Justificări

Cum explică responsabilii faptul că nu au făcut nimic pentru a evita o nouă tragedie în curba în care au murit șapte oameni



Curba deosebit de periculoasă în care s-au petrecut groaznicele accidente
Curba deosebit de periculoasă în care s-au petrecut groaznicele accidente

Responsabilii de la Secția de Drumuri Naționale Câmpulung Moldovenesc, cei care nu au luat măsuri suplimentare de prevenire a unei noi tragedii în curba morții de pe DN 17, la Prisaca Dornei, locul în care au murit, acum două zile, trei oameni, după ce, în 2013, acolo s-a petrecut un alt accident în care au murit patru oameni, au încercat să găsească explicații pentru faptul că nu au făcut aproape nimic în ceea ce privește măsurile de siguranță.
La solicitarea Monitorului de Suceava, Biroul de Comunicare al Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași a transmis că benzile rezonatoare nu au fost dispuse pentru că provoacă prea mult zgomot, în timp ce montarea parapetelor de protecție ar însemna blocarea accesului spre mai multe gospodării.
Măsurile suplimentare solicitate de Poliția Rutieră și rămase doar pe hârtie
După cum am arătat în ediția de ieri a ziarului nostru, Serviciul de Poliție Rutieră Suceava a solicitat în scris, în mai multe rânduri, administratorului drumului să ia măsuri suplimentare pentru evitarea unei tragedii, după ce, în mai 2013, un tir încărcat cu cherestea a fost scăpat de sub control în curba deosebit de periculoasă la stânga, de la intrarea în Prisaca Dornei dinspre Câmpulung Moldovenesc, iar colosul s-a răsturnat în curtea unei case. Atunci au murit patru oameni, cei doi tineri din cabina autotrenului și un bărbat și fiica sa, care se aflau în curtea respectivei case.
„O ultimă informare de acest gen a fost făcută în noiembrie 2014. Am solicitat atunci Secției de Drumuri Naționale Câmpulung Moldovenesc montarea de parapeți dubli metalici, la marginea carosabilului, și de benzi rezonatoare, pe carosabil, cât și de indicatoare de restricție de viteză de 30 de km/h. Până în momentul de față a fost montată doar restricția de 30 de kilometri la oră”, declara, joi, 2 aprilie, comisarul Petrică Jucan, șeful Serviciului Rutier Suceava, la puțin timp după ce trei oameni au murit striviți în cabina unui autotren în aceeași curbă.
Rezonatoarele fac prea mult zgomot pentru o zonă locuită
Oficialii de la Drumuri Naționale au precizat în răspunsul transmis redacție noastre că benzile rezonatoare care se dispun perpendicular pe carosabil, cu grosimi de 4.000 – 6.000 – 8.000 de microni, sunt producătoare de zgomot, mai ales la trecerea unui vehicul greu, ceea ce, în special pe timp de noapte, deranjează localnicii.
„Din acest motiv s-a renunțat la aplicarea acestora în zonele locuite”, a declarat Nicolae Popovici, de le Biroul Comunicare al Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași.
Parapetele de protecție întrerupte nu ar fi eficiente
Acesta a venit cu explicații și în ceea ce privește lipsa parapetelor de protecție.
„Montarea parapetului de protecție ar însemna să închidem accesul tuturor gospodăriilor aflate în zona solicitată, în timp ce întreruperea parapetului în dreptul acceselor face ca montarea lor să fie ineficientă. Din acest motiv această soluție nu a fost prevăzută nici în proiectul de reabilitare a DN 17”, a declarat reprezentantul DRDP Iași.
La ce soluție se gândesc acum, după două tragedii
După ce tragedia din 2013 s-a repetat cu urmări aproape la fel de tragice, cei de la Drumuri Naționale spun că vor încerca să monteze parapete duble de protecție, dacă localnicii vor fi de acord.
Aceștia spun că vor propune Serviciului Rutier și reprezentanților autorității publice locale (Primăria comunei Vama) o întâlnire comună pentru găsirea și luarea în regim de urgență a măsurilor care se impun pentru evitarea accidentelor în zona DN 17, km 196 (în curba în care au avut loc tragediile).
„Dacă reprezentanții comunității locale acceptă ca accesul să se facă amenajat, într-un singur punct, iar pe restul zonei să fie montat parapet de protecție, în cel mai scurt timp vom monta parapetul”, se mai arată în răspunsul oficial.
Primarul din Vama: „Mulți conducători auto reclamă că ceva este în neregulă și cu șoseaua”
Contactat telefonic de Monitorul de Suceava, primarul comunei Vama, Nicolai Baltag, a declarat că nu a fost consultat niciodată cu privire la montarea de parapete de protecție.
„Noi nu am fost chestionați niciodată de cei de la Drumuri Naționale, din contră, noi le-am sugerat să monteze parapet dublu de protecție. Din păcate, nu ne-a băgat nimeni în seamă. Cu siguranță, acolo trebuie montate parapete”, a declarat primarul comunei Vama. El a amintit că în afara celor două accidente mortale în aceeași curbă au mai avut loc și evenimente rutiere. În toamna lui 2014, de exemplu, un alt tir s-a oprit în monumentul funerar care amintea de doi dintre morții din accidentul din mai 2013.
„Cred că sunt mai multe cauze ale acestor accidente, viteza cu care circulă șoferii, greutatea pe care o transportă, dar și calitatea drumului. Mulți conducători auto reclamă că ceva este în neregulă și cu șoseaua, gradul de înclinare ar fi periculos”, a mai spus primarul din Vama.
Cauza principală a accidentelor rămâne inconștiența unor șoferi
Rămâne de văzut dacă măcar după accidentul cu trei morți de acum două zile se vor lua măsuri urgente pentru protejarea caselor din zonă. Pe de altă parte, trebuie subliniat că accidentele care s-au petrecut în această curbă nu pot fi puse doar pe seama calității proaste a drumului ori a lipsei elementelor de protecție. Marea problemă este modul în care circulă o parte dintre cei care conduc autovehicule grele, de multe ori supraîncărcate cu lemn.
Filmul cumplitului accident de joi
Reamintim că joi, în jurul orei 12.15, autotrenul cu cherestea în care se aflau trei bărbați, toți din orașul Băicoi, județul Prahova, a intrat în balans în curba deosebit de periculoasă la stânga, a rulat necontrolat în jur de 50 de metri și s-a răsturnat. Cantitatea de lemn s-a prăvălit spre două case, iar capul tractor s-a izbit violent în peretele casei familiei Grigorean, în apropiere de locul în care, în mai 2013, mureau patru oameni.
La volan s-a aflat un bărbat în vârstă de 39 de ani, Marius Comșa. Alături de el, în cabină, se mai aflau Adrian Dumitrache, de 23 de ani, și Viorel Preda, de 30 de ani, toți din Băicoi. Cei trei veniseră la Câmpulung Moldovenesc, de unde au preluat o încărcătură de cherestea. Înainte de a pleca în ultima lor cursă, cei trei au luat masa la un restaurant de la ieșirea din Câmpulung Moldovenesc spre Prisaca Dornei.


Ce a mai rămas din capul tractor
Ce a mai rămas din capul tractor
Curba deosebit de periculoasă în care s-au petrecut groaznicele accidente
Curba deosebit de periculoasă în care s-au petrecut groaznicele accidente


Recomandări