325 de elevi care au revenit din străinătate au cerut echivalarea studiilor pentru înscrierea într-o şcoală din Suceava, în cursul anului 2014. Aceştia s-au adresat Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) fie pentru a se înscrie pentru prima dată la cursurile unei şcoli din judeţ, asta după ce au studiat la şcoli din străinătate, fie pentru a se reînscrie după ce o perioadă au învăţat peste hotare.
Potrivit unor date transmise de Ministerul Educaţiei, 7.470 de elevi care au revenit în anul 2014 din străinătate au cerut echivalarea studiilor pentru înscrierea într-o şcoală din România. Suceava se află pe locul 4 în ţară după numărul de elevi care cer echivalarea studiilor din străinătate, după Bucureşti (476), Bacău (456) şi Iaşi (352).
Cele mai puţine cereri au fost înregistrate în judeţele Gorj (1), Covasna (37), Harghita (41), Ilfov (52), Giurgiu (53) şi Călăraşi (58). Elevii care au cerut echivalarea studiilor vin din ţări precum: Italia, Spania, Statele Unite ale Americii, Franţa şi Germania.
Elevii care au studiat în afara ţării şi vor să se reînmatriculeze în unităţile de învăţământ din ţară trebuie să susţină examene de diferenţă.
Cererile de înmatriculare ale elevilor care şi-au însoţit părinţii plecaţi la muncă în străinătate sunt aprobate de Inspectoratul Judeţean, după care aceştia urmează să primească echivalări de la Ministerul Educaţiei pe baza actelor trimise de şcolile la care au studiat în afara ţării.
Reprezentanţii IŞJ spun că pentru elevii aflaţi în această situaţie urmează o perioadă de acomodare în care cadrele didactice trebuie să acorde o atenţie deosebită acestor cazuri şi elevii trebuie să depună eforturi pentru a se adapta noilor reguli şi cerinţe. Mai mult de atât, în unele cazuri, aceştia nu au avut niciodată contact cu şcoala românească şi nici nu stăpânesc gramatica limbii române, ceea ce duce la complexitatea acestor situaţii de transfer dintr-o şcoală dintr-o ţară străină în cea românească.
Până la înmatriculare, elevii vor fi înscrişi ca audienţi indiferent de momentul în care se solicită şcolarizarea. Activitatea elevilor audienţi va fi înregistrată în cataloage provizorii, iar alegerea nivelului clasei în care va fi înscris elevul ca audient se va face de o comisie formată din cadrele didactice care predau la nivelul de studiu pentru care se solicită înscrierea.