Primăria municipiului Rădăuți este începând de ieri, în mod oficial, fără conducere. În lipsa unui șef care să le coordoneze activitatea, salariații primăriei s-au prezentat la muncă la fel ca în orice altă zi de lucru, deși o mare parte din activitățile pe care trebuie să le facă pentru rădăuțeni nu pot fi realizate în lipsa unei persoane care să poată îndeplini atribuțiile de primar. În această situație s-a ajuns după ce primarul din Rădăuți, Aurel Olărean, a fost suspendat din funcție, fiind în închisoare, apoi Consiliul Local a fost dizolvat, dispărând astfel și funcția de viceprimar, iar în cursul zilei de luni, secretarul municipiului, ultimul care mai putea să conducă primăria, și-a încetat mandatul în această funcție.
În cursul zilei de ieri, pe holurile Primăriei din Rădăuți nu se afla aproape nimeni, rădăuțenii fiind în mod sigur conștienți că în multe din problemele pe care le au nu îi mai poate ajuta nimeni. Asta în ciuda a ceea ce spun unii reprezentanți ai primăriei, și anume că toate serviciile din cadrul acestei instituții funcționează în continuare. Problema care apare însă este aceea că la unele servicii din primărie anumite activități sunt blocate. Un alt aspect extrem de important este faptul că investițiile pe care municipalitatea le-a programat pentru anul acesta sunt blocate, valoarea acestora depășind trei milioane de lei.
Șeful serviciului de urbanism: Primăria lucrează în regim de avarie
Unul dintre șefii de servicii din cadrul Primăriei Rădăuți care a vorbit despre situația dificilă și unică în țară în care se află acest municipiu a fost Gabriel Dumitru Flutur, cel care conduce Serviciul amenajarea teritoriului, urbanism, cadastru, mediu și administrarea cimitirelor. Acesta a recunoscut faptul că în momentul de față Primăria Rădăuți funcționează la limita de avarie, estimând că doar un sfert din activitățile curente pot fi realizate în lipsa unei persoane care să poată prelua atribuțiile primarului. „Primăria funcționează în regim de avarie. Noi ca funcționari publici încercăm să gestionăm și să menținem la nivel de avarii această funcționare a primărie”, a spus Flutur. El a subliniat că cea mai mare problemă în momentul de față o reprezintă imposibilitatea municipalității de a aloca fonduri pentru investiți importante, făcând referire în special la lucrările de întreținere și reparații a străzilor. Gabriel Dumitru Flutur a spus că o altă activitate importantă pentru rădăuțeni care este blocată este cea de eliberare a certificatelor de urbanism și a autorizațiilor de construire. Această activitate este blocată încă din data de 31 martie a.c., de la dizolvarea Consiliului Local, astfel încât și în momentul de față orice intenție a rădăuțenilor de a construi ceva este sortită eșecului.
Lista problemelor cu care se confruntă primăria a fost continuată de Gabriel Dumitru Flutur cu imposibilitatea efectuării plăților pentru subvențiile în agricultură, eliberarea titlurilor de proprietate sau plata asistaților social, aceștia fiind în număr de aproximativ 300. „Cea mai importantă problemă rămâne cea a blocării lucrărilor de plombări asfaltice, întreținerea și reparația străzilor nemodernizate prin reprofilare sau balastare, cu atât mai mult cu cânt vremea permite realizarea acestor investiții. De asemenea, în ultima perioadă de timp s-a vorbit numai despre certificatele de urbanism și de autorizațiile de construire, care nu mai pot fi eliberate. Dar sunt și celelalte aspecte, care nu sunt atât de vizibile ca acestea, însă și în aceste cazuri este nevoia de semnătura primarului”, a explicat Flutur. El a atras atenția că în cazul investițiilor aprobate pentru anul acesta nu au fost demarate procedurile de atribuire a lucrărilor, acestea fiind blocate până în momentul în care cineva va prelua atribuțiile de primar.
