La Școala Primară Lunca, din localitatea suceveană Zamostea, clopoțelul sună doar pentru șase elevi. Situată la drumul județean 291K, ce face legătura dintre județele Suceava și Botoșani, un drum plin de gropi adânci și denivelări, șters demult din conștiința autorităților, la școala din Lunca este mai mereu o liniște nefirească. Pe coridoare suflă vântul, mai toate clasele sunt goale, iar în curtea unității nu e țipenie de copil. De la an la an, tot mai puțini elevi trec pragul școlii din sat, iar din toamnă unitatea din Lunca va dispărea cu totul de pe harta școlară a județului.
Satul s-a depopulat, doar bătrânii au mai rămas să îndure sărăcia și greutățile, iar mulți dintre locuitori au ales viața de la oraș sau de peste hotare.
Cauzele bine cunoscute – declinul natalității și migrația peste hotare – lasă pustii zeci de școli din județ, astfel că închiderea unităților pare cea mai la îndemână soluție.
„Pentru acest an școlar, am primit acordul Inspectoratului Școlar ca școala să funcționeze, cu toate că avem microbuz care ar putea prelua elevii din Lunca la școala de centru. Acum sunt șase elevi, însă la anul unul dintre ei va renunța, nu vrea să continue în clasa a V-a, iar doi vor veni în învățământul gimnazial. Din urmă nu mai vin alte generații, iar cu trei elevi care rămân școala nu va mai putea continua. Am făcut și statistici cu secretara și într-adevăr nu mai avem cum să menținem școala din Lunca”, povestește Adrian Achihăei, directorul școlii din Zamostea, la care este arondată și unitatea din Lunca.
Profesor pentru șase elevi
Magda Honceriu este singurul cadru didactic de la Școala Primară Lunca, comuna Zamostea, unitate de învățământ ce coincide cu o singură clasă în care învață cei șase elevi, de la clasa I, la clasa a IV-a. Toți în același timp, însă la materii diferite.
„Avem un băiețel în clasa I, la clasa a II-a este înscrisă o fetiță, iar la clasa a IV-a sunt patru copii, dintre care unul cu dizabilități și care stă doar două ore pe zi la școală”, ne povestește cadrul didactic.
Recunoaște că ar fi preferat să lucreze într-o clasă liniară, cu o singură generație, într-un colectiv unde elevii să învețe ce înseamnă competiția, performanța și calitatea.
„Este la fel de greu cu șase ca și cum ar fi 20 sau 30. Trebuie să lucrez diferențiat. Împart tabla în trei și la clasa I când predau, ceilalți lucrează pe caiet și invers. E bine, deja sunt în al doilea an la simultan, am mai fost un an la Fetești, Adâncata. Eu încerc din răsputeri să le explic de toate, sunt copii buni, merg spre bine. Aș face față și în mijlocul a 30 de elevi, mi-aș dori o clasă liniară”, povestește învățătoarea.
Cu excepția unei săli de curs recondiționată pentru cei șase elevi, școala din Lunca nu a mai beneficiat de lucrări de modernizare de ani buni, iar asta se vede. „Am reparat o sală de clasă, holurile le-am pus la punct, pentru că pur și simpli cădeau tavanele. Diferența e clară între clasa care funcționează și restul școlii”, spune directorulAchihăei.
După ce pe școala din Lunca se va pune lacătul, elevii din sat vor avea transportul asigurat către școala din centru cu microbuze școlare.
În anul școlar trecut, populația școală din Zamostea se cifra la 385, în acest an numărul elevilor scăzând cu 11. Din prognozele realizate de conducerea școlii, din toamnă, la școala centrală va fi organizată doar câte o singură clasă pe nivel, în loc de două, cum e în prezent, iar în celelalte școli din comună va funcționa învățământul simultan. O scădere a populației școlare duce în timp și la o scădere a numărului cadrelor didactice, însă în viitorul apropiat, la nivel de județ nu este prevăzut un astfel de pericol.
Din toamna anului trecut, în județ au ieșit din circuit 25 de școli, toate din mediul rural.
Nici o școală autorizată sanitar în Zamostea
Zamostea figurează pe lista rușinii, aceea a comunelor în care nu există nici o școală autorizată din punct de vedere sanitar. Centralizarea a fost întocmită de șefii învățământului sucevean și cuprinde 35 de localități care nu au reușit să autorizeze nici măcar o singură unitate școlară.
„Lucrurile se vor schimba cât de repede. La școala de centru finalizăm grupurile sanitare și urmează să fie autorizată PSI și de DSP, demersurile fiind în plină desfășurare. La școlile din Nicani și Tăutești am finalizat grupuri sanitare cu apă curentă, iar pentru școala din Ciomârtan primarul comunei va depune un proiect pentru că acolo e nevoie de o investiție mai serioasă”, a precizat directorulAchihăei.
La Zamostea, drumurile de coșmar, ulițele mizere și gardurile într-o rână nu prefigurează o comunitate prosperă, ci mai degrabă un tablou al neajunsurilor și al sărăciei. Directorul școlii spune că, în ciuda faptului că agenții comerciali sau micii investitori sunt „rara avis” în comună, iar singurii angajatori sunt instituțiile de stat, încearcă să-și motiveze elevii și să-i încurajeze să nu abandoneze studiile.
„Anul trecut din 37 de elevi care au dat capacitatea, 36 au continuat școala, ori la liceu, ori la școli profesionale. Încerc să-i ghidez să continue școala, le explic că este singura datorie a lor și poate și singura șansă”, a mai completat Achihăei.