Gara Ițcani, care urma să intre în proces de reabilitare din luna martie a acestui an, așa cum au anunțat inclusiv oficiali ai CFR Infrastructură, este, în realitate, dată uitării și în 2016. După cum am constatat acum câteva zile la fața locului, nu s-a făcut absolut nimic, lucrările la peron rămânând abandonate din 2014. Mai mult, după furtuna puternică de acum câteva săptămâni, partea centrală a acoperișului dă semne vizibile că s-ar putea prăbuși, iar o bucată de tablă desprinsă de pe acoperiș atârnă spre linie, fără ca vreun angajat de la CFR să o îndepărteze de acolo, măcar pentru a mai atenua din senzația de abandonare totală.
Problema autorizației de construire, invocată până acum, a fost rezolvată din luna februarie
La finele lunii februarie a acestui an, primarul Sucevei, Ion Lungu, anunța că autorizația de construire necesară pentru demararea lucrărilor la Gara Ițcani a fost semnată, fiind îndeplinite toate condițiile de legalitate. Și cei de la CFR au anunțat, încă de la finele anului 2014, că pentru reabilitarea Gării Ițcani a fost alocată o sumă de 1.200.000 de lei, suficientă pentru demararea intervențiilor urgente, iar lucrările vor începe imediat ce se va rezolva problema autorizației. Din păcate, declarațiile optimiste nu s-au dovedit și reale, deși am trecut deja de jumătatea anului Gara Ițcani rămânând tot abandonată.
Promisiunile au rămas la același nivel și acum, în mijloc de iulie. Bani sunt alocați, iar lucrările se vor face, dau asigurări cei de la CFR Infrastructură. Ba mai mult, în 2016 ar urma să se refacă peronul și acoperișul, după care, din 2017, s-ar trece la lucrări la clădirea monument istoric de secol XIX. Având în vedere realitatea la zi și promisiunile neonorate nu putem să nu punem la îndoială aceste asigurări date verbal celor care se interesează de soarta Gării Ițcani.
Gara este închisă de anul trecut. Activitatea s-a mutat într-o anexă
Pentru cine nu a mai fost de mult prin zonă, de anul trecut pe gară au fost puse lacătele, pentru că pur și simplu tencuiala de pe tavan cădea în capul oamenilor. Casa de bilete și Postul de Poliție au fost mutate într-o anexă, iar la peron a mai rămas deschis un magazin, singura afacere rătăcită printre ruine. Peronul la care s-au început lucrări în toamna lui 2014 a fost abandonat în fază de șantier, acoperișul peronului mai e susținut doar de bârne din lemn, iar bucăți din tencuiala clădirii au început să cadă și pe exterior.
Paradoxul este că mai ales acum, vara, în fiecare seară, în gară ajung mulți suceveni, care pleacă din Ițcani cu trenul sezonier Suceava Nord-Mangalia spre Litoral. Oamenii pleacă de la Ițcani pentru că aici este stația de formare a trenului și au mai mult timp la dispoziție pentru a-și căuta vagonul și locurile.
Probleme de securitate în Gara Ițcani
Deși gara este practic abandonată, polițiștii de la Postul de Poliție Transporturi din Gara Ițcani continuă să aibă probleme cu câțiva localnici care și-au făcut un obicei de a veni seara în gară și a se manifesta zgomotos, eventual de a provoca scandal sau distrugeri, dacă nu sunt supravegheați. Polițiștii vor solicita Regionalei CFR Iași ca în situația în care vor începe lucrările de reabilitare în gară să fie amplasate câteva camere video, pentru a se preveni furturile de materiale de construcții. Aceștia au remarcat o îmbunătățire vizibilă a gradului de securitate din Gara Suceava (Burdujeni) după ce în stație au fost amplasate șapte camere de supraveghere.
Gara din Ițcani a fost inaugurată în 1871, în perioada stăpânirii austro-ungare.Ultimele reparații capitale la această clădire, clasificată ca monument istoric, au fost efectuate în anii 1974-1975. De atunci s-au mai făcut, sporadic, doar cârpeli. După 1990 nu s-a mai făcut însă nimic.