Aleșii locali care lipsesc nemotivat de la ședințele de constituire a consiliilor locale, care pot fi convocate de trei ori prin ordin al prefectului, își pierd mandatul, după ultima convocare. De asemenea, în cazul în care constituirea CL este blocată de trei ori la rând din motive care depășesc cadrul legal, prefectul începe o anchetă administrativă care se poate finaliza și cu plângeri penale pentru abuz. Două dintre localitățile în care consiliile locale nu s-au putut constitui sunt Șcheia și Moara. La Șcheia, au lipsit în bloc nouă din cei 10 consilieri ai PNL și primarul ales Vasile Andriciuc, fără nici o motivare. Responsabilul cu Organizația PNL Șcheia, deputatul Radu Surugiu, ne-a declarat, ieri, că nu știe de ce au recurs colegii săi de partid la această acțiune și și-a exprimat convingerea că la următoarea ședință asta nu se va mai repeta. ”Nu a fost o decizie a PNL, este o situație pe care n-am prevăzut-o și pentru care nu am nici o explicație. Sper că se va reuși constituirea consiliului local la a doua convocare. Chiar am convingerea că luni se vor mobiliza și se va constitui CL”, a declarat Surugiu.
Legea nr. 215/2001 este clară în ceea ce privește procedura de constituire. Constituirea consiliilor locale se face, conform art. 31, în termen de 20 de zile de la data desfășurării alegerilor. Convocarea consilierilor declarați aleși, pentru ședința de constituire, se face de către prefect. Ședința este legal constituită dacă participă cel puțin două treimi din numărul consilierilor aleși. În cazul în care nu se poate asigura această majoritate ședința se va organiza, în aceleași condiții, peste 3 zile, la convocarea prefectului. Dacă nici la a doua convocare reuniunea nu este legal constituită, se va proceda la o nouă convocare, de către prefect, peste alte 3 zile, în aceleași condiții. În situația în care consiliul local nu se poate reuni nici la ultima convocare ”datorită absenței, fără motive temeinice”, a consilierilor, prefectul va declara vacante, prin ordin, locurile consilierilor aleși care au lipsit nemotivat de la cele 3 convocări anterioare, dacă aceștia nu pot fi înlocuiți de supleanții înscriși pe listele de candidați respective, organizându-se alegeri pentru completare, în termen de 30 de zile, în condițiile legii privind alegerile locale.
Ordinul prefectului prin care se declară vacante locurile consilierilor care au lipsit nemotivat poate fi atacat de cei în cauză la instanța de contencios administrativ în termen de 5 zile de la comunicare. Hotărârea instanței este definitivă și irevocabilă. Absența consilierilor de la ședința de constituire este considerată motivată dacă se face dovada că aceasta a intervenit din cauza unei boli care a necesitat spitalizare sau a făcut imposibilă prezența acestora, a unei deplasări în străinătate în interes de serviciu sau a unor evenimente de forță majoră.
Un mandat de ales local poate fi invalidat doar în condițiile legii
La Moara, situația este și mai ciudată. Cei șase aleși locali PSD și cel de la ALDE au refuzat să voteze pentru validarea unui consilier PNL, din cei șapte. Majoritatea în CL Moara ar fi deținută de PNL și UNPR, care are un mandat de consilier. PSD și ALDE nu au votat pentru validare, deși Comisia de validare constituită conform legii nu a ridicat nici o obiecție.
Aceeași lege, 215/2001, precizează și procedura de validare, la art. 32. Astfel, la alineatul (2) se arată că pentru validarea mandatelor, consiliile locale aleg prin vot deschis, dintre membrii lor, pe întreaga durată a mandatului, o comisie de validare alcătuită din 3-5 consilieri. În continuare, alineatul (3) spune: comisia de validare examinează legalitatea alegerii fiecărui consilier și propune consiliului local validarea sau invalidarea mandatelor. La alineatul următor, (4), conform legii, comisia de validare va propune invalidarea alegerii unui consilier numai în cazul în care se constată încălcarea condițiilor de eligibilitate sau dacă alegerea consilierului s-a făcut prin fraudă electorală, constatată în condițiile legii privind alegerile locale.
Ultimul alineat, (5), care nu poate fi scos din contextul procedurii de validare, arată că validarea sau invalidarea mandatelor se face, în ordine alfabetică, cu votul deschis al majorității consilierilor prezenți la ședință. Persoana al cărei mandat este supus validării sau invalidării nu participă la vot.
Invalidarea mandatului unui ales local nu poate fi o decizie arbitrară; condițiile în care acest lucru se poate realiza sunt stipulate în mod explicit în lege.