Calitatea îndoielnică a lucrărilor efectuate de societatea botoșăneană Victor Construct pe străzile din municipiul Suceava, în amplul proiect de modernizare realizat din fonduri europene, începe să devină vizibilă cu ochiul liber.
La numai câteva luni după ce bulevardul George Enescu a fost „dat la cheie”, o parte din obiective încep să cadă precum popicele. Pe sensul de coborâre de la Catedrală spre Nordic, în apropierea blocului Belvedere, o gură de canal a fost deja refăcută de constructor, după ce săptămâni în șir șoferii au intrat în groapa care s-a creat ca urmare a lucrărilor de proastă calitate.
Nu este singura problemă de pe acest bulevard intens circulat. O parte din gurile de canal sunt ridicate prea sus și formează mici cocoașe, în timp ce altele încep să piardă din planeitate prin afundare.
Și toate aceste deficiențe apar înainte ca iarna să-și fi intrat în drepturi pe deplin. O iarnă cu precipitații normale, în timpul căreia drumarii vor arunca material antiderapant, s-ar putea dovedi catastrofală pentru acest drum proaspăt refăcut cu bani grei. Și nu este singura arteră de circulație refăcută de Victor Construct în cadrul acestui proiect care prezintă semne de întrebare. Pe strada Universității lucrurile sunt aproape la fel, iar iarna care se apropie cu pași repezi va fi testul suprem.
Deficiențele pe linie calitativă, semnalate încă din luna august
Aceste probleme care au apărut la gurile de canal sunt o noutate doar pentru profanii în materie. În luna august a acestui an, consilierul local Eugen Girigan a semnalat exact aceste deficiențe și a cerut conducerii Primăriei Suceava să se implice pentru a nu permite constructorului să realizeze lucrarea în aceste condiții.
„Planeitatea părții carosabile pe străzile asfaltate deja, respectiv Universității și George Enescu, nu s-a realizat așa cum era prevăzut în proiect. În zona capacelor de cămin, a gurilor se scurgere și a aerisitoarelor de gaz există denivelări care produc disconfort la trafic. La ridicarea căminelor a fost nevoie de turnarea suplimentară de betoane, iar potrivit normativelor, pentru ca lucrarea să reziste în timp, era obligatoriu să nu se circule timp de 28 de zile, iar dacă se folosea ciment cu întărire rapidă timpul era de 14 zile, termene care nu s-au respectat. Cred că într-o perioadă de timp nu foarte îndelungată se vor produce degradări, pentru că betonul se va distruge”, spunea Eugen Girigan în urmă cu aproximativ 4 luni.
Constructorul a negat vehement că lucrările sunt de proastă calitate
Iar profețiile consilierului Eugen Girigan, un specialist cu o vechime în construcția de drumuri și poduri de peste 40 de ani, s-au împlinit poate mai rapid decât s-ar fi așteptat reprezentanții firmei Victor Construct.
În urmă cu câteva luni, constructorul a prezentat un punct de vedere în paginile cotidianului nostru, în care nega cu vehemență faptul că lucrările s-au efectuat de mântuială.
„Operațiunile de turnare a covorului asfaltic s-au desfășurat conform proiectului tehnic și normativelor aflate în vigoare, respectându-se în totalitate instrucțiunile Proiectantului și ale Verificatorilor de Proiecte. Operațiunile au fost verificate și confirmate de către Beneficiar prin Dirigintele de Șantier. În teren nu s-au executat «cămăși» de beton, ci s-au montat piese de beton armat, prefabricate, ce au înglobate capace compozite, operațiune executată conform Proiectului Tehnic și Normativelor aflate în vigoare. Operațiunile au fost verificate și confirmate de către Beneficiar prin Dirigintele de Șantier”, a fost reacția celor de la Victor Construct.
Dacă aceste lucrări de proastă calitate care se văd acum pe șosele au fost confirmate de dirigintele de șantier există o altă problemă, iar pentru că s-au cheltuit sume impresionante de bani cineva trebuie să-și asume răspunderea. Fie proiectantul, fie constructorul, fie dirigintele de șantier care a certificat calitatea lucrărilor.
Licitația a fost câștigată de Victor Construct la valoarea de 73,3% din suma de pornire
Potrivit contractului încheiat între Primăria Suceava și firma Victor Construct au fost reabilitate străzile Traian Vuia, Cernăuți, Grigore Alexandru Ghica, George Enescu, Mărăști, Mihai Eminescu, Plevnei, Calea Unirii, Cuza Vodă și Universității pe o lungime totală de 8,8 km. În cadrul aceluiași proiect s-au mai executat lucrări de reabilitare și consolidare a podului de la Ițcani de peste apa Sucevei, precum și a pasarelei CFR din aceeași zonă. Victor Construct și partenerii pe care i-a avut la această licitație, Ideconsa Spania și Autotehnorom SRL Suceava, au câștigat licitația cu suma de 19,8 milioane de lei, fără TVA, adică 73,3% din valoarea estimativă a contractului de execuție.
Termenul inițial de finalizare al proiectului era 15 iulie 2015, prelungit ulterior până la finele acestui an, iar 80,35% din bani sunt asigurați din Fondul European de Dezvoltare Regională, 17,65% din bugetul de stat și 2% din bugetul local al Sucevei.
Perioada de garanție oferită de constructor este de 2 ani de zile, iar toate problemele care vor apărea ulterior vor fi realizate din banii beneficiarului, respectiv Primăria Suceava.
Având în vedere că la mijloc sunt mulți bani europeni, la Suceava vor ajunge mai devreme sau mai târziu inspectorii Departamentului de Luptă Antifraudă (DLAF) de pe lângă Guvernul României, instituție abilitată să verifice implementarea proiectelor care beneficiază de fonduri europene, iar dacă se vor constata abateri de la proiect și alte nereguli rămâne de văzut cine va da cu subsemnatul în fața organelor de anchetă.
Vizibil
Calitatea îndoielnică a lucrărilor realizate de Victor Construct pe străzile Sucevei prinde contur
