Verificări

Aproape 500 de amenzi și avertismente aplicate de Protecția Consumatorilor în primele două luni ale anului



Vasile Latiș, comisarul-șef adjunct al CJPC Suceava
Vasile Latiș, comisarul-șef adjunct al CJPC Suceava

239 de amenzi în valoare de peste 365.000 de lei și 121 de avertismente au fost aplicate de Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Suceava în primele două luni ale acestui an.
Vasile Latiș, comisarul-șef adjunct al instituției, a precizat că verificările au vizat vânzările cu preț redus, comercializarea produselor cosmetice, serviciile de schimb valutar și cele de amanet.
În ceea ce privește controalele în cazul comercianților care demarau promoții, în urma celor 42 de verificări au fost aplicate 18 sancțiuni, respectiv patru avertismente și 14 amenzi în valoare de 32.000 de lei, oprindu-se totodată de la comercializare 324 de produse în cuantum de 13.746 de lei.
„Dintre abaterile constatate, enumerăm lipsa precizării perioadei de promoție, lipsa traducerii etichetelor, indicarea necorespunzătoare a prețului”, a explicat Vasile Latiș.
Referitor la controalele privind respectarea prevederilor legale la comercializarea produselor cosmetice, au fost efectuate 26 acțiuni de control, fiind aplicate 14 amenzi în valoare de 23.000 de lei și patru avertismente, oprindu-se de la comercializare produse în valoare de 579 de lei. „Ca abateri s-au constatat etichete ilizibile, lipsa traducerii în limba română, produse la promoție comercializate în pachete de două sau mai multe bucăți, fără a exista o bucată singulară la care să se poată raporta prețul promoțional, lipsa menționării producătorului sau distribuitorului”, a mai precizat Latiș.
Serviciile de schimb valutar au primit „vizita” a 27 de echipe de control din partea CJPC Suceava, 33.400 de lei fiind valoarea amenzilor aplicate de comisarii suceveni.
Sancțiuni multe au fost date și serviciilor de amanet, ca deficiențe principale constatându-se lipsa informării complete asupra condițiilor de amanetare și asupra modului de stabilire a valorii produsului.
15 martie – Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor
Începând cu anul 1983, ziua de 15 martie marchează Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor. În întreaga lume au loc manifestări care aduc la cunoștința publicului importanța cunoașterii și protejării drepturilor oamenilor în calitatea lor de consumatori.
Conform lui Vasile Latiș, ziua de 15 martie 1962 reprezintă momentul istoric al nașterii mișcării mondiale privind protecția consumatorilor, mișcare care a luat naștere în Statele Unite, în timpul președintelui J.F. Kennedy. Acesta s-a adresat Congresului American susținând existența a patru drepturi fundamentale, și anume: dreptul la securitate, informare, de a fi ascultat și dreptul de a alege produse și servicii.
În România acte normative care să reglementeze acest domeniu au apărut după 1990, actul de naștere al instituției Protecției Consumatorilor fiind din anul 1992. În fiecare an Agenția Națională pentru Protecția Consumatorilor propune o temă legată de ziua mondială a drepturilor consumatorilor, temă în baza căreia se desfășoară un concurs anual în școli, în colaborare cu Ministerul Educației. În acest an tema aleasa este „Comerțul online”.



Recomandări

Leonardo Badea, Prim-viceguvernator BNR: O abordare diferită a creșterii economice în România: dincolo de ritm contează evitarea dezechilibrelor și a capcanei venitului mediu

Leonardo Badea, Prim-viceguvernator BNR: O abordare diferită a creșterii economice în România: dincolo de ritm contează evitarea dezechilibrelor și a capcanei venitului mediu
Leonardo Badea, Prim-viceguvernator BNR: O abordare diferită a creșterii economice în România: dincolo de ritm contează evitarea dezechilibrelor și a capcanei venitului mediu