Două cadre didactice sucevene, prof. Lia Rudnic de la Școala Gimnazială Todirești și prof. pentru învățământul primar Cristina Jibu de la Școala Gimnazială Vadu Moldovei, alături de alte cadre didactice din țară, au făcut o vizită de informare la Comisia Europeană (Bruxelles), în perioada 11-13 noiembrie. Vizita a avut ca obiectiv informarea participanților cu privire la strategiile educaționale, direcțiile de acțiune și politicile Uniunii Europene pentru România.
Această vizită de informare a constituit un premiu pentru cele două cadre didactice sucevene, premiu obținut în cadrul celei de-a cincea ediții a campaniei „Europa, casa noastră”, desfășurată sub egida Reprezentanței Comisiei Europene din România, în colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării Științifice, pe parcursul anului școlar 2014-2015.
Politici și programe ale Uniunii Europene
După cum au explicat cele două cadre didactice sucevene, temele discutate în cadrul trainingurilor organizate la Bruxelles au fost: „Rolul Comisiei Europene”, „Politici și programe europene în domeniul educației”, „Politicile UE în domeniul susținerii tinerilor pe piața forței de muncă”, „Politica Agricolă Comună a Uniunii Europene și Politicile Uniunii Europene privind dezvoltarea mediului”. Informațiile prezentate de reprezentanții Comisiei Europene privind politicile și programele Uniunii Europene au vizat, ne-a mai spus profesoara Lia Rudnic, „strategia Europa 2020, strategie având ca obiective: ocuparea forței de muncă (o rată de ocupare a forței de muncă de 75% în rândul populației cu vârste cuprinse între 20 și 64 de ani), cercetare și dezvoltare (alocarea a 3% din PIB-ul UE pentru cercetare și dezvoltare), schimbările climatice și utilizarea durabilă a energiei (reducerea cu 20% a emisiilor de gaze cu efect de seră față de nivelurile înregistrate în 1990, creșterea ponderii surselor de energie regenerabile până la 20%, creșterea cu 20% a eficienței energetice), educație (reducerea sub 10% a ratei de părăsire timpurie a școlii,creșterea la peste 40% a ponderii absolvenților de studii superioare în rândul populației în vârstă de 30-34 de ani) și lupta împotriva sărăciei și a excluziunii sociale (reducerea cu cel puțin 20 de milioane a numărului persoanelor care suferă sau riscă să sufere de pe urma sărăciei și a excluziunii sociale)”.
Înțelegerea valorilor și a politicilor Uniunii Europene
Roxana Calfa, de la Direcția Generală de Educație și Cultură, din cadrul Comisiei Europene (Bruxelles), a concluzionat că programele educaționale europene Erasmus+, inițiate și promovate de Comisia Europeană, urmăresc îmbunătățirea educației și formării în Europa, oferind în același timp oamenilor, în orice etapă a vieții lor, oportunități de învățare. Ținând cont de contextul european în care ne aflăm, au mai spus cadrele didactice sucevene, pentru a facilita comunicarea și colaborarea între școli din Europa, cadrele didactice, elevii și tinerii se pot implica în activități noi de învățare și de dezvoltare profesională, activități care au rolul de a dezvolta competențele civice, competențele de comunicare interculturală, relaționare, utilizare a limbilor străine și a competențelor TIC. Temele prezentate în cadrul vizitei la Bruxelles au avut ca scop o mai bună înțelegere a valorilor și a politicilor Uniunii Europene, aducând astfel informația europeană cât mai aproape în comunitate.
Campania „Europa, casa noastră”
Două cadre didactice de la Todirești și Vadu Moldovei, invitate la Bruxelles
