Începând de luni

Blocaj aproape total la Primăria Rădăuți



Primăria Rădăuți va ajunge într-un blocaj aproape total începând de săptămâna viitoare. Foto: Wikipedia
Primăria Rădăuți va ajunge într-un blocaj aproape total începând de săptămâna viitoare. Foto: Wikipedia

Republica Rădăuți, așa cum a ajuns să fie cunoscut, mai în glumă sau mai în serios, cel de-al treilea centru urban ca mărime din județul Suceava riscă să devină primul oraș din România care va rămâne în totalitate fără conducere. Practic, începând de săptămâna viitoare, se poate spune că Primăria Rădăuți va ajunge într-un blocaj aproape total, având în vedere că actualul secretar al municipiului, Adrian Valentin Onciul, singurul care mai avea dreptul să semneze documentele importante pentru funcționarea primăriei, își va înceta mandatul. Odată cu acest moment, atât angajații Primăriei Rădăuți, dar și profesorii sau polițiștii locali din acest municipiu riscă să nu-și mai primească salariile, având în vedere că nu mai există nimeni în primărie care să poată semna statele de plată.
Situația de la Rădăuți este unică în țară și, mai mult, nici o lege în vigoare nu oferă soluții de rezolvare a problemelor pe care le are primăria municipiului. Reamintim că primarul ales al municipiului, Aurel Olărean, este închis la Penitenciarul din Gherla, iar mandatul acestuia a fost suspendat, motiv pentru care atribuțiile acestuia trebuiau să fie preluate de cel care ocupa funcția de viceprimar. Problemele au început după ce Consiliul Local al acestui municipiu a fost dizolvat, astfel încât primăria a rămas și fără viceprimar, condiții în care conducerea orașului urma să fie asigurată de secretarul în funcție, Adrian Valentin Onciul, însă și acesta ocupa postul cu dispoziție de detașare, care expiră în data de 27 aprilie 2015. Ce va urma începând cu această dată, cine va semna statele de plată pentru angajații primăriei, dar și pentru cei ai instituțiilor din subordinea acesteia sau cine va emite documente de urbanism în Rădăuți rămân în continuare întrebări la care autoritățile nu pot oferi în momentul de față un răspuns clar.
Prefectura a solicitat sprijin de la două ministere și de la Agenția Națională a Funcționarilor Publici
Situația de la Rădăuți pare să-i depășească până și pe specialiștii din Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, dar și pe cei din cadrul Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, având în vedere că au trecut deja mai mult de trei săptămâni fără nici un răspuns la o solicitare a Prefecturii Suceava cu privire la reglementarea situației de la Rădăuți. Prefectul județului Suceava, Constantin Harasim, ne-a declarat că până în cursul zilei de ieri la Prefectura Suceava nu a ajuns un răspuns oficial din partea celor trei instituții centrale la solicitarea de clarificări și soluții în această problemă. Mai mult, din informațiile pe care le avem, neoficial, cele două ministere și ANFP ar fi formulat trei soluții diferite la aceeași problemă, motiv pentru care autoritățile sucevene încă așteaptă un punct de vedere comun de la nivel central pentru a lua o decizie cu privire la cine va conduce Primăria Rădăuți.
„Specialiștii noștri din departamentul juridic au discutat în permanență pentru urgentarea primirii unui răspuns și sperăm că acesta va veni cât mai repede. Noi nu putem să facem nici un pas, pentru că nu avem acoperire legală, nu există o asemenea situație prevăzută în lege. Și de la mine putere nu pot să iau o decizie. Din acest motiv așteptăm să ni se dea niște dispoziții de la nivel central”, a spus prefectul Constantin Harasim. El a precizat că în situația în care nu se va clarifica problema de la Primăria Rădăuți vor apărea „probleme conexe” de ordin financiar, în privința plăților sau în emiterea unor acte, probleme care nu pot fi amânate.
„Se pune întrebarea: Cine va semna actele? Totul trebuie să fie legal, pentru că nu mi-aș dori să returnăm sau să anulăm actele care vor veni la Prefectura Suceava de la Primăria Rădăuți pentru controlul de legalitate”, a spus Harasim. El a arătat că prin adresa trimisă celor două ministere s-a solicitat răspuns la întrebarea „După data de 27 aprilie 2015 cine va rezolva problemele curente ale municipiului Rădăuți până la constituirea noului Consiliu Local, având în vedere faptul că mandatul primarului este suspendat până la încetarea măsurii arestării preventive, Consiliul Local al municipiului Rădăuți a fost dizolvat, iar detașarea domnului Onciul Adrian Valentin pe funcția de conducere de secretar încetează la data de 27.04.2015?”.
Prefectura Suceava a trimis Guvernului proiectul de hotărâre prin care se propune organizarea alegerilor parțiale pentru Consiliul Local Rădăuți, în data de 31 mai 2015, însă până în prezent Executivul nu a luat vreo decizie în acest sens.
