O lege publicată în Monitorul Oficial în cursul săptămânii trecute stârnește reacții în rândul cadrelor didactice din învățământul special. Legea 6/2016, referitoare la integrarea copiilor cu tulburări de învățare – dislexie, disgrafie, discalculie – în învățământul de masă a fost adoptată, potrivit acestora, fără o dezbatere cu cei direct implicați.
Liderul Uniunii Județene a Sindicatelor “Pro Educația” Suceava, prof. Traian Pădureț, remarcă faptul că prevederile acestei legi vor afecta elevii cu dislexie, disgrafie și discalculie, dat fiind faptul că aceștia nu vor beneficia de supravegherea unui personal specializat.
Acesta argumentează că “acești elevi sunt ținuți «mobilier» în ultima bancă și nu se ocupă nimeni de ei pentru că profesorii din învățământul de masă nu au timp efectiv să se ocupe de aceștia. Elevii cu dificultăți de învățare sunt ținuți în învățământul de masă în ciclul primar, iar apoi vin în gimnaziu în învățământul special, fiind cei mai slabi din toate punctele de vedere”.
Liderul sindical spune că integrarea elevilor cu dificultăți de învățare în învățământul de masă a fost un dezastru în vestul Europei, acolo revenindu-se deja la vechiul sistem de învățământ special.
Dislexia este o tulburare de citire (citire lentă, cu greșeli, dificultăți în înțelegerea textului citit), disgrafia se referă la o tulburare de scriere (scriere urâtă, cu greșeli, greșeli de ortografie), iar discalculia la tulburare de calcul.
Profesorii contestă legea
Pădureț mai precizează că cei care au inițiat această lege nu sunt specialiști în domeniul educațional, menționând că “experimentăm mereu pe legi făcute de nespecialiști în domeniu, fără a ține cont de realități. Problema elevilor cu dificultăți de învățare este mult mai complicată decât se vede din birourile ministerului. Ca și până acum, singura problemă a celor care ne conduc este de a face economie, chiar și când e vorba de educația corectă, de sprijinul real de care ar putea beneficia copiii cu dificultăți de învățare”.
Pădureț recomandă ca acești elevi să fie școlarizați în învățământul special, acolo unde primesc îngrijire din partea unui personal de specialitate, au programe și manuale adaptate, sau în învățământul de masă, în unitățile în care există profesori de sprijin pentru aceștia.
“Am primit reacții din școli și oamenii contestă această lege. Un profesor dintr-o școală normală nu se poate ocupa de toți copiii de la clasă, plus de unul sau doi cu nevoi speciale. Nu trebuie să ascundem copiii cu probleme în învățământul de masă”, a mai transmis Pădureț.
Schimbări legislative
Elevii cu probleme de învățare, încurajați să studieze în învățământul de masă
