Realitatea la zi

Gara Ițcani, un monument abandonat, închis din cauza tencuielii care cădea în capul călătorilor



Halul în care a ajuns gara la exterior
Halul în care a ajuns gara la exterior

Gara Ițcani, monument istoric de secol XIX în documente, este, în realitate, de ani de zile, într-o stare deplorabilă. Mai nou, de câteva luni de zile, pe gară au fost puse lacătele, pentru că pur și simplu tencuiala de pe tavan cădea în capul oamenilor. Casa de bilete și Postul de Poliție au fost mutate într-o anexă, iar la peron a mai rămas deschisă o mică sală de așteptare și un magazin, singura afacere rătăcită printre ruine. Peronul la care s-au început lucrări în toamna lui 2014 a fost abandonat în fază de șantier, acoperișul peronului mai stă în picioare doar susținut de bârne din lemn, iar bucăți din tencuiala clădirii au început să cadă și pe exterior.
Trenurile au rămas, însă călătorii au cam dispărut
Ne-am deplasat acum două zile la Gara Ițcani, pentru a vedea care este realitatea la zi privind starea clădirii și atmosfera din stația CFR care vuia altădată de oameni și de trenuri. În mare, trenurile au rămas cam aceleași, mai toate garniturile Regio plecând din Gara Ițcani. De asemenea, și câteva trenuri InterRegio mai pleacă din Gara Ițcani, unul spre București și unul spre Constanța. Mai nou, prin Gara Ițcani trece și un tren internațional, București Nord – Vadu Siretului, reintrodus de CFR de la noul mers al trenurilor. Trenuri sunt, însă, în cele mai multe momente ale zilei, călătorii care urcă în ele pot fi numărați pe degete. Exceptând localnicii, restul călătorilor au migrat aproape în totalitate spre Gara Suceava.
Magazinul care supraviețuiește în gara închisă
Primul lucru pe care îl remarcăm că este că lucrările la peron au fost abandonate de mai bine de un an. În noiembrie 2014, câțiva muncitori ai SC Compania de Construcții Feroviare Câmpulung Moldovenesc au lucrat la peron, partea dinspre linie a acestuia, care era foarte degradată, fiind îndepărtată. În afară de un capăt de peron, turnat atunci, în prag de iarnă, nu s-a mai făcut nimic.
Pe un peron distrus, pe care s-au pus o punte de lemn pentru a se putea trece spre linii, al cărui acoperiș a fost la un pas de prăbușire și este sprijinit cu butuci din lemn, găsim un magazin deschis. Este singurul care a mai rămas în gară. O întrebăm pe femeia de după tejghea cum mai rezistă magazinul:
„Mai sunt navetiști, iar pe lângă ei încă vreo câțiva călători. Sâmbătă și duminică se mai adună ceva călători, elevi care merg la școală. Mai intră oamenii și mai cumpără câte o apă, o pâine sau un suc”, spune femeia.
O întrebăm de ce gara este închisă:
„Se vorbește că de la 1 martie se va repara acoperișul. Casa de bilete a fost mutată din clădire, pentru că în sala mare cădea tavanul. A plouat, a căzut din tavan și au încuiat ușile ca să nu fie accidente”, ne-a explicat femeia.
Gara s-a mutat practic într-o anexă
În stânga clădirii, dinspre linii, găsim, într-o anexă, Casa de bilete și Postul de Poliție Transporturi Feroviare. Casa de bilete are program doar pe timp de zi, pentru a acoperi orele la care pleacă trenurile de navetă. La aceste trenuri se mai adună câțiva călători care pleacă din Gara Ițcani.
„S-au mutat mai toți călătorii la Burdujeni, e păcat de această gară, au și închis-o de tot. Au început să lucreze la peron, dar nici măcar acolo nu au terminat, au lăsat lucrarea abandonată”, ne spune un călător. Lângă anexa devenită practic gară nu putem să nu remarcăm ruinele a ceea ce a fost până acum aproximativ zece ani o terasă care era foarte aglomerată pe timp de vară. Acum este pe jumătate demolată, o ruină în adevăratul sens al cuvântului.
Ultimele lucrări s-au făcut acum 40 de ani
Ultimele reparații capitale la această clădire, clasificată ca monument istoric, au fost efectuate în anii 1974-1975. De atunci s-au mai făcut, sporadic, doar cârpeli. După 1990 nu s-a mai făcut însă nimic.
Gara din Ițcani a fost inaugurată în 1871, în perioada stăpânirii austro-ungare. Rămâne de văzut dacă gara va mai primi totuși o șansă, prin lucrările anunțate a începe de la 1 martie. Dacă utilitatea ei din punct de vedere al traficului feroviar este discutabilă, în mod evident clădirea trebuie salvată, fiind unul din simbolurile orașului.



Lucrările abandonate de la peron
Lucrările abandonate de la peron
Aici s-au mutat casa de bilete și postul de poliție
Aici s-au mutat casa de bilete și postul de poliție
Gara Ițcani, un monument abandonat, închis din cauza tencuielii care cădea în capul călătorilor
Gara Ițcani, un monument abandonat, închis din cauza tencuielii care cădea în capul călătorilor
Gara Ițcani, un monument abandonat, închis din cauza tencuielii care cădea în capul călătorilor
Gara Ițcani, un monument abandonat, închis din cauza tencuielii care cădea în capul călătorilor
Gara Ițcani, un monument abandonat, închis din cauza tencuielii care cădea în capul călătorilor
Gara Ițcani, un monument abandonat, închis din cauza tencuielii care cădea în capul călătorilor
Gara Ițcani, un monument abandonat, închis din cauza tencuielii care cădea în capul călătorilor
Gara Ițcani, un monument abandonat, închis din cauza tencuielii care cădea în capul călătorilor
Gara Ițcani, un monument abandonat, închis din cauza tencuielii care cădea în capul călătorilor
Gara Ițcani, un monument abandonat, închis din cauza tencuielii care cădea în capul călătorilor
Halul în care a ajuns gara la exterior
Halul în care a ajuns gara la exterior


Recomandări

Cockteil… cu amor, umor și poezie. Istorii ițcănene (1)

Microbuz pirat, cu șapte ucraineni aduși la Aeroportul Suceava, depistat de polițiști chiar în timp ce călătorii achitau cursa

Microbuzul depistat ieri in timp ce făcea o cursa cu 7 ucraineni, fără licența de transport
Microbuzul depistat ieri in timp ce făcea o cursa cu 7 ucraineni, fără licența de transport