Memoriul ajuns pe masa ministrului Transporturilor după întâlnirea de la finele lunii trecute de la Mănăstirea Putna, în cadrul căreia șefii de la CFR, primarii din zonă și starețul Mănăstirii Putna s-au pus de acord cu privire la necesitarea reluării traficului feroviar pe ruta Dornești-Putna, a stârnit interes la nivel ministerial. Șeful Regionalei CFR Călători Iași, Constantin Axinia, ne-a declarat ieri că, în urma trimiterii memoriului, Ministerul Transporturilor a revenit cu două hârtii oficiale prin care a solicitat o evaluare a costurilor privind investițiile minime necesare pentru reluarea traficului, respectiv o estimare a valorilor de trafic la care se poate ajunge pe această linie.
Constantin Axinia a arătat că în mod clar există interes pentru redeschiderea acestei căi ferate și s-a arătat optimist cu privire la concretizarea acestei inițiative din vara acestui an.
Trenurile nu mai ajung la Putna din februarie 2012. Atunci, într-o perioadă în care CFR a renunțat la multe linii secundare, în cadrul unui program de eficientizare, s-a decis și suspendarea trenurilor de pe această linie. Principalele motive au fost legate de timpii prea mari de parcurs, din cauza stării foarte proaste a liniei, ceea ce a dus la scăderea numărului de călători.
Radu Pipa, directorul de la CFR Infrastructură Iași, a precizat că în urma analizelor făcute rezultă că ar fi necesară suma de 1.400.000 de lei pentru lucrări minime la linie, iar alți 1.100.000 de lei, pentru lucrări la instalații. Dacă Ministerul Transporturilor aprobă aceste investiții, CFR Infrastructură se va apuca imediat de treabă. Lucrările cele mai importante ar consta în înlocuirea a 6.500 de traverse din lemn.
Trenurile de călători circulă din 2012 doar de la Suceava la Dornești. De la Dornești la Putna mai sunt 39 de kilometri de cale ferată. Deși veche și în stare proastă, linia s-a păstrat în totalitate.
Consiliul Județean Suceava a ignorat întâlnirea de la Putna și nici nu a dat vreun semn de sprijin pentru proiect
Starețul Mănăstirii Putna, Melchisedec Velnic, este unul dintre cei mai importanți susținători ai redeschiderii traficului feroviar, subliniind că pelerinii întreabă zilnic de trenul de Putna. El a venit și cu o propunere de sprijin concret pentru CFR: biletul de tren să fie bilet de intrare și să acopere și taxa foto la mănăstire.
Constantin Axinia, șeful Regionalei CFR Iași, a remarcat că primarii din localitățile tranzitate de linie și directori de școli au semnat memoriul transmis la Ministerul Transporturilor și că singura invitație la întâlnirea de la Putna care nu a fost onorată a fost adresată conducerii Consiliului Județean Suceava. Deși a existat o confirmare verbală de participare, nici unul din cei doi vicepreședinți ai Consiliului Județean nu a fost prezent la întâlnire, în condițiile în care președintele Cătălin Nechifor era în concediu medical. Nici ulterior întâlnirii de la Putna, Consiliul Județean Suceava nu a dat vreun semnal că vrea să sprijine inițiativa redeschiderii traficului de călători spre Mănăstirea Putna.




