „să facă ce vrea”. „Își bate joc de noi. Dacă întârziem o zi la plată vin și ne taie energia. Recent la liceul din Dumbrăveni s-au ars 20 de calculatoare după un șoc de curent și nu s-a întâmplat nimic”, a spus Pavăl, care a reclamat și faptul că cei de la E.ON mai au trei echipe pe teren, iar în cazul unor defecțiuni „poți să aștepți și șapte ore pentru remedierea problemelor. Dacă suntem consumatori și vânzător, haideți să ne respectăm. Atât timp cât noi plătim, de ce să așteptăm 10 ore o echipă de intervenție? Nu aveți decât să vă faceți echipe de intervenție mai multe. Ați trimis oameni în șomaj să aveți un profit mai mare. Ar trebui să respectați consumatorul”, a spus Ioan Pavăl, care a sesizat și faptul în Dumbrăveni mai există transformatoare vechi de circa 50 de ani care nu au fost încă înlocuite. Pavăl a precizat că atunci când a solicitat schimbarea unui transformator, cei de la E.ON i-au spus că primăria trebuia să plătească 2,4 miliarde de lei vechi, deși aceasta era obligația companiei. El a precizat că legea îi favorizează pe cei de la E.ON în privința investițiilor făcute de consumatorii privați și care trebuie date obligatoriu în proprietatea companiei. „De ce să le predăm? În contractul de privatizare E.ON a avut modernizări de instalații, schimbări de transformatoare. Să știți că nu se întâmplă. Și e mare păcat să stăm toată ziua să dăm telefoane la E.ON, să fim corecți, să plătim la timp energia”, a declarat Ioan Pavăl. Printre primarii care au criticat relația cu E.ON se numără și cei din Poieni Solca, Volovăț, Fundu Moldovei, Horodnic de Sus sau Todirești, unii dintre aceștia semnalând faptul că cei de la E.ON nu au făcut nimic pentru consolidarea reală sau înlocuirea stâlpilor de medie și înaltă tensiune care au fost afectați de inundații.
E.ON are alocate fonduri pentru investiții în extinderea rețelelor, dar și pentru înlocuirea transformatoarelor
După ce primarii și-au prezentat problemele, a fost rândul celor de la E.ON să răspundă la criticile formulate de edili. Pentru început, Dorel Maxim, coordonator Acces Rețea din cadrul E.ON Distribuție, a arătat faptul că pentru extinderea rețelelor de distribuiție, primăriile trebuie să depună o documentație la companie, după care se face un studiu de fezabilitate și urmează să se stabilească ce coparticipare la investiție va fi din partea E.ON. El a arătat că 10 primării au început aceste demersuri și doar cea din Vatra Moldoviței a depus documentația completă. El a spus că primăriile care doresc pot să depună această documentație în următoarele două luni, documentația fiind plătită de companie.
Aici a fost și prima intervenție a președintelui CJ Suceava, Gheorghe Flutur, care a spus că înțelege supărările primarilor, solicitând un ton civilizat în discuții, dar a adăugat că „de problema aceasta cu studiile de fezabilitate suntem cu toții sătui”. Flutur a solicitat o prezentare exactă a politicii E.ON în privința investițiilor în extinderea rețelelor. Încercarea de a răspunde din partea lui Dorel Maxim, respectiv „E.ON are toată deschiderea și are fonduri”, a fost întâmpinată în mod ironic, cu aplauze din partea primarilor, reacția lui Gheorghe Flutur fiind aceea că „răspunsurile acestea tipice nu mai dau pe nimeni pe spate. Sunt mesaje pe care le auzim în campania electorală și nu mai merge așa. Să spunem clar”.
A urmat apoi coordonatorul centrului de exploatare Suceava al E.ON Distribuție, Ovidiu Strugaru, acesta precizând că pentru județul Suceava, pentru anul 2016 sunt aprobate și finanțate 48 de lucrări de investiții, de 11,6 milioane de lei, în timp ce pentru anul 2017 vor fi realizate 73 de lucrări, în valoare de 28,6 milioane de lei. El a spus că în aceste investiții sunt incluse multe dintre problemele semnalate de primari, lucrările urmând să se realizeze în mai multe zone ale județului, atât pentru extinderea rețelelor, cât și pentru înlocuirea transformatoarelor. Și în privința echipelor de intervenție, Strugaru a spus că acestea lucrează în permanență și că indicatorii de performanță sunt respectați. „Au fost și la noi reorganizări. În aceste condiții oamenii din Suceava fac eforturi să presteze un serviciu bun și corect”, a spus Strugaru.
Flutur vrea o nouă întâlnire, peste trei luni, pentru a se vedea dacă problemele semnalate de primari și-au găsit rezolvarea
În discursul său, președintele CJ Suceava, Gheorghe Flutur, a spus că cei de la E.ON au la dispoziție trei luni pentru a găsi soluții la problemele semnalate de primari. El le-a solicitat directorilor E.ON să țină cont de profilul județului Suceava și să aibă în vedere nevoia de extindere a rețelelor de alimentare cu energie electrică, dar și rezolvarea problemelor apărute la stâlpi în urma calamităților. Flutur a subliniat că și problema echipelor de intervenție trebuie rezolvată, astfel încât lucrările de rebranșare a unor zone la care se înregistrează întreruperi să fie mult mai scurte. Gheorghe Flutur a atras atenția și asupra faptului că și în privința avizelor pentru primării trebuie găsită o soluție, în condițiile în care acestea riscă să piardă fonduri europene. El a mai spus că o altă întâlnire cu reprezentanții E.ON ar putea avea loc peste trei luni, pentru a se vedea dacă problemele semnalate de primari și-au găsit rezolvarea.
Prezent la ședință, directorul de vânzări pe Regiunea de Est a E.ON Energie România, Silvia Macedon, a dat asigurări că în următoarele trei luni reprezentanții E.ON vor fi în permanență alături de autoritățile locale sucevene. „Este momentul de la care trebuie să discutăm despre termene de rezolvare. Înțeleg faptul că e momentul ca și noi să fim lângă dumneavoastră. Eu sunt mândră de echipa cu care lucrez, sunt specialiști, dar trebuie să vină lângă dumneavoastră. Aici am fost un pic deficitari, dar nu va dura mai mult de trei luni să venim și să discutăm cu dumneavoastră, cu termene de rezolvare a problemelor”, a spus Silvia Macedon. Afirmația făcută de aceasta a fost completată de Gheorghe Flutur, care a adăugat că „mai rămâne să fim și noi mândri că suntem clienții dumneavoastră”.


