De aproape o lună de zile, profesori și universitari din toată țara freamătă din pricina unei decizii luate de Ministerul Educației, aceea de a elimina limba latină de la clasa a VIII-a.
Mai exact, ministerul de resort a pus în dezbatere un nou plan-cadru al programei școlare pentru gimnaziu, în trei variante, din care ora de latină de la clasa a VIII-a este eliminată. Pe site-ul petitiionline.ro a apărut un memoriu – depus și la minister – în care este argumentată necesitatea de a păstra în programa școlară studierea limbii latine.
Aproape 150 de suceveni (cei mai mulți, după București și Iași), majoritatea cadre didactice și studenți, au semnat petiția prin care se solicită menținerea disciplinei limba latină. În prezent, în ciclul gimnazial, limba latină se studiază o singură oră pe săptămână, în clasa a VIII-a.
Inițiatorii petiției, universitarii din cadrul Departamentului de Filologie Clasică și Neogreacă al Facultății de Limbi și Literaturi Străine din Universitatea din București, semnalează că elevii vor absolvi clasa a VIII-a fără să urmeze nici o oră de limba latină, iar majoritatea dintre aceștia nu se va întâlni cu această disciplină nici la liceu, căci clasele de Filologie unde se mai studiază latină (o oră/ săptămână) reprezintă sub 10 % din totalul claselor de liceu din România. Astfel, rezultă că mai mult de 90% dintre elevii români nu vor studia niciodată disciplina limba latină.
Aceștia mai subliniază că gramatica riguroasă a limbii latine organizează mintea elevilor, dezvoltă logica, lămurește și adesea tratează în exclusivitate aspecte de limbă nestudiate la nici o altă disciplină (etimologia, istoria și circulația cuvintelor, schimbarea fonetică, morfologică și semantică, evoluția limbii române). Totodată, latina îi ajută pe elevi în mod special să înțeleagă orice limbă ca pe un organism viu, aflat mereu în transformare și de asemenea, limba latină îi învață pe elevi să folosească dicționarul – obicei uitat de elevii români.
Decan al USV: „Avem o datorie istorică de a studia această limbă”
Referitor la eliminarea acestei discipline din orarul elevilor de clasa a VIII-a, decanul Facultății de Litere și Științe ale Comunicării din Suceava, conf. univ. dr. ing. Luminița Turcu, este de părere că „nu este o măsură logică pentru un popor care se pretinde a fi de origine latină. În SUA, de exemplu, în colegii se studiază limba latină pentru o disciplină a gândirii, a minții. Însă noi avem o datorie istorică de a studia această limbă. Ca și până acum, accentul desigur trebuie să cadă pe studierea limbilor contemporane, însă eliminarea limbii latine este o măsură excesivă”.
Liliana Boiciuc, profesor de limba latină la Colegiul Național „Spiru Haret” Suceava, a menționat că odată cu dispariția acestei discipline, se va pierde și identitatea poporului român, pragmatismul luând locul unei culturi solide.
„Eu nu vorbesc din perspectiva unui profesor care pierde câteva ore, însă e un prim semnal că nu mai contează cultura. Și este foarte trist. Ora de latină oricum aproape trece neobservată. Dacă o faci lumea te întreabă «De ce mai ai și tu pretenții, la clasa a VIII-a, cu latina?». Iar la început am avut un șoc când toți elevii mă întrebau de ce mai facem latină ținând cont e o limbă moartă. Le explic că latina înseamnă totul, latină înseamnă noțiuni de drept, cultură, latina înseamnă biologie, e istorie, e cine suntem noi”, a subliniat Liliana Boiciuc.
Profesorii de latină mai semnalează că prin eliminarea acestei discipline din gimnaziu se creează, pe de o parte, o discriminare a elevilor care vor să o studieze, iar pe de altă parte, sunt dezavantajate clasele de filologie de la liceu, căci cei care nu fac latină în clasa a VIII-a nu vor avea nici un motiv să aleagă un profil de filologie în clasa a IX-a în dorința de a face limba latină, pentru simplu motiv că nu vor ști ce este limba latină.
Rahila Cușnir, profesoară de limba română la Colegiul Național „Mihai Eminescu”, sprijină prin intermediul rețelelor de socializare menținerea latinei în școli.
„În clasa a VIII-a copiii primesc câteva noțiuni elementare de cultură generală, niște informații privind evoluția limbii latine spre română. Latina dezvoltă logica, gândirea critică, elevii învață mult mai ușor limbile moderne și nu mă refer doar la cele romanice, ci chiar și la engleză. 40% din vocabularul limbii engleze e de origine latină, chiar dacă e o limbă germanică. Latina e necesară pentru înțelegerea semnificațiilor cuvintelor la limba română. Dacă elevii ar ști etimoanele, dacă ar ști semnificația cuvintelor latinești, ar înțelege mult mai bine neologismele, mai multe nuanțe semantice”, a precizat Rahila Cușnir.
De menționat că Ministerul Educației a lansat în dezbatere publică trei propuneri de plan cadru pentru învățământul gimnazial. Pe lângă schimbările care vizează limba latină, limba și literatura română pierde o oră la clasa a V-a, în toate cele trei variante de plan. Noile planuri prevăd 4 ore/săptămână pentru toate clasele de gimnaziu.
Totodată, apar discipline noi, precum Educație pentru drepturile copilului (clasa a V-a), Educație interculturală (clasa a VI-a), Educație pentru cetățenie democratică (clasa a VII-a) și Educație economică (clasa a VIII-a). TIC (Tehnologia Informației și a Comunicațiilor) devine obligatorie, iar procedura ce vizează ora de religie rămâne neschimbată.
Cauză
Profesorii suceveni pledează pentru menținerea limbii latine în școli
