La sediul Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Suceava a fost luni, 11 ianuarie, dezbătută activitatea instituției desfășurată pe parcursul anului 2015.
Societățile de pe raza județului au avut de plătit amenzi în valoare de aproape două milioane de lei, anul trecut, în urma controalelor făcute de Protecția Consumatorilor.
Potrivit comisarului-șef Vasile Latiș, CJPC Suceava a efectuat 3.930 de acțiuni de control în urma cărora s-au dat 1.582 de amenzi în valoare de 1.990.500 de lei și 951 de avertismente.
„S-au înregistrat 1.556 de reclamații, dintre care 1.451 au fost cercetate la nivel de comisariat, iar 105 au fost redirecționate la alte comisariate, majoritatea fiind legate de comerțul electronic”, a declarat Latiș.
Potrivit acestuia, pe tot parcursul anului trecut au fost verificate societățile care comercializează pâine și produse de panificație „datorită faptului că sunt produse de bază în alimentația consumatorului”.
Scopul controalelor a fost acela de a urmări calitatea produselor, gradul de prospețime, starea ambalajelor, încadrarea în data durabilității minimale declarată de producător, informațiile de pe etichetă (producător, produs, gramaj, preț pe bucată, preț pe kilogram), precum și a condițiilor de transport.
În urma celor 664 de controale efectuate, s-au aplicat 246 de amenzi în valoare de 147.400 de lei și 152 de avertismente. Totodată, s-au oprit de la comercializare produse în valoare de 4525,2 lei. Ca principale deficiențe, comisarii CJPC au constatat lipsa evidențierii alergenilor, etichete necorespunzătoare, preț afișat necorespunzător.
Controale de sărbători
De asemenea, în preajma sărbătorilor de Paști și Crăciun au fost verificați 118 operatori economici din județ, care s-au ales cu 41 de amenzi în valoare de 68.400 de lei și 17 avertismente. Totodată, s-au oprit de la comercializare 330,8 kg de produse în valoare de 6.816 de lei. Comisarii au depistat produse expirate, condiții de depozitare neconforme, lipsa evidențierii alergeninilor, lipsa prețurilor.
Comisarii au mai controlat societățile care comercializează carne și produse din carne, pește și conserve din pește, lapte și produse lactate, urmărindu-se calitatea produselor, modul de informare a consumatorului, condițiile de transport și depozitare.
Vasile Latiș a mai precizat că și piața produselor nealimentare a fost îndeaproape monitorizată, efectuându-se controale pe o gamă variată de produse: aparatură electrocasnică, materiale de construcție, mobilă, produse textile, flori, jucării, piese auto, rechizite și uniforme școlare etc.
„Deficiențele constatate în urma controalelor sunt diverse, în funcție de tipul produsului sau serviciului verificat. De exemplu, la produsele din import nu există traduceri ale etichetelor sau de pe etichetă lipsesc avertismentele specifice, elementele de identificare și caracterizare a produsului, numele și adresa producătorului și/ sau importatorului, termenul de valabilitate, prețul sau alte informații necesare consumatorului”, a mai spus Latiș.