Actualul secretar, Adrian Valentin Onciul: „Probabil va fi un blocaj”
Contactat telefonic în cursul zilei de ieri, actualul secretar al Primăriei Rădăuți, Adrian Valentin Onciul, ne-a declarat că în situația în care nu se vor găsi soluții legale pentru rezolvarea problemelor menționate anterior, cel mai probabil va exista un blocaj în funcționarea primăriei. În condițiile în care în cursul zilei de ieri se discuta inclusiv de un blocaj în emiterea certificatelor de naștere, de deces sau de căsătorie, Adrian Valentin Onciul a ținut să precizeze că din acest punct de vedere rădăuțenii nu trebuie să-și facă nici un fel de probleme, având în vedere că aceste documente vor fi emise de Serviciul public comunitar local de evidență a persoanelor. El a recunoscut că problema cea mai mare rămâne cea a ordonatorului de credite, cel care va semna pentru viitoarele plăți, având în vedere că după data de 27 aprilie nu există un angajat al primăriei căruia să-i fi fost delegate astfel de atribuții.
Adrian Valentin Onciul a spus că problemele s-ar putea rezolva prin modificarea Legii nr. 215 a administrației publice locale. „O situație precum cea de la Rădăuți nu mai există în țară. Nimeni nu s-a gândit că se va ajunge într-o asemenea situație”, a spus Onciul, care a adăugat că „probabil va fi un blocaj” atunci când se va ajunge în situația de a se plăti facturi sau la semnarea statelor de plată pentru angajați.
Fostul viceprimar cu atribuții de primar, Tiberiu Maerean: „ De acum titulatura de Republica Rădăuți se va adeveri”
Fostul viceprimar cu atribuții de primar al municipiului Rădăuți, Tiberiu Maerean, susține că la primăria acestui municipiu nu va exista un blocaj, având în vedere că ar exista un șef de serviciu care ar avea atribuțiile necesare în fișa postului pentru a se evita o astfel de situație.
„Începând de luni va exista o persoană care va avea atribuții. Totul este în regulă și nu există pericolul să nu se ia salariile. Rădăuțiul nu se închide. Rădăuțiul trebuie revigorat. Secretarul Onciul a fost mai timid și sperăm că persoana care va fi la comandă va fi mai energică”, a spus Tiberiu Maerean, care a ținut să precizeze că în probleme de administrație publică locală, Prefectura Suceava nu ar avea nici o atribuție.
El a atras atenția că în condițiile în care este o lege organică, nici Legea nr. 215 a administrației publice locale nu poate fi modificată printr-o Ordonanță de Urgență a Guvernului, soluția care se vehiculează în ultima perioadă de timp pentru deblocarea situației de la Rădăuți.
„Ca situație e inedit ceea ce se întâmplă aici. De acum titulatura de Republica Rădăuți se va adeveri și devine realitate”, a mai spus Maerean.
Traian Andronachi: „Am atras atenția de mult timp că se poate ajunge în această situație”
Tot ieri, ultimul viceprimar din Rădăuți care a avut atribuții de primar timp de câteva zile, înainte de dizolvarea Consiliului Local, Traian Adronachi, a spus că el personal a anunțat de mai mult timp autoritățile cu privire la faptul că acest municipiu va ajunge într-o situație care nu s-a mai întâlnit la nivel național, pe care legiuitorul nu a putut să o prevadă.
„În Legea nr. 215 nu se prevede situația în care nu vom avea primar în funcție, Consiliu Local și nici secretar. De aceea am considerat că este oportun să anunț autoritățile pentru a rezolva această problemă. Din păcate, într-un anumit fel, și din fericire în altul, Prefectura a sesizat Guvernul abia pe data de 31 martie cu privire la această problemă. Din punctul meu de vedere, până nu se modifică Legea nr. 215, Guvernul nu va putea să dea o Hotărâre de Guvern cu privire la organizarea alegerilor parțiale pentru Consiliul Local, deoarece acestea trebuie organizate de cineva, iar la Primăria Rădăuți nu are cine să o facă”, a spus Andronachi. El a declarat că, din punctul său de vedere, după data de 27 aprilie 2015, „teoretic și practic” nimeni nu va mai putea să emită sau să semneze acte la Primăria Rădăuți, cum ar fi și certificatele de deces, pentru că nu mai există un conducător. „Mai mult, nu am găsit nici un text legal prin care Prefectura poate să numească o persoană sau să delege un alt secretar. Nu este bază legală pentru a face acest lucru. Iar de luni încolo nu vom avea nici secretar”, a mai precizat Andronachi.
Până la găsirea unei soluții, fie de la nivel central, fie la nivel local, rădăuțenii sunt la fel de nedumeriți, precum par și autoritățile, cu privire la cine le va conduce municipiul, cine le va mai semna actele și, nu în ultimul rând, angajații primăriei stau de acum cu teama că nu își vor mai primi salariile.


