Mara Croitoru, elevă în cadrul Colegiului Național „Petru Rareș” Suceava, și-a adjudecat prima poziție a podiumului Concursului Internațional de dezbateri între licee, de la Bratislava, Slovacia. Cea de-a VI-a ediție a competiției a avut loc în perioada 31 martie – 4 aprilie, reunind tineri competitori din aproximativ 30 de state ale lumii.
Suceveanca Mara Croitoru a făcut parte din echipa națională de dezbateri academice care a reprezentat România la acest concurs, echipă care a reușit, pentru al treilea an consecutiv, să aducă trofeul competiției în țară.
Din lotul câștigător de la Bratislava mai fac parte trei elevi din București, unul din Ploiești și unul din Caracal, aceștia fiind îndrumați de Șerban Pitic.
Mara Croitoru este elevă în clasa a XI-a, fiind îndrumată și pregătită în domeniul dezbaterilor, încă din clasa a IX-a, de prof. Ileana Boteanu, de la Colegiul „Petru Rareș.
„Mara este o adolescentă extrem de ambițioasă. Deși a intrat într-o clasă de elită, de matematică – informatică intensiv, de unde se recrutează cei mai buni olimpici la matematică, informatică sau fizică, Mara și-a canalizat atenția spre dezbaterile academice. În clasa a IX-a am cooptat-o în clubul de dezbateri al liceului, a prins gust de logică și argumentare, și de atunci a făcut o figură extraordinară în multe competiții”, a mărturisit prof. Elena Boteanu.
Cât despre selecția în lotul național, Ileana Boteanu a povestit că inițial, în urma analizării CV-ului Marei, a unei scrisori de intenție și a unui discurs filmat, Comunitatea de Dezbateri Academice din România a selectat-o pe elevă în lotul național lărgit, și ulterior, după încă un baraj, în lotul restrâns.
Referitor la competițiile de acest gen, Ileana Boteanu a menționat că acestea vizează promovarea cetățeniei active și formarea tinerilor cu spirit critic dezvoltat, comunicare eficientă, mentalitate integrată.
Conceptul de „debate” sau dezbaterea academică presupune otemă de discuție, echipe, pro și contra, și un arbitru care decide care parte a fost mai convingătoare. Membrii echipelor trebuie să pună în valoare argumente diferite, pro și contra, pentru ambele fațete ale unor chestiuni asupra cărora oamenii, deși bine intenționați, pot fi în dezacord. Prin urmare, ei trebuie să aducă argumente prin care să-și demonstreze punctul de vedere. Dar asta nu se întâmplă oricum, ci după anumite reguli, în funcție de care se pot distinge mai multe formate de dezbatere.
Moțiuni provocatoare și de actualitate
La concursul de la Bratislava, temele („moțiuni” în limbajul dezbaterilor) au fost provocatoare și de actualitate. Competitorii au avut cinci sesiuni de dezbateri, dintre care una pregătită de acasă.
„Moțiunea pe care am pregătit-o înainte de concurs s-a referit la condițiile în care cei din Vest ar trebui sau nu să impună anumite sancțiuni Arabiei Saudite în contextul evenimentelor recente. În concurs am primit alte patru moțiuni, pentru pregătirea cărora am avut o oră la dispoziție”, povestește Mara Croitoru.
Dezbaterile au fost în limba engleză.