Întâlnirea avut loc la inițiativa lui Gheorghe Flutur, acesta solicitând o nouă rundă de discuții peste trei luni
Întâlnirea avut loc la inițiativa lui Gheorghe Flutur, acesta solicitând o nouă rundă de discuții peste trei luni
Primarii au criticat în termeni extrem de duri compania E.ON
Primarii au criticat în termeni extrem de duri compania E.ON


Recomandări

În Vatra Dornei a fost inaugurat noul ambulatoriu integrat cu 17 specializări al Spitalului Municipal, care va deservi întregul bazin al Dornelor

În Vatra Dornei a fost inaugurat noul ambulatoriu integrat cu 17 specializări al Spitalului Municipal, care va deservi întregul bazin al Dornelor
În Vatra Dornei a fost inaugurat noul ambulatoriu integrat cu 17 specializări al Spitalului Municipal, care va deservi întregul bazin al Dornelor

Înșelăciunile, printre puținele tipuri de infracțiuni care sunt în creștere. Escrocii din online prosperă și sunt foarte greu de prins

Înșelăciunile, printre puținele tipuri de infracțiuni care sunt în creștere.  Escrocii din online prosperă și sunt foarte greu de prins
Înșelăciunile, printre puținele tipuri de infracțiuni care sunt în creștere. Escrocii din online prosperă și sunt foarte greu de prins

Zi de aleasă sărbătoare în Horodnic de Sus, cu liturghie arhierească oficiată de episcopul Europei de Nord, onoruri pentru preoții comunității și o lecție de unitate a primarului Valentin Luță

Zi de aleasă sărbătoare în Horodnic de Sus, cu liturghie arhierească oficiată de episcopul Europei de Nord, onoruri pentru preoții comunității și o lecție de unitate a primarului Valentin Luță
Zi de aleasă sărbătoare în Horodnic de Sus, cu liturghie arhierească oficiată de episcopul Europei de Nord, onoruri pentru preoții comunității și o lecție de unitate a primarului Valentin Luță

Primăria Liteni a inaugurat un nou corp de clădire, complet modernizat, la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni

Primăria Liteni a inaugurat un nou corp de clădire, complet modernizat, la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Primăria Liteni a inaugurat un nou corp de clădire, complet modernizat, la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni