Dotare materială insuficientă, lipsa cabinetului medical, a cabinetului de consiliere și a autorizației sanitare de funcționare, activitate științifică insuficientă a cadrelor didactice, strategii manageriale incoerente sunt câteva dintre aspectele neconforme constatate de Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP) în câteva școli sucevene din mediul rural.
Agenția a efectuat vizite în 24 de școli sucevene din mediul rural, în primele luni ale acestui an. Unitățile de învățământ unde au fost semnalate probleme au posibilitatea să-și îmbunătățească activitatea până pe 31 august 2015, urmând a fi reevaluate în anul școlar viitor.
Inspectorii ARACIP au evaluat școlile gimnaziale din Baia, Bilca, Mănăstirea Humorului, Bogdănești, Pârteștii de Sus, Cacica, Botoșana, Calafindești, Poiana Stampei, Iaslovăț, Capu Câmpului, Cârlibaba, Ciocănești, Cornu Luncii, Crucea, Dolheștii Mari, Dornești, Fântâna Mare, Marginea, Frătăuții Vechi, Frumosu, Fundu Moldovei, Hânțești și liceul tehnologic din Dumbrăveni.
Cu toate acestea, potrivit reprezentanților Inspectoratului Școlar, „cele mai multe dintre școlile evaluate au obținut propuneri de calificative care confirmă îndeplinirea sau depășirea standardelor naționale, ceea ce le va permite obținerea unui atestat privind nivelul de calitate oferită de unitatea școlară, atestat care este valabil cinci ani (până în anul 2020)”.
Ce au verificat inspectorii ARACIP
Activitățile de evaluare periodică ale ARACIP au constat în vizitarea tuturor spațiilor școlare, observarea proceselor care se derulează în școală, identificarea gradului de satisfacție a beneficiarilor față de serviciile educaționale oferite, aplicarea de chestionare elevilor și părinților, realizarea de interviuri cu elevii, părinții, partenerii educaționali, reprezentanții autorităților locale, personalul didactic și nedidactic.
În timpul evaluării a fost verificată respectarea standardelor naționale de calitate, care cuprind trei domenii: Capacitate instituțională, Eficacitate educațională și Managementul calității, fiind stabilit nivelul de realizare a 43 de indicatori. Dintre aceștia amintim: asigurarea serviciilor medicale, dotarea spațiilor școlare, dotarea cu mijloace de învățământ și cu auxiliare curriculare, existența și dezvoltarea fondului bibliotecii școlare, dotarea cu tehnologie informatică și de comunicare, managementul personalului didactic și de conducere, activitatea științifică, constituirea bugetului școlii, execuția bugetară etc.
Calificativele care pot fi propuse de experții ARACIP pentru școlile controlate sunt: nesatisfăcător (sub standardul național), satisfăcător (îndeplinirea standardelor obligatorii), bine și foarte bine (valoare adăugată), excelent (școala își creează standarde proprii).
Calificativele propuse de echipele de evaluare urmează a fi validate și aprobate de Consiliul ARACIP. În perioada aprilie-iunie 2015, alte peste 20 de școli sucevene vor fi sub lupa ARACIP.