Liceul Tehnologic „Mihai Eminescu” Dumbrăveni arată ca un adevărat șantier.
O echipă de muncitori lucrează de zor la renovarea parterului clădirii unității de învățământ, elevii fac slalom printre schelele de pe coridoare, gălețile de var și moloz, cablurile electrice atârnă din tavan, iar băncile și scaunele elevilor zac pe holuri pline de praf.
Pe coridoarele de la parterul școlii se lucrează, iar din lipsa altor căi de acces, șantierele sunt permanent tranzitate de profesori și elevi care stau în praful înecăcios câte 5-6 ore pe zi. Profesorii sunt nevoiți să-i supravegheze pe elevi în timpul pauzelor, pentru ca riscul unui accident să fie îndepărtat, iar părinții sunt revoltați de situație pentru că se tem pentru siguranța copiilor lor. Aceștia spun că șantierul deschis în școală reprezintă un real pericol, că elevii lăcrimează într-una din cauza prafului înecăcios, iar cei care suferă de alergii trebuie să se învoiască de la școală în această perioadă.
Proiect de 25 de miliarde de lei vechi despre care directorii nu vor să vorbească
Lucrările de extindere și reabilitare fac parte dintr-un proiect finanțat de Ministerul Dezvoltării, în valoare de circa 25 de miliarde de lei vechi, un proiect amplu, ce va transforma liceul din Dumbrăveni într-o instituție de învățământ modernă. O investiție cu care, în mod firesc, directorii de școli s-ar lăuda, mândri că pot să asigure elevilor lor condiții de oraș.
Însă la Liceul Tehnologic Dumbrăveni lucrările de modernizare a instituției au statut de secret de stat.
Cu toate că a fost accesat un proiect de miliarde de lei vechi de la stat, conducerea școlii comunică găunos, doarde pe vârful buzelor, câteva detalii despre lucrări, preocupată să țină jurnaliștii departe de șantierul de lucrări.
Jenați probabil de faptul că lucrările se desfășoară fix în perioada anului școlar și nu în vacanțe (marele minus al proiectului, de altfel), managerii liceului dau din umeri și, culmea, interzic în interiorul școlii filmările care ar surprinde investițiile făcute din banii statului. În mod hilar, directoarea școlii, Mihaela Apetrei, refuză vehement să dea declarații în fața camerei de filmat pe motiv că nu este coafată.
Apel la înțelegere
Pornind de la o sesizare primită pe adresa redacției, am încercat să aflăm de ce reprezentanții școlii nu au contractat lucrările pe perioada vacanțelor.
Cum managerii unității au apreciat că nu este responsabilitatea lor să vorbească despre o instituție în fruntea căreia au fost numiți, detaliile ne-au fost oferite de secretarul comunei, Mihai Chiriac, care a făcut un apel firesc la înțelegere pentru părinți și profesori, pentru disconfortul creat.
„Totul se face pentru binele copiilor, pentru confortul lor, iar lucrările se fac pe o perioadă cât se poate de scurtă. Două-trei săptămâni va fi mai dificil pentru elevi și pentru profesori, dar apoi vor beneficia de cele mai bine condiții”, a explicat Chiriac.
Potrivit acestuia, proiectul a început în 2008 cu bani de la Ministerul Educației, însă a fost sistat din lipsă de fonduri. În 15 septembrie 2015 proiectul a fost reluat, de astă dată cu bani de la Ministerul Dezvoltării, potrivit contractului, acestea urmând să fie finalizate în august 2016.
„Contractul are un termen, nu putem lucra doar în vacanțe. Firmele de construcții nu lucrează doar în vacanțe. Părinții trebuie să se gândească la faptul că nu au fost toalete, nu a fost centrale termice, însă toate aceste lucruri se schimbă. Lucrările au fost terminate la etajele 1 și 2, însă a rămas parterul. Pe 15 mai vom avea o delegație a programului Erasmus Plus din Spania, Italia, Grecia, Turcia, Slovenia, Bulgaria și vrem să încheiem lucrările până atunci”, a mai completat Mihai Chiriac.
Pentru ca elevii să aibă cât mai puțin contact cu șantierul din școală, orele au fost scurtate la 40 de minute, iar pauza la cinci minute. Totodată, două clase de elevi au fost trimise în practică la agenți economici, altele au fost mutate în sediul de vizavi de liceu.
Proiectul finanțat de Ministerul Dezvoltării a presupus schimbarea instalației electrice și termice, izolație și modernizarea sălilor de clasă.