Portret

Marcel Porof, omul împlinit prin profesia de dascăl



Marcel Porof alături de elevii săi
Marcel Porof alături de elevii săi

Marcel Porof, de la Colegiul Național „Nicu Gane” Fălticeni, este un om împlinit prin meseria de dascăl. Este la catedră de 26 de ani, timp în care a încercat să câștige încrederea și prietenia fiecărei generații de elevii. Iar „prietenii” l-au răsplătit cu mii de voturi, sufragii care l-au plasat pe a doua poziție în Liga profesorilor excepționali.
O ligă care își propune recunoașterea meritelor cadrelor didactice care onorează, prin rezultatele și implicarea lor, nobila misiune de formator, de dascăl, de mentor.
Marcel Porof predă geografia la colegiul fălticenean din anul 1991, iar din 1994 este coordonatorului Cercului de geologie și ecologie de la Clubul Copiilor Fălticeni, acolo unde este și director.
Este extrem de modest atunci când vine vorba despre reușitele sale, însă mândru când vorbește despre performanțele copiilor săi de la clasă.
Într-un singur an școlar, 2014-2015, elevii lui Porof au bifat mai multe succese decât au alți profesori cu elevii lor într-o viață petrecută la catedră.
Sub coordonarea sa, Lorena Davidel, elevă în clasa a XII-a, se pregătește pentru Olimpiada Internațională de Geografie, competiție care se va desfășura pe 11 august 2015, la Moscova.
Tot în grija sa este și Dimitrie Călin Cielecki, cel care va reprezenta România la una dintre cele mai mari expoziții de inventică și cercetare din Europa adresată tinerilor. Evenimentul va avea loc în Belgia, iar Dimitrie va prezenta o casă ecologică, total independentă energetic, special gândită pentru arealul fălticenean.
Tot în anul școlar care tocmai s-a încheiat, sub îndrumarea lui Marcel Porof, Ana Maria Cotun, bobociță de clasa a IX-a, a obținut premiul I la Olimpiada Națională de Geografie. Iar lista poate continua cu alte nume ale unor elevi merituoși, distinși cu premii în cadrul unor conferințe, sesiuni de comunicări și concursuri naționale.
„Ăsta a fost suportul și impulsul permanent. Copiii. Au fost momente în care am vrut să renunț sau să las locul, dar, din fericire, nu m-au lăsat ei. Nu ai cum să-i refuzi când vezi că sunt atrași de această disciplină, că pun pasiune. Nu cred că vreunul dintre ei își dorește o carieră în geografie, totul este din pasiune”, mărturisește profesorul.
Iar una dintre cele mai mari împliniri ale sale estecând elevii vin la el să-i pună întrebări, când sunt interesați și curioși.
„Încerc să-i atrag pe copii, să învețe geografie de plăcere, de exemplu îmi vine greu să-l pedepsesc pe copil prin note pentru că nu a învățat într-un anumit moment. Nu vreau să aibă frică de note, relația este mai mult de colaborare. Iar atunci când elevul vine la tine și îți cere, atunci simți că ai realizat ceva ca profesor. Dacă mergi doar tu la el, îl pisezi, îi propui, nu merge”, spune Porof, menționând că rezultatele elevilor săi sunt „ca pâinea care hrănește”.
Iar de-a lungul carierei sale rezultatele nu au fost puține. Doar în perioada 2008-2012, prin elevii săi, profesorul a obținut trei medalii, dintre care una de aur, la Olimpiada Internațională de Geografie.
Despre „știința științelor”
Despre geografie, Marcel Porof spune glumind că este „știința științelor”. „Poți învăța matematică atât cât e nevoie, fizică atât cât e nevoie să-ți explici fenomenele și așa mai departe”, spune dascălul. Iar elevii săi îl aprobă, dat fiind faptul că au ajuns să îndrăgească mult această disciplină.
„Domnul profesor este un dascăl minunat, unul dintre primii profesori care mi-au arătat că orice se poate realiza prin voință și implicare, invitându-mă încă din clasa a V-a să particip la diverse proiecte de mediu. Domnul profesor, pe lângă materia predată la clasă, este deosebit de interesat de o dezvoltare durabilă a societății, realizează o adevărată cercetare științifică cu elevii săi”, afirmă Dimitrie Călin Cielecki.
De cealaltă parte, Lorena Davidel spune că au fost zile în caredascălul le-a fost alături de dimineața până seara. Și asta pentru că are un talent în a nu pleca de lângă ei până când fiecare capitol nu e bine pus la punct.
„Dumnealui muncește alături de mine. Eu sunt o persoană mai curioasă, mai insistentă, iar de fiecare dată când îl solicit nu a zis niciodată nu. Au fost zile în care stătea de dimineață până seară și îmi explica anumite capitole, anumite lucruri care mai trebuiau însușite. Ne determină să ne placă geografia”, spune Lorena.
„Perseverență”, „ambiție”, „înțelepciune”, „amuzant” sunt cuvintele prin care îl caracterizează olimpicii lui din acest an, tineri care nu ezită să-l laude pe profesorul lor, profesorul care predă „fără manual”.
„Concluzionând, aș dori să subliniez că, indiferent de circumstanțe, rolul profesorului este inevitabil esențial, pentru că el este cel care formează anumite tipuri umane, deține controlul asupra obiectului pe care îl predă, poate sau nu influența psihic, ceea ce computerele sau metoda autodidactă nu vor reuși să facă niciodată”, spune Porof.




Recomandări