Concesionările și închirierile spațiilor din domeniul public sunt blocate
Tot în cursul zilei de ieri, purtătorul de cuvânt al primăriei, Ioana Delia Rusu, ne-a declarat că această instituție nu poate da curs solicitărilor pentru ocuparea domeniului public. Practic, încă de la desființarea Consiliului Local, toate cererile de închiriere, concesiune sau de vânzare a unor spații din domeniul public al municipiului Rădăuți au fost blocate și nu au putut fi soluționate, având în vedere că această responsabilitate aparține deliberativului local, conform Legii 215 privind administrația publică locală. De această problemă se vor lovi, de exemplu, oamenii de afaceri din Rădăuți care intenționează să închirieze spații din domeniul public pentru deschiderea unor terase estivale și care nu au depus cereri înainte de dizolvarea Consiliului Local. Ioana Delia Rusu a mai adăugat că din punctul de vedere al investițiilor din bugetul pe anul acesta, acestea sunt blocate începând din data de 31 martie a.c., după dizolvarea deliberativului local. „În cazul contractelor aflate în desfășurare, nu există probleme în acest moment, și fac referire la termene de plată care nu pot fi onorate din cauza Primăriei Rădăuți. Iar în ceea ce privește partea de dezvoltare și reabilitare a drumurilor, nu există contracte semnate, doar cereri de ofertă și oferte primite, iar procedurile nu mai pot fi finalizate”, a spus Ioana Delia Rusu. Ea a mai spus că rădăuțenii pot să obțină în continuare certificate de naștere, de căsătorie și de deces, dar să și plătească taxe și impozite locale și să obțină certificate fiscale. „Șeful Serviciului de impozite și taxe deține o dispoziție prin care preia toate atribuțiile pentru ducerea la îndeplinire a măsurilor de gestionare a problemelor privind taxele și impozitele locale, inclusiv cele de executare silită”, a explicat purtătorul de cuvânt al primăriei. Printre investițiile blocate se numără lucrări și dotări la căminul de bătrâni, realizarea utilităților la un bloc pentru medici rezidenți, amenajarea unui loc de joacă, dar și amenajarea unei zone pietonale pe strada Piața Muncii.
Problema plății salariilor nu a fost clarificată
Lipsa unei persoane care să conducă primăria și care să aibă atribuții de ordonator principal de credite pune probleme și din punctul de vedere al plății salariilor către angajați, dar și către profesori și salariații din cadrul unor instituții cum ar fi Casa de Cultură, Poliția Locală, Clubul Sportiv Municipal, Grădina Zoologică, Galeria de Artă sau Biblioteca Municipală. Legat de această problemă, purtătorul de cuvânt al primăriei a precizat că „încă se așteaptă clarificări”. Trebuie spus că în cursul zilei de ieri în cadrul primăriei se vehicula faptul că șefa Serviciului Administrație Publică, Resurse Umane, Achiziții Publice, Elena Mitric, ar avea în fișa postului atribuții care i-ar da posibilitatea de a semna statele de plată astfel încât plata salariilor să poată fi făcută la timp. De altfel, și purtătorul de cuvânt al primăriei ne-a declarat ieri că „în fișa postului șefei serviciului de administrație publică, Elena Mitric, este trecut că poate prelua atribuțiile secretarului, în lipsa acestuia”.
Trebuie spus că tot în cursul zilei de ieri, prefectul Constantin Harasim s-a arătat rezervat cu privire la atribuțiile pe care le poate îndeplini Elena Mitric. „I-am atras atenția să se încadreze în fișa postului pe care îl ocupă și să nu ajungă în zona atribuțiilor pe care le are un primar. Orice document pe care îl va semna și care va veni la Prefectură pentru controlul legalității va fi verificat de specialiștii noștri și vom lua măsurile care se impun”, a spus Harasim. El a adăugat că tot ieri a trimis o scrisoare Guvernului prin care propune modificarea Legii nr. 215/2015 a administrației publice locale, astfel încât în cazul în care se ajunge într-o situație precum cea de la Rădăuți, prefectul să fie împuternicit să nominalizeze doi reprezentanți care să conducă primăria.