Austriacul Georg Hocevar, cel care a reînviat mocănița de la Moldovița, transformând-o într-un mic trenuleț turistic cu care s-au plimbat în 2014 aproximativ 12.000 de turiști, iar anul acesta, până în prezent, în jur de 9.000 de turiști, a adus în urmă cu două zile un vagon inscripționat pe exterior cu Mănăstirea Moldovița, iar pe interior cu imagini cu mănăstirea și picturi bisericești ale lăcașului de cult.
Este un vagon de clasa I, cu o capacitate de 56 de locuri, cu scaune tapițate, un vagon care în urmă cu foarte mulți ani a fost folosit pe o linie forestieră în Ungaria și a fost vândut mai apoi în Austria, unde a fost salvat de la fier vechi de Georg Hocevar. Era atunci doar o carcasă goală, însă în fabrica din județul Harghita a austriacului a fost transformat într-un vagon nou nouț, dată fiind suspensia foarte bună pe care o are și faptul că este foarte spațios.
Omul care a reînviat mocănița de la Moldovița a venit cu o nouă idee, aceea ca cele două locomotive cu aburi, Huțulca și Bucovina, să tracteze o garnitură formată din vagoane care să facă trimitere la diferitele obiective turistice din Bucovina.
„Fiecare vagon de pe linia forestieră Moldovița va fi în viitor cu prezentarea unor obiective turistice din zonă. Pentru început, am ales ca cea mai mare atracție turistică din această zonă, Mănăstirea Moldovița, și atunci am făcut vagonul pe tematica aceasta”, a mărturisit Georg Hocevar.
Acesta a mai arătat că va începe revizia vagoanelor aduse în 2005 la Moldovița, pentru linia mocăniței, și pe rând câte un vagon va pleca spre fabrica din județul Hunedoara, unde va fi recondiționat și se va întoarce cu tematica a câte unui obiectiv turistic din Bucovina.
Cu vagonul la sfințit, la mănăstire
Înainte de a fi pus pe linia mocăniței, noul vagon a fost transportat cu tirul cu care a fost adus de la Hunedoara, la Mănăstirea Moldovița, unde un preot a sfințit noua achiziție, la slujbă participând și familia lui Georg Hocevar, soția, cei doi copii și părinții acestuia, aceștia din urmă aflați în vacanță în Bucovina.
Iar prima cursă a noului vagon, tras de către o drezină, a fost făcută chiar de Georg Hocevar și familia sa, la capătul liniei (care măsoară în prezent 12 kilometri, până la Argel) fiind așteptați, ca la fiecare cursă a mocăniței, cu tocăniță de mistreț, mămăliguță, sarmale, murături și un pahar de afinată.
„La deal cu mocănița, la vale cu bicicleta”
Odată cu noul vagon, care are ca tematică Mănăstirea Moldovița, în micuța gară a mocăniței a fost adus și un alt vagon recondiționat dintr-un șasiu de locomotivă casată.
Este un vagon de transport biciclete, dar și de bagaje, care va fi legat primul la locomotivă, având chiar un spațiu în care se pot depozita lemne de foc pentru locomotivă.
„În Austria este o atracție turistică deosebită, combinația sportului cu bicicleta cu un parcurs cu mocănița”, explică Georg Hocevar, concept pe care vrea să-l aducă și în Bucovina.
„Pe calea ferată cu bicicleta”, este mesajul scris mare pe vagon, sub care apare și explicația: „la deal cu mocănița, la vale cu bicicleta”.
Vagonul respectiv va fi inclus în garnitura mocăniței de anul viitor. „Ideea este ca anul viitor să facem în mod explicit publicitate pentru acest tip de turism, să vină grupuri cu biciclete la noi, să urce cu mocănița la kilometrul 12 și de acolo pot să meargă ori cu mountain bike mai departe, pe trasee foarte frumoase, sau să coboare pe același traseu al mocăniței”, completează austriacul.
Programul mocăniței
De la începutul acestei luni, programul mocăniței s-a modificat, în sensul că de luni până vineri va fi doar o cursă pe zi, de la ora 14.00, iar în weekend, vor rămâne două curse, de la ora 10.00, respectiv 14.00.
În momentul de față, capacitatea mocăniței „Huțulca” este de 350 de locuri, cu cinci vagoane de vară deschise, dar și șapte vagoane acoperite, pentru sezonul rece, dar și pentru zilele de vară ploioase.
Traseul mocăniței ar putea ajunge până la Mănăstirea Moldovița
Georg Hocevar speră în continuare să reușească prelungirea distanței pe care va circula micul trenuleț cu încă 5 kilometri, astfel încât mocănița să ajungă până în fața Mănăstirii Moldovița. Linia există (tronsonul Moldovița-Vatra Moldoviței), fiind închisă de ani de zile, modificările necesare nu ar impune costuri foarte mari, iar austriacul este dispus să facă investițiile necesare.
Lupta cea mare e cu birocrația din țara noastră, birocrație cu care Georg Hocevar s-a obișnuit deja, preferându-se, se pare, ca linia ferată cu ecartament normal să fie dată la fier vechi decât să fie modificată și exploatată în interes turistic.