Prefectul județului Suceava, Constantin Harasim
Prefectul județului Suceava, Constantin Harasim
Tiberiu Maerean, fostul viceprimar cu atribuții de primar
Tiberiu Maerean, fostul viceprimar cu atribuții de primar
Adrian Valentin Onciul, actualul secretar, își încheie mandatul luni
Adrian Valentin Onciul, actualul secretar, își încheie mandatul luni
Primăria Rădăuți va ajunge într-un blocaj aproape total începând de săptămâna viitoare. Foto: Wikipedia
Primăria Rădăuți va ajunge într-un blocaj aproape total începând de săptămâna viitoare. Foto: Wikipedia


Recomandări

În Vatra Dornei a fost inaugurat noul ambulatoriu integrat cu 17 specializări al Spitalului Municipal, care va deservi întregul bazin al Dornelor

În Vatra Dornei a fost inaugurat noul ambulatoriu integrat cu 17 specializări al Spitalului Municipal, care va deservi întregul bazin al Dornelor
În Vatra Dornei a fost inaugurat noul ambulatoriu integrat cu 17 specializări al Spitalului Municipal, care va deservi întregul bazin al Dornelor

Administratorul Servicii Comunale Rădăuți îl acuză pe liderul PSD din municipiu, prefectul Traian Andronachi, de o eventuală oprire a apei calde pentru populație

S-a găsit o soluție tehnică pentru funcționarea unui analizor de droguri care stă nefolosit de aproape un an de zile

S-a găsit o soluție tehnică pentru funcționarea unui analizor de droguri care stă nefolosit de aproape un an de zile
S-a găsit o soluție tehnică pentru funcționarea unui analizor de droguri care stă nefolosit de aproape un an de zile

Șantierul nepăsării din centrul municipiului Suceava. Zeci de oameni afectați de un constructor neserios și neplătit

Șantierul nepăsării din centrul municipiului Suceava. Zeci de oameni afectați de un constructor neserios și neplătit
Șantierul nepăsării din centrul municipiului Suceava. Zeci de oameni afectați de un constructor neserios și neplătit