Pavilionul principal al Centrului Economic Bucovina din apropierea Aeroportului „Ștefan cel Mare” Suceava ar urma să fie transformat într-un terminal de plecări modern pentru zborurile internaționale. Președintele Consiliului Județean Suceava, Cătălin Nechifor, a declarat în cadrul unei conferințe de presă susținute vineri la Centrul Economic Bucovina Suceava (CEBS) că actuala aerogară a fost gândită ca un terminal pentru un trafic aerian relativ mic, motiv pentru care se impune amenajarea unor noi terminale pentru sosiri și plecări internaționale.
„Dinamica unui aeroport este una mult mai mare. Dacă ne uităm puțin la piața concurențială, și mă refer la Iași și la Bacău, unde lipsa de spații de procesare a pasagerilor reprezintă o problemă acută, credem că aici, la Centrul Economic Bucovina, este cea mai bună soluție pentru amenajarea unor noi terminale, ca spații deja construite și costuri. Și putem crede că anul viitor vom avea un terminal de plecări funcțional aici, în Centrul Economic”, a spus Nechifor. El a explicat că pavilionul central al CEBS poate fi amenajat în așa fel încât la final să aibă o suprafață de circa 6.000 de metri pătrați, suficientă pentru un terminal funcțional pentru pasagerii care vor zbura de la Suceava către destinații externe.
Cătălin Nechifor a explicat că la parter va fi zona publică, în care vor fi amenajate ghișeele pentru check-in și cele ale companiilor aeriene, precum și zona cu filtrele de securitate. El a adăugat că la primul etaj al clădirii va fi amenajată „zona sterilă” a terminalului, cu magazine duty-free, cafenele și restaurante, în timp ce ultimul etaj va fi destinat birourilor companiilor aeriene și birourilor administrative ale aeroportului.
De asemenea, la primul nivel al clădirii ar urma să fie amenajat un spațiu pentru plecări, cu două sau trei porți de îmbarcare, prin care pasagerii vor coborî printr-un tunel tip burduf către autobuzele care îi vor transporta către avioanele aflate pe platforma aeroportului. Cătălin Nechifor a spus că de la viitorul terminal pentru plecările internaționale și până la platforma de îmbarcare va fi amenajată o cale de acces securizată cu gard perimetral, cu o lungime de aproximativ 300 de metri.
Cătălin Nechifor a adăugat că în alte două pavilioane ale CEBS vor fi amenajate terminale pentru sosirile internaționale, acestea urmând să fie amenajate special pentru preluarea bagajelor și pentru zonele de așteptare pentru pasageri. Șeful administrației județene a mai spus că alte două pavilioane ale CEBS ar urma să fie amenajate ca terminale pentru zborurile de tip cargo.
„E foarte important să înțelegem că zborurile internaționale presupun avioane destul de mari. Nimeni nu mai comandă acum avioane care să aibă sub 200 de locuri. Iar procesarea a 200 de pasageri, astfel încât să-i poți îmbarca într-o oră, este extrem de dificil de realizat și la Iași, Bacău și la Suceava, în condițiile actuale. Aici avem un spațiu extraordinar, despre care am putea spune că așa a fost gândit la momentul inițial, ca terminal”, a declarat președintele CJ Suceava, care a adăugat că noile terminale vor avea și parcări suficiente pentru pasagerii care vor zbura de la Suceava. El a mai precizat că în situația în care s-ar construi un terminal nou cu o suprafață de 6.000 de metri pătrați costurile ar fi de aproximativ 10 milioane de euro, în timp ce prin amenajarea spațiilor existente la CEBS, sumele necesare ar scădea considerabil.
Clădirile ar urma să fie transferate aeroportului sau concesionate unui operator pentru amenajarea unei baze aeriene proprii
Cătălin Nechifor a arătat că CEBS este în proprietatea Consiliului Județean Suceava, iar pentru ca toate amenajările prezentate anterior să poată fi realizate ar exista două variante de lucru. Astfel, Nechifor a explicat că o primă variantă ar fi transferul pavilioanelor în care ar urma să fie amenajate terminalele pentru plecări și sosiri către Regia Autonomă Aeroportul „Ștefan cel Mare” Suceava, situație în care costurile pentru amenajările necesare ar urma să fie suportate de Consiliul Județean. O a doua variantă ar fi concesionarea clădirilor respective printr-o licitație națională sau internațională către o companie de zbor care poate să-și amenajeze în această locație o bază aeriană la Suceava. El a precizat că va prezenta cele două variante consilierilor județeni suceveni, care vor trebui să decidă prin vot care va fi soluția aleasă pentru dezvoltarea acestor terminale pentru cursele internaționale.
„Acum suntem într-o perioadă în care mai avem posibilitatea legală să finanțăm aeroportul de la Consiliul Județean. Normele europene și naționale spun că atunci când un aeroport depășește un număr de 200.000 de pasageri pe an, automat orice subvenție care vine din partea autorității publice este considerată ca ajutor de stat și nu se poate acorda legal. Deci de asta am ales momentul de acum și de asta anul viitor trebuie să construim ceea ce ne propunem. Suntem în perioada în care anul viitor nu vom depăși cu siguranță această cifră de 200.000 de pasageri, și vrem ca în 2016 să tragem foarte tare pentru a dezvolta în continuare aeroportul”, a explicat președintele CJ Suceava.
Nechifor a explicat că lucrările de modernizare la Aeroportul „Ștefan cel Mare” Suceava vor fi finalizate la data de 25 octombrie 2015, după care vor fi începute procedurile pentru amenajarea noilor terminale pentru plecări și sosiri internaționale.
Cătălin Nechifor a mai precizat că după finalizarea noilor terminale, actuala aerogară a aeroportului va fi utilizată doar pentru zborurile interne și charter, precum și pentru clienții VIP.


