Soluția Guvernului

Un jurist va prelua conducerea Primăriei Rădăuți, iar angajații instituției își pot primi salariile



Constantin Harasim: „Dacă va ține de mine să nominalizez eu juristul care va conduce Primăria Rădăuți, în maxim două ore voi fi acolo împreună cu el, îl numim în funcție și va semna statele de plată”
Constantin Harasim: „Dacă va ține de mine să nominalizez eu juristul care va conduce Primăria Rădăuți, în maxim două ore voi fi acolo împreună cu el, îl numim în funcție și va semna statele de plată”

Guvernul României a aprobat în ședința de ieri o ordonanță de urgență prin care deblochează majoritatea activităților din Primăria Rădăuți, instituție rămasă în totalitate fără conducere. Prin ordonanța de urgență adoptată de Guvern a fost modificată și completată Legea administrației publice locale, instituindu-se un mecanism temporar care să asigure gestionarea intereselor comunităților locale în situațiile de „vid de putere”, apărute ca urmare a dizolvării autorității deliberative și imposibilității concomitente de exercitare a atribuțiilor de către autoritatea executivă. În susținerea luării acestei decizii, Guvernul a dat ca exemplu municipiul Rădăuți, unde mandatul de primar a fost suspendat până la încetarea arestării preventive, și, ulterior, a arestării la domiciliu, Consiliul Local a fost dizolvat prin hotărâre judecătorească, nemaiavând, astfel, nici viceprimar, iar funcția publică de secretar al municipiului este vacantă. „Prefectul județului Suceava a semnalat la nivelul Guvernului această situație, precum și dificultățile de funcționare ce derivă din «vidul de putere»; concret, la nivelul municipiului, nu pot fi plătite salariile din învățământ, sănătate, administrație publică locală, siguranță publică, nu pot fi onorate unele angajamente ale municipalității”, se arată într-un comunicat de presă trimis de Guvernul României.
Având în vedere aceste probleme, Guvernul a stabilit printr-o ordonanță de urgență că, în situația excepțională în care primarul se află în imposibilitatea exercității atribuțiilor, iar funcția de secretar al unității administrativ-teritoriale este vacantă, prefectul numește, prin ordin, o persoană, prin detașare, în condițiile Legii funcționarilor publici, care să exercite atribuțiile de secretar al localității respective. Prefectul județului Suceava, Constantin Harasim, urmează să facă această numire la propunerea Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, persoana respectivă urmând să rezolve problemele curente ale municipiului și să îndeplinească și funcția de ordonator principal de credite pentru activități curente până la ocuparea funcției publice de conducere de secretar, conform legislației privind funcția publică și funcționarii publici. În Ordonanța de Urgență a Guvernului se precizează că într-o situație de „vid de putere” prefectul trebuie să solicite cu celeritate Agenției Naționale a Funcționarilor Publici organizarea concursului pentru ocuparea funcției de conducere de secretar. Acest ultim aspect este rezolvat în privința municipiului Rădăuți, având în vedere că în data de vineri, 29 iunie a.c., va fi organizat concursul pentru funcția de secretar al municipiului, la care s-au înscris cinci persoane.
Harasim: În momentul în care vom ști exact cum se face numirea, în două ore sunt la Rădăuți cu cel care va conduce primăria
Contactat telefonic în cursul zilei de ieri, prefectul județului Suceava, Constantin Harasim, ne-a declarat că așteaptă publicarea în Monitorul Oficial a formei complete a ordonanței de urgență adoptate în ședința de ieri a Guvernului. Constantin Harasim a spus că în momentul în care va ști exact cum se va face numirea persoanei care va îndeplini funcția de secretar, în maxim două ore va fi la Rădăuți cu juristul care va fi nominalizat, iar prima sarcină a acestuia va fi să semneze statele de plată pentru angajați.
„Dacă va ține de mine să nominalizez eu juristul care va conduce Primăria Rădăuți, în maxim două ore voi fi acolo împreună cu el, îl numim în funcție și va semna statele de plată. Dar mai întâi așteptăm să vedem forma finală a ordonanței care va fi publicată în Monitorul Oficial”, a spus Constantin Harasim.
El a arătat că în situația în care ANFP ar urma să numească un jurist din Prefectura Suceava pentru a prelua conducerea Primăriei Rădăuți, atunci ar fi normal să-i fie solicitată și lui opinia cu privire la calificarea persoanei respective. „Dacă ANFP își asumă treaba asta e problema lor. Dar dacă mă implică pe mine să dau un ordin de prefect, trebuie să iau în considerare valoarea și competențele pe care le are persoana care va prelua conducerea primăriei”, a mai adăugat prefectul.
El a explicat că persoana care va fi detașată temporar la conducerea Primăriei Rădăuți va fi și cea care va semna pentru instalarea viitorului secretar al municipiului. După această etapă, la conducerea Primăriei Rădăuți ar urma să rămână doar secretarul care va câștiga concursul ce va avea loc în data de 29 mai.
De precizat că soluția aleasă de Guvern nu pare să rezolve și problemele legate de urbanism din municipiul Rădăuți, respectiv emiterea de autorizații de construcție și certificate de urbanism, motiv pentru care prefectul a precizat că va solicita clarificări în acest sens.



Recomandări

Directorul adjunct de la Pensii, Bogdan Alupoaie, a câștigat concursul de manager al spitalului din Rădăuți

Directorul adjunct de la Pensii, Bogdan Alupoaie, a câștigat concursul de manager al spitalului din Rădăuți
Directorul adjunct de la Pensii, Bogdan Alupoaie, a câștigat concursul de manager al spitalului din Rădăuți