Cardul național de sănătate este, de astăzi, unicul instrument de decontare și validare a serviciilor medicale în sistemul public de sănătate pentru asigurații cu vârsta de peste 18 ani. Altfel spus, consultațiile medicale gratuite, medicamentele compensate și gratuite și spitalizarea pacienților asigurați necesită prezentarea cardului de sănătate.
Purtătorul de cuvânt al Casei de Asigurări de Sănătate (CAS) Suceava, Anda Sălăgean, precizează, printr-un comunicat de presă, că asigurații care nu au intrat încă în posesia cardului pot să verifice dacă li s-a emis acest document la adresa http://www.cnas.ro/page/verificare-asigurat.html sau se pot adresa la CAS pentru verificare și, după caz, pentru eliberarea cardului de sănătate. Asigurații cărora nu li s-a emis cardul de sănătate până la această dată pot beneficia de servicii medicale gratuite.
Asigurații care au pierdut sau deteriorat cardul de sănătate trebuie să solicite eliberarea unui duplicat la CAS, unde vor depune o cerere și vor plăti contravaloarea noului card și a cheltuielilor de distribuire prin servicii poștale, în sumă de 15,5 lei. Până la primirea noului card de sănătate, asigurații vor avea acces la servicii medicale în baza unei adeverințe de înlocuire a cardului, pe care o primesc atunci când depun cererea pentru emiterea cardului duplicat.
Asigurații care, din motive personale sau religioase, refuză utilizarea cardului de sănătate, vor depune o cerere la CAS, în care vor menționa motivele refuzului, și vor restitui cardul, în cazul în care l-au primit. Accesul la servicii medicale gratuite se va realiza pentru acești asigurați în baza unei adeverințe cu termen de valabilitate de trei luni. Adeverința nu trebuie să rămână la furnizorul de servicii medicale; trebuie prezentată ori de câte ori asiguratul solicită un serviciu.
Pentru asigurații care împlinesc vârsta de 18 ani și/sau dobândesc calitatea de asigurat, comanda de tipărire și distribuire a cardului de sănătate este generată automat de sistem. Nu este necesar ca asiguratul să solicite acest lucru. El va primi cardul național de sănătate prin servicii poștale, la domiciliul înscris în cartea de identitate.
Anda Sălăgean a reamintit că procesul de tipărire și distribuire a cardurilor de sănătate este continuu și că acesta este motivul pentru care întotdeauna vor exista la casele județene carduri ale asiguraților cărora nu le-au putut fi înmânate prin poștă.
La nivelul județului Suceava, din cele aproximativ 407.000 de carduri tipărite pentru asigurații suceveni, poșta a returnat la CAS 20.950 de carduri care nu au putut fi înmânate beneficiarilor.
Programul de lucru la CAS de la ora 08.00 până la ora 20.00, în perioada 1-8 septembrie
Din cardurile nepredate, în perioada 9 ianuarie – 24 august a.c. CAS Suceava a distribuit 7.735 de carduri celor care le-au solicitat. De asemenea, de la 1 mai a.c., de când cardul de sănătate a devenit obligatoriu, până în data de 24 august a.c. au fost eliberate 2.216 adeverințe de înlocuire a cardului național pentru asigurații care au pierdut/deteriorat cardul și 890 de adeverințe înlocuitoare pentru cei care refuză în mod expres, din motive religioase sau de conștiință, acest card. În același interval CAS Suceava a eliberat 5.004 adeverințe care atestă calitatea de asigurat pentru cei care nu au primit cardul național.
Pentru eliberarea celor circa 13.100 de carduri care sunt la sediul CAS Suceava, instituția a stabilit un programul de lucru de la ora 08.00 până la ora 20.00 în perioada 1-8 septembrie, de luni până vineri.
În prezent, prin poștă sunt în curs de distribuire 1.700 de carduri tipărite pentru cei care l-au pierdut și au solicitat adeverințe de înlocuire.
Purtătorul de cuvânt al Casei de Asigurări de Sănătate Suceava, Anda Sălăgean, a mai menționat că până la această dată, în județ au fost activate 222.411 carduri, iar implementarea acestui sistem decurge în limite normale.
”Rugăm asigurații care au card național să nu solicite Casei de Asigurări de Sănătate Suceava adeverințe de asigurat, deoarece dovada de asigurat este cardul național. De asemenea, rugăm asigurații să anunțe CAS Suceava, prin depunere/transmitere de documente doveditoare, despre orice modificare a calității de asigurat pentru ca instituția noastră să poată opera în timp util aceste informații”, a mai precizat Sălăgean.
Cardul de sănătate a devenit obligatoriu din data de 1 mai 2015, iar până la 1 septembrie a fost o perioadă de acomodare cu acest sistem. Începând cu luna mai a.c., este asigurată asistența tehnică, de către specialiștii compartimentului IT, atât pentru asigurați cât și pentru furnizorii de servicii medicale. De asemenea, furnizorii care întâmpină probleme legate de utilizarea cardului de sănătate au la dispoziție și Helpdesk-ul din cadrul CNAS pentru a solicita lămuriri și ajutor, 24 de ore din 24, 7 zile din 7.
Important
De astăzi, consultațiile medicale gratuite se fac doar cu prezentarea cardului de sănătate
