Nemulțumiri mocnite

„Butoiul cu pulbere” de la societatea de transport public local a Sucevei



Autobuzele electrice ar putea fi salvarea TPL, care se confruntă cu mai multe probleme, inclusiv uzura mare a parcului auto
Autobuzele electrice ar putea fi salvarea TPL, care se confruntă cu mai multe probleme, inclusiv uzura mare a parcului auto

Una dintre cele mai importante societăți ale Consiliului Local Suceava, TPL, care se ocupă zilnic de transportul a zeci de mii de suceveni, care trebuie să ajungă în siguranță la școală, la serviciu ori la instituțiile publice unde au de rezolvat diverse probleme, stă pe „un butoi cu pulbere”. Asta deoarece, după mai bine de zece ani de la înființare, TPL are o situație incertă, riscând fie scoasă în stradă în orice zi, conturile societății sunt blocate de ani de zile din cauza datoriilor la Finanțe, parcul auto este uzat, multe dintre autobuze fiind aproape de dat la casare, iar salariații cer să li se ofere venituri decente, în raport cu responsabilitatea muncii lor.
Chiar de la înființare, TPL a pornit cu un handicap major – întreaga bază unde își desfășoară activitatea este în litigiu cu una dintre firmele miliardarului Ilie Carabulea, încât nu se pot folosi clădirile de acolo. Cele mai mari probleme cauzate de acest aspect sunt în iarnă, când mașinile „înțepenesc” de frig în curte, nu pot fi spălate pentru că îngheață apa pe ele și în ele, iar reparațiile se fac greu, în condiții dificile.
Nemulțumirile celor aproape 220 de salariați ai societății de transport public local, acumulate în timp, din cauze multiple, stau să răbufnească, dacă nu se vor găsi soluții pentru ca măcar o parte din problemele ridicate de ei să fie rezolvate.
Salariile din Suceava, la jumătate față de cele din alte orașe din țară
Salariul mediu al unui șofer de autobuz la TPL, care are în grijă viețile a cel puțin câteva sute de oameni la fiecare cursă, este de 1.350 de lei lunar, la o normă de 160 de ore de muncă, adică primește cu puțin peste 8 lei pentru o oră de muncă, în care trebuie să stea țeapăn pe scaun, cu ochii în patru, atent la tot ce mișcă în traficul infernal din Suceava – cel puțin la orele de vârf, cu gândul că orice mișcare greșită poate pune în pericol zecile de oameni din mașină.
Comparativ, în București, Brașov sau Cluj, salariile acestora sunt undeva la 3.000 de lei lunar.
Ultima mărire de salariu a avut loc cu mai bine de un an în urmă, cu valoarea indicelui inflației, adică circa 20 de lei, insuficienți să cumpere un manual pentru copiii pe care îi au de ținut la școală.
„Din cauza salariilor mici nu vin oameni noi să se angajeze la TPL, să fie formați și să rămână acolo, pe măsură ce angajații mai în vârstă ies la pensie. Sperăm să se reînființeze școlile profesionale, să fie tineri care să se înscrie la cursurile de mecanici auto care să vină să își facă practica la noi, iar la final să aibă un loc de muncă asigurat aici. Suntem interesați oricând să încheiem astfel de parteneriate, să aducem tineri care să învețe meserie cot la cot cu noi, iar apoi să știe că au asigurat un loc de muncă”, a spus Ovidiu Ungureanu, liderul sindical la TPL.
Nici pentru cei care lucrează ca taxatori – o muncă dificilă, în care toată ziua te învârți pe rutele din oraș, în picioare, în majoritatea timpului, strecurându-te printre călători, în aglomerație, în căldură, în fel de fel de mirosuri, având de-a face cu fel de fel de oameni, unii mai dificili decât alții sau în stare de ebrietate, având grija banilor pe care îi încasezi pe bilete și fiind penalizat pentru călătorii frauduloși, veniturile nu sunt mai mari de 1.100 de lei.
Nu în ultimul rând, trebuie menționat faptul că transportul public local se efectuează zilnic, indiferent dacă este sâmbătă sau duminică, dacă este Paște sau Crăciun, dacă este sărbătoare sau zi liberă națională.
Parcul auto al TPL, gata de casare
În prezent, parcul auto al TPL este format din 32 de autobuze Irisbus-Iveco, achiziționate de Primăria Suceava în trei etape – octombrie 2005, aprilie 2006 și noiembrie 2006.
Au fost 33 de autobuze, dar, din cauza uzurii, unul dintre acestea a și fost casat.
De altfel, autobuzele cu care primăria a dotat TPL s-au dovedit a fi de anduranță, aproape fiecare dintre acestea având parcurși 800.000 de km pe rutele din oraș, în condițiile în care la majoritatea societăților de transport public din țările europene, la 500.000 de km parcurși, vehiculele sunt casate.
Chiar dacă își mai fac treaba, cu chiu cu vai, piesele care cedează fiind înlocuite, pentru rezolvarea problemei se impune înlocuirea parcului auto.
Microbuzele achiziționate de municipalitate anul trecut, la care se vor mai adăuga încă cinci anul acesta, rezolvă problema doar într-o mică măsură, speranțele tuturor îndreptându-se spre concretizarea proiectului de dotare a TPL cu 40 de autobuze electrice sau hibride, anunțat cu ceva vreme în urmă.



Recomandări

Administratorul public al Sucevei, Irina Vasilciuc, este noul președinte al Consiliului de Administrație de la TPL

Administratorul public al Sucevei, Irina Vasilciuc, este noul președinte al Consiliului de Administrație de la TPL
Administratorul public al Sucevei, Irina Vasilciuc, este noul președinte al Consiliului de Administrație de la TPL

Transportul public local și metropolitan Suceava, gratuit pentru toți elevii, părinții, bunicii și cadrele didactice, în prima zi de școală

Premierul Ilie Bolojan a transmis public mulțumiri tuturor celor care s-au implicat în sprijinirea oamenilor afectați de inundații

Premierul Ilie Bolojan a transmis public mulțumiri tuturor celor care s-au implicat în sprijinirea oamenilor afectați de inundații
Premierul Ilie Bolojan a transmis public mulțumiri tuturor celor care s-au implicat în sprijinirea oamenilor afectați de inundații