325 de elevi care au revenit din străinătate au cerut echivalarea studiilor pentru înscrierea într-o școală din Suceava, în cursul anului 2014. Aceștia s-au adresat Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) fie pentru a se înscrie pentru prima dată la cursurile unei școli din județ, asta după ce au studiat la școli din străinătate, fie pentru a se reînscrie după ce o perioadă au învățat peste hotare.
Potrivit unor date transmise de Ministerul Educației, 7.470 de elevi care au revenit în anul 2014 din străinătate au cerut echivalarea studiilor pentru înscrierea într-o școală din România. Suceava se află pe locul 4 în țară după numărul de elevi care cer echivalarea studiilor din străinătate, după București (476), Bacău (456) și Iași (352).
Cele mai puține cereri au fost înregistrate în județele Gorj (1), Covasna (37), Harghita (41), Ilfov (52), Giurgiu (53) și Călărași (58). Elevii care au cerut echivalarea studiilor vin din țări precum: Italia, Spania, Statele Unite ale Americii, Franța și Germania.
Elevii care au studiat în afara țării și vor să se reînmatriculeze în unitățile de învățământ din țară trebuie să susțină examene de diferență.
Cererile de înmatriculare ale elevilor care și-au însoțit părinții plecați la muncă în străinătate sunt aprobate de Inspectoratul Județean, după care aceștia urmează să primească echivalări de la Ministerul Educației pe baza actelor trimise de școlile la care au studiat în afara țării.
Reprezentanții IȘJ spun că pentru elevii aflați în această situație urmează o perioadă de acomodare în care cadrele didactice trebuie să acorde o atenție deosebită acestor cazuri și elevii trebuie să depună eforturi pentru a se adapta noilor reguli și cerințe. Mai mult de atât, în unele cazuri, aceștia nu au avut niciodată contact cu școala românească și nici nu stăpânesc gramatica limbii române, ceea ce duce la complexitatea acestor situații de transfer dintr-o școală dintr-o țară străină în cea românească.
Până la înmatriculare, elevii vor fi înscriși ca audienți indiferent de momentul în care se solicită școlarizarea. Activitatea elevilor audienți va fi înregistrată în cataloage provizorii, iar alegerea nivelului clasei în care va fi înscris elevul ca audient se va face de o comisie formată din cadrele didactice care predau la nivelul de studiu pentru care se solicită înscrierea.