Cele mai mari șanse pentru a fi detașat, în condițiile Legii funcționarilor publici, la Primăria Rădăuți pentru a exercita atribuțiile de secretar al municipiului și a gestiona funcționarea instituției le are secretarul comunei Frătăuții Noi, Marinel Sofronie. Prefectul de Suceava, Constantin Harasim, ne-a declarat, ieri, că a analizat mai multe variante și cea optimă i se pare aceasta. Potrivit lui Harasim, Marinel Sofronie îndeplinește condițiile de studii și vechime, este membru în Comisia de disciplină a secretarilor din cadrul Instituției Prefectului și, în plus, își și dorește acest lucru. Alte variante au mai fost șeful Corpului de control al Prefecturii, Gheorghe Cotin, și Claudia Nistor, jurist în aceeași instituție.
Harasim a afirmat că îi va solicita primarului din Frătăuții Noi acordul pentru detașarea secretarului, iar în cursul zilei de azi va semna ordinul pentru Marinel Sofronie.
Singura problemă este că Sofronie participă astăzi la concursul organizat de Agenția Națională a Funcționarilor Publici pentru ocuparea funcției de secretar al municipiului Rădăuți, alături de alți patru candidați. În varianta în care el va fi cel care va câștiga, se va ajunge în același punct din care s-a plecat pentru că dispoziția de numire a secretarului municipiului va trebui semnată de persoana care este numită prin ordin de prefect pentru a gestiona primăria, or Marinel Sofronie nu-și va putea semna singur numirea.
Soluție pentru astăzi, mâine vom vedea
Întrebat despre această posibilă situație, prefectul Harasim a răspuns că deocamdată nu există nici un act normativ care să împiedice detașarea lui Marinel Sofronie, chiar dacă acesta este și candidat, iar dacă el va câștiga concursul, se va găsi atunci soluția legală pentru numire.
Ordinul de detașare a secretarului comunei Frătăuții Noi la Primăria Rădăuți, pentru a exercita atribuțiile de secretar, va fi semnat astăzi de prefect, iar marți Marinel Sofronie își va prelua atribuțiile oficial.
Acest lucru este posibil în urma modificării Legii administrației publice locale, printr-o ordonanță de urgență adoptată de guvern miercuri, 27 mai a.c..
Prin această OUG se instituie un mecanism temporar care să asigure gestionarea intereselor comunităților locale în situațiile de „vid de putere”, apărute ca urmare a dizolvării autorității deliberative și imposibilității concomitente de exercitare a atribuțiilor de către autoritatea executivă. Este situația municipiului Rădăuți, unde mandatul de primar a fost suspendat până la încetarea arestării preventive și, ulterior, a arestării la domiciliu, Consiliul Local a fost dizolvat prin hotărâre judecătorească, nemaiavând, astfel, nici viceprimar, iar funcția publică de secretar al municipiului este vacantă.
Guvernul a stabilit că, în situația excepțională în care primarul se află în imposibilitatea exercității atribuțiilor, iar funcția de secretar al unității administrativ-teritoriale este vacantă, prefectul numește, prin ordin, o persoană, prin detașare, în condițiile Legii funcționarilor publici, care să exercite atribuțiile de secretar al localității respective. Prefectul județului Suceava, Constantin Harasim, urmează să facă această numire la propunerea Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, persoana respectivă urmând să rezolve problemele curente ale municipiului și să îndeplinească și funcția de ordonator principal de credite pentru activități curente până la ocuparea funcției publice de conducere de secretar, conform legislației privind funcția publică și funcționarii publici.
După ce câștigătorul concursului pentru ocuparea funcției de secretar al municipiului Rădăuți, care are loc astăzi la București, va primi decizia de numire, semnată de persoana detașată temporar de prefect, la conducerea Primăriei Rădăuți va rămâne doar secretarul. Acesta nu va putea rezolva însă și problemele de urbanism ale orașului, respectiv emiterea de autorizații de construcție și certificate de urbanism.
Provizorat prelungit
Secretarul comunei Frătăuții Noi are cele mai mari șanse să preia gestionarea municipiului Rădăuți
