Dosarul unui accident rutier în care au fost implicate trei vehicule grele a fost soluţionat definitiv şi irevocabil de judecătorii suceveni, aceştia stabilind ca şoferul care a avut culpa principală să fie condamnat la închisoare cu suspendare, iar urmaşii bărbatului decedat în accident să primească despăgubiri de peste 150.000 de lei.
Accidentul s-a petrecut pe 15 august 2012, pe DN 2E, la Rădăşeni, iar interesant în acest caz este că fiecăruia din cei trei şoferi implicaţi i s-a stabilit o parte din vină pentru producerea accidentului.
Cum s-a ajuns la tragedie: un autotren a rămas în pană, iar un alt vehicul greu l-a tractat
Pentru Constantin Gavriloaia, în vârstă de 51 de ani, din Piatra Neamţ, ziua de 15 august 2012 avea să fie ultima din viaţă. Acesta a avut în acea zi o defecţiune la autotractorul pe care îl conducea, astfel că un coleg de pe un alt vehicul greu, Nicolae Atomi, i-a sărit în ajutor, pentru a tracta tirul cu defecţiuni până la un atelier auto. La Rădăşeni, însă, autovehiculul tractat a pătruns pe sensul opus de mers şi a intrat în coliziune cu un autotren care era condus din sens opus de Dragoş Zuz, un bărbat din Ilişeşti.
Impactul dintre cei doi coloşi a fost extrem de violent. Constantin Gavriloaia a murit pe loc, în timp ce şoferul de pe celălalt tir, Dragoş Zuz, a rămas prins între fiarele contorsionate ale cabinei, suferind leziuni serioase.
Cum au împărţit procurorii vina în acest caz
Pe parcursul anchetei s-a stabilit că şoferul care s-a oferit să îl ajute pe cel care avea defecţiune la maşină şi şi-a asumat răspunderea de a-l tracta, încălcând mai multe prevederi legale, a avut o culpă de 50% în producerea accidentului, cel care a decedat - 30%, în timp ce al treilea şofer, care circula din sens opus, a avut şi el o culpă de 20%. Plecând de la această împărţire a vinei în procente, procurorii l-au trimis în judecată pentru ucidere din culpă pe şoferul căruia i s-a stabilit o culpă de 50%.
Judecătoria Fălticeni, prima instanţă care a judecat acest caz, a stabilit ca inculpatul Nicolae Atomi să primească o pedeapsă de 1 an şi 2 luni închisoare, cu suspendarea condiţionată a executării pedepsei pe durata termenului de încercare de 3 ani şi 2 luni de zile. Pedeapsa a fost menţinută şi de Curtea de Apel Suceava, ultima instanţă care a judecat acest dosar.
Despăgubirile, aduse la un nivel decent de instanţa de apel
Tot Curtea de Apel Suceava a dat un verdict final şi în privinţa despăgubirilor pentru urmaşii bărbatului mort în accident. Cei doi urmaşi, mama şi fiica bărbatului decedat, care s-au declarat părţi civile în dosar, au de încasat fiecare câte 70.000 de lei, cu titlu de daune morale (faţă de 15.000 de lei, cât stabilise Judecătoria Fălticeni), plus 14.000 de lei, despăgubiri materiale. Un total de 154.000 de lei aşadar, bani care trebuie achitaţi de firma de asigurare cu care avea contract şoferul care a avut principala culpă în accident. De precizat că daunele morale au fost calculate corespunzător unei culpe de 50% reţinute pentru inculpatul trimis în judecată.
(17 sep 2015, 12:58:12
Atât șoferul mort cât și șoferul ce tracta au aceeași parte de vină.
Pentru ce mai dăm examene pentru obținerea de atestate ?
Sunt copărtași la producerea accidentului.
Al treilea șofer ?
Timpul nepotrivit la locul nepotrivit.„Ghinion !” cum spunea un mare lider.
În țările civilizate există reguli speciale în ceea ce privește tractarea utilajelor grele de pe drumurile publice.
Și ceea ce e mai important, „Doreii” nu pot face asta.
Un utilaj greu nu poate fi tractat cu o funie.
În România totul se rezumă la „merge și așa”.
Iaca acest „merge și așa” a făcut o